پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم چرا پوست گورخر راه راه است؟

زیست بوم

چرا پوست گورخر راه راه است؟

محققان بر این باورند که بالاخره رمز علمی اینکه چرا گورخرها پوستی راه راه دارند کشف کرده اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی نوشت : بر اساس مطالعه دانشمندان در کالیفرنیا ، الگوی سیاه و سفید پوست گورخر موجب می شود بینایی مگس های خون آشام و ناقل بیماری مختل و نشستن آنها بر روی پوست گورخرها دشوار شود.

این مطالعه ، که در نشریه « ارتباطات طبیعت » منتشر شد به نظر می رسد همین نتیجه گیری محققان اروپایی در سال 2012 را تایید می کند.

هدف از راه راه بودن پوست گورخرها ، پازل تکاملی بوده که موجب مطرح شدن پنج فرضیه اصلی در 140 سال گذشته شده است.

فرضیه  هایی که تاکنون درباره راه راه بودن گورخرها مطرح شده است عبارتند از : این شکل پوست موجب استتار جانور می شود ، حیوانات درنده گیج می شوند ، گورخرها با این پوست می توانند خودشان را خنک کنند ، این نوع پوست ، عملکرد اجتماعی شناخته نشده ای دارد ، پوست گورخر جلوی پشه های تسه تسه و پشه های اسبی را می گیرد.

تیم کارو زیست شناس حیات وحش در دانشگاه کالیفرنیا گفت :« نتایج بدست آمده من را شگفت زده کرده است. در بخش هایی از جهان که ناراحتی از نیش مگس ها بیشتر است ،  در بدن گورخرها خطوط بزرگتری دیده می شود.»

برندا لاریسون یکی دیگر از زیست شناس دانشگاه کالیفرنیا گفت :« تیم تحقیق کننده بر مدل سازی آماری متکی بوده و به طور مستقیم پدیده دفع مگس ها در حیات وحش را مشاهده نکرده است بنابراین مطالعه مشخص تر ممکن است لازم باشد تا این معما به طور قطعی حل شود.»

وی افزود :« بعید است این حرف آخر در مورد این موضوع باشد و ما نیازمند دانستن آنچه واقعا در زندگی گورخرها روی می دهد هستیم و بعد می توانیم در این باره مطمئن شویم.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه