جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جاده چهاربانده، آینده جهانی شدن بیشاپور را تهدید می‌کند

یادمان

جاده چهاربانده، آینده جهانی شدن بیشاپور را تهدید می‌کند

قرار است جاده منتهی به بیشاپور چهارباند شود؛ این را فعالان میراث‌فرهنگی بیشاپور می‌گویند، اما رئیس میراث‌فرهنگی استان فارس موضوع را کاملا منتفی شده قلمداد کرده و وزارت راه‌وترابری با قاطیت از تعهداتش به میراث‌فرهنگی می‌گوید. با این‌حال دادستان کازرون همچنان معتقد است تعریض 5 کیلومتر از جاده کازرون ـ قائمیه تایید شده‎است.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - white and silver dunk nike shoes kids boots - 100

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ نزدیک به یکسال است که مسئولان راه و ترابری تصمیم گرفته‌اند جاده کازرون ـ قائمیه را تعریض کنند. چنانچه بارها بخش‌هایی از جاده طی یکسال اخیر تسطیح شد اما به‌دلیل نبود بودجه و نرسیدن اعتبارات، اقدامات راهسازی به‌ تاخیر افتاد. گویا براساس پیش‎بینی‌های انجام شده قرار است یک کیلومتر جاده که از بخش شمالی بیشاپور می‎گذرد به همان شکل سابق باقی و مابقی جاده کازرون ـ قائمیه تعریض شود. با این حال رئیس سازمان میراث‌فرهنگی فارس و مدیر بخش توسعه راهسازی از منتفی شدن این طرح می‌گویند اما دادستان کازرون اعتقاد دارد تعریض 5 کیلومتر از جاده تایید شده‎است.
 
«محسن عباسپور»، فعال میراث‌فرهنگی کازرون در این‌باره به CHN می‌گوید: «جاده‌ چهارباند اداره راه و ترابری استان فارس حدود یکسال است که عملیات تسطیح قسمت‌هایی از جاده کازرون ـ قائمیه را شروع کرده اما درحال‌حاضر اقدامات راه‌سازی به دلیل  نبود بودجه متوقف شده‌است.
 
به‌گفته وی، هرچند که کاهش بودجه و نبود اعتبارات سبب توقف پروژه شده اما مسئله‌ای که حائز اهمیت است عبور جاده از شهر باستانی بیشاپور است. هرچند که تنها جاده منتهی به بیشاپور چهارباند می‌شود اما همین اقدام سبب بار ترافیکی جاده شده و به مرور زمان درخواست‌های مردمی برای حل معضل ترافیک، تعریض جاده بیشاپور را به‌دنبال دارد، و در صورت چنین اتفاقی میراث فرهنگی در عمل انجام شده قرار می‌گیرد و ناگزیر از مواضع قانونی و حفاظتی کوتاه می‌آید.
 
اما «فریدون فعالی» رئیس اداره کل  میراث‌فرهنگی استان فارس، تعریض جاده را کاملا تکذیب می‌کند. به‌اعتقاد وی، چنین محوری اصلا تعریف نشده و اگر طرحی هم وجود داشته منتفی شده است.
 
فعالی معتقد است، میراث‌فرهنگی در قسمتی از جاده که در بیشاپور واقع شده مواضع‌اش را حفظ می‌کند و اجازه هیچگونه تخطئی به هیچ سازمانی را نمی‌دهد.
 
در این میان «مهندس خوشبخت»، مدیر ساخت و توسعه راهسازی استان فارس نیز به CHN گفت: «جاده کازرون به قائمیه جزو برنامه‌های توسعه‌ای راهسازی نیست و وزارت راه تعهد داده است که این جاده را به‌دلیل وجود شهرباستانی بیشاپور تعریض نکند.»
 
با این حال «ایزدی‌خواه» دادستان کازرون در گفتگو با CHN تاکید دارد تعریض 5 کیلومتر از خروجی کازرون به سمت روستای دریس از سوی راهسازی استان فارس تایید شده‌است.
 
به گفته وی،اجرای طرح راهسازی مشکلی ندارد مشروط به آنکه طرح جایگزین و پیشنهادی میراث‌فرهنگی لحاظ شود. به طوری که در طرح پیشنهادی میراث‌فرهنگی آمده است، که جاده فرعی روستایی در کازرون که 6 کیلومتر از بیشاپور فاصله دارد تعریض شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه