جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گشتی در حیات وحش؛ هوش شگفت‌انگیز حیوانات - از توانایی همدلی فیلها تا خودشناسی دلفینها

زیست بوم

گشتی در حیات وحش؛ هوش شگفت‌انگیز حیوانات - از توانایی همدلی فیلها تا خودشناسی دلفینها

برخلاف بسیاری از تصورات تنها پستانداران دوپا که به انسان شبیه هستند از هوش سرشار برخوردار نیستند، بلکه این هوش شگفت میان دلفینها، سگها و فیلها نیز به طرز شگفت انگیزی مشاهده شده است.

LTB - JuzsportsShops | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرگزاری مهر، مغز دلفینها از ارتباطهای کاملا متفاوتی نسبت به پستانداران برخوردار است که این تفاوت در نئوکورتکس (Neocortex) مغز آنها که مرکز کارکردهای عالی چون استدلال کردن و تفکر هوشیارانه تر بوده چشمگیر تر است.

وقتی صحبت از رفتار اجتماعی و ارتباطات به میان می آید برخی از محققان اظهار می دارند که دلفینها چون شامپانزه ها و میمونها به انسان نزدیک هستند و حتی شاید نزدیک تر از آنها باشند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، لوری مارینو عصب شناس دانشگاه اموری که در تحقیقات دلفینها تخصص دارد اظهار داشت: دلفینها می توانند مفاهیم انتزاعی را درک کنند. آنها می توانند هرکاری که شامپانزه ها و بابونها توانایی انجام آن را دارند، انجام دهند. حقیقت این است که آنها بسیار با ما متفاوت هستند و از سوی دیگر بسیار به ما شباهت دارند.

 در سالهای اخیر محققان حیوانات دریافتند که فرآیندهای تفکر در حیوانات به این مسئله که آنها چقدر شبیه انسان هستند هیچ ارتباطی ندارد و نمی توان استدلال کرد که این هوش تنها مختص به پستانداران است.

براساس اظهارات مغز دلفینها به نظر می رسد که هیچ شباهتی به انسان نداشته باشد اما هرچه بیشتر درباره آنها می آموزیم بیشتر پی می بریم که آنها از ظرفیت و ویژگیهایی برخوردارند که ما تنها آنها را به انسانها نسبت می دهیم.

دلفینها به عنوان پستانداران دریایی خود را در آینه تشخیص می دهند و حسی از هویت اجتماعی دارند، آنها نه تنها می دانند که چه کسی هستند بلکه حسی از کیستی، کجایی و چیستی گروه خود دارند. آنها سلامتی و احساسات سایر دلفینها را درک کرده و با آنها ارتباط برقرار می کنند، درست مثل اینکه به صورت آنلاین بایکدیگر ارتباط برقرار کرده و از حال هم باخبر شده اند.

برایان هیر محقق دانشگاه دوک که درباره بابونها مطالعه کرده است، گفت: هوش حیوانات کارکرد خطی ندارد، من آن را به مثابه یک جعبه ابزار در نظر می گیرم، برخی از گونه ها در ابزار خود دارای چکشهای شگفت انگیزی هستند و برخی پیچ گوشتی های بهتری دارند.

براساس اظهارات هیرکه کتاب اخیر خود را با عنوان " نبوغ سگها به زودی به بازار عرضه می کند، سگها از ابزار اولیه مشاهده انسانها و توانایی برای ارتباط برقرار کردن برخوردارند. برای مثال سگها اشاره انسان را به خوبی دنبال می کنند و می فهمند که این اشاره با پا صورت می گیرد یا دست. اما شامپانزه فاقد این توانایی است.

پس از بررسی این حیوانات نوبت فیلها می رسد که هوش سرشار آنها نیز بسیاری از محققان را شگفت زده کرده است.
براساس اظهارات جاش پلاتنیک رئیس تحقیقات فیلها در بنیاد فیلهای آسیایی مثلث طلایی تایلند، فیلها از توانایی همدردی ، کمک به یکدیگر و کارکردن با یکدیگر برخوردارند. در یک بازی کلاسیک که نیازمند همکاری است و دو حیوان باید دو سر طناب را در یک زمان بکشند، فیلها سریع تر از شامپانزه ها آن را آموخته و اجرایی کردند.

فیلها حتی در همدلی کردن و عملیات نجات حتی بهتر از میمونها عمل می کنند. در حیات وحش دیده شده که فیلها همه چیز را متوقف می کنند تا فیلی را نجات دهند که در گودال اسیر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه