سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی خانه نخستین نویسنده کتاب خلیج‌فارس

یادمان

شناسایی خانه نخستین نویسنده کتاب خلیج‌فارس

خانه معین التجار بوشهری نخستین نویسنده کتاب خلیج‌فارس و تثبیت کننده مالکیت آن بر کشور ایران، در محدوده خیابان لاله زار (قدیم) شناسایی شد.

nike air force 1 low uv | Giftofvision , Sneakers search engine

به گزارش روابط عمومی کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران، خانه معین التجار بوشهری در محدوده خیابان لاله زار و سعدی جنوبی و در کوچه‌ای به نام بوشهری واقع شده است که روزگاری خانه معین التجار بوشهری مالک دوم باغ لاله زار محسوب می‌شد.

معین التجار بوشهری یکی از شخصیت‌های پرآوازه تاریخی تجاری، سیاسی و دریایی ایران است و  فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی او به طور مستقیم موجب احیای موقعیت ایرانیان در خلیج‌فارس شد.

پس از پیروزی انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس، وی یکی از 10 نماینده التجار بود که وارد مجلس اول (17 مهر ماه 1285ه. ش) شد و از چهره‌های متنفذ و شجاع مجلس به حساب آمد. در دوره سوم قانونگذاری نیز حاج معین‌التجار از بوشهر به وکالت انتخاب شد و در مجلس جزءِ هیئت علمیه که رهبری آن با سیدحسن مدرس بود، قرار گرفت.

معین التجار در دوران جنگ جهانی اول و قیام مردم جنوب همانند درگیری های رییس علی دلواری با انگلیسی ها از آزادی خواهان و مبارزان ضد استبداد و استعمار پشتیبانی می کرد و در تحولات سیاسی اقتصادی حضور فعالی داشت. وی به دلیل قدرت و نفوذ سیاسی، اقتصادی بالایی که پیدا کرده بود در نهادهای اقتصادی و سیاسی اواخر عهد قاجار یعنی دوره احمد شاه نقش فعالی داشت. از جمله او ضامن برافراشته بودن پرچم ملی ایران در نقاط جنوبی محسوب می‌شد و نخستین کتابی که در مورد خلیج فارس نوشته شده مربوط به معین التجار بوشهری در سال 1285 هجری قمری است.

حاج محمد معین التجار در تهران قریب سی هزار متر از باغ لاله زار را که امروز حد فاصل بین خیابان‌های سعدی جنوبی و لاله زار می‌باشد را از ناصرالدین شاه خریداری کرد و در آن چندین عمارت با شکوه بنیاد به طوری که در تهران هیچ بنائی به شکوه و زیبائی بناهای حاج معین‌التجار در آن تاریخ وجود نداشت.حال این بنای فاخر که میراث شخصیت ملی معین التجار بوشهری است، در معرض خطر نابودی و در  وضعیت نامناسبی قرار دارد و متاسفانه این اثر فاخر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه