شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میل‌ عبادتگاه ساسانی سمیرم به پایین آبشار پرتاب شد

یادمان

میل‌ عبادتگاه ساسانی سمیرم به پایین آبشار پرتاب شد

چندماه پیش عده‌ای افراد ناشناس میل‌های عبادتگاه ساسانی سمیرم را از بالای یکی از غارهای پنجگانه آن به پایین آبشار تنگسیر، پرتاب کردند و این میل‌های عظیم هر کدام چند تکه شدند. برخی از محلی‌ها هم تکه تکه‌هایی از این میل را به عنوان ستون به خانه هایشان بردند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | adidas xplr womens white sneakers shoes sandals - Black - MnjeShops , Adidas G Shmoo Hoodie

 

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی-  خطر همچنان غارهای پنجگانه سمیرم را تهدید می کند. چند ماه پیش عده‌ای افرادی ناشناس یکی از میل‌های عبادتگاه ساسانی سمیرم را از بالای یکی از غارهای پنجگانه آن به پایین آبشار این غار، پرتاب کردند و این میل‌های عظیم هر کدام چند تکه شدند.
 
مشاهدات و بررسی‌های خبرنگار CHN نشان می‌دهد؛عده‌ای از افراد ناشناس (برخی می گویند تعدادی از محلی‌ها) که برای تفریح به این عبادتگاه رفته بودند، میل‌ سنگی (پایه)  این عبادتگاه را به دلایل نامعلوم به پایین پرتاب کردند. این میل تاریخی به پایین آبشار تنگسیر، کنار آسیاب تاریخی سمیرم افتاد و  تکه‎تکه شد.
  
 

 
بر اساس تصاویری که ارایه شده، تعدادی از محلی‌ها این میل‌های تکه‎تکه شده را که زمانی دارای کتیبه‌های ساسانی بودند، به خانه‌هایشان برده تا از آن‌ها به عنوان ستون استفاده کنند. گفته می‌شود، مسئولان اداره میراث فرهنگی سمیرم بعد از وقوع این اتفاق موفق به بازگرداند تعدادی از این میل‌ها به جای اولشان شدند.
 
سجاد افشاری، مدیر اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سمیرم درباره افتادن میل عبادتگاه ساسانی به پایین آبشار می‌گوید که به نظر می‌رسد این اقدام از سوی محلی‌ها انجام شده و همین امر نشان می‌دهد که کار در این منطقه با مشکلات بسیاری رو به رواست.

 


این تصویر تکه‎هایی از میل عبادتگاه ساسانی‏است که از بالای غار به پایین پرتاب شده‌است 


 
 

این میل سنگی که اکنون نقش ستون را دارد، یکی از میل‌های تاریخی شهر سمیرم است

 

 

 
او می‌گوید که این اداره تمام تلاش خود را برای انتقال تکه‌های این میل تاریخی به جایگاه نخستین‌اش انجام داده‌است.
 
کارشناسان میراث فرهنگی بر این باورند که با توجه به این اتفاق، خطر همچنان غارها و سایر بناهای سمیرم را تهدید می‌کند و باید نظارت‌های بیشتری روی این آثار صورت بگیرد.
 
در اطراف شهر سمیرم پنج عدد میل سنگی وجود دارد که نشان دهنده جای مقدس یا وجود آتشکده‌های ساسانیان بوده است. سمیرم در زمان ساسانیان به اندازه یک شهر، وسعت و جمعیت داشته است.
 
سمیرم، شهری در جنوب غربی استان اصفهان بین چهار استان اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس واقع شده‌است. این شهر درگذشته جزء محدوده فارس بوده و اما در حال حاضر از شهرستان‌های استان اصفهان به شمار می‌آید.
 
پس از دوره ساسانیان تا چند قرن بعد از وضعیت و تاریخ سمیرم آثار و اسنادی در دست نیست. اما چنانچه از گزارش‌های تاریخی بر می‌آید در دوره دیلمیان، سمیرم دارای دژی محکم بوده‌است. در دوره سلجوقیــان سمیــرم شهری نسبتا بزرگ بوده و قلعه‌ای استوار داشته‌است.
 
گزارش و عکس: ندا حسینی تهرانی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه