سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان توقف ساخت و ساز غیرمجاز در حریم تپه تاریخی قلعه حسرت قزوین

یادمان

توقف ساخت و ساز غیرمجاز در حریم تپه تاریخی قلعه حسرت قزوین

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره  25783، یکشنبه 22 دی 1392

خبرنگار روزنامه اطلاعات: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بر لزوم برخورد قانونی با هرگونه تخلف که موجب تزلزل و از بین رفتن تاریخ و فرهنگ گذشتگان و میراث فرهنگی ملموس و غیرمنقول شود، تأکید کرد.حمیدرضا قاسمی افزود: به منظور حفظ آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی، براساس قانون، عرصه و حریم تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی تمام نقاط کشور از جمله استان قزوین تعیین و برای اجرا ابلاغ شده است.

وی با اشاره به نبود راهکاری مشخص و مدون برای اجرای این قوانین، یادآور شد: اجرای قانون برای صیانت از آثار ارزشمند تاریخی در برخی نقاط صرفاً در حد ابلاغ بوده و تلاش می‌شود با جامع‌نگری و نگاه استانی این مهم بدون هیچ نقصانی به صورت یکسان و همگون برای تمام آثار ارزشمند با کمک دستگاه قضایی و انتظامی در استان اجرا شود.

او اجرای درست این قانون را موجب حفاظت بهینه، جلوگیری از تعرض و تخریب و به حداقل رسانیدن آسیب‌ها به آثار تاریخی دانست و گفت: آثار تاریخی متعلق به همگان بوده و حفاظت از آن یک تکلیف عمومی است. قاسمی با اشاره به این که تپه تاریخی قلعه حسرت در داخل بافت مسکونی روستای قهوج با قدمت دوران پیش از تاریخ یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی استان قزوین است، افزود: با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز و خارج از روند قانونی و بدون استعلام از میراث فرهنگی در حریم و عرصه تپه تاریخی قلعه حسرت بخشی از لایه‌های باستانی آن مخدوش و بخشی دیگر نیز براساس حفاری غیرمجاز دچار آسیب شده است.وی اعلام کرد: یگان حفاظت میراث فرهنگی با بررسی حفاری‌های غیرمجاز، بررس اسناد افرادی که در آن نقطه ساخت و ساز کرده‌اند در حال تهیه گزارش برای مراجع قانونی است. به گفته قاسمی براساس طرح تبیین قانون تعهدی مبنی بر انجام‌ندادن هرگونه عملیات عمرانی حتی خاکبرداری، کشاورزی و کاشت درخت از ساکنین و اهالی این روستا گرفته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ضرورت رعایت حریم تپه‌های تاریخی از سوی دستگاه‌های اجرایی را مهم خواند و گفت: این طرح با هماهنگی پلیس امنیت عمومی و موافقت دادستان شهرستان آوج و همراهی مردم در چند مرحله اجرایی شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه