جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم میوه خور و چکاوک هدهدی برای اولین بار در قم مشاهده شد

زیست بوم

میوه خور و چکاوک هدهدی برای اولین بار در قم مشاهده شد

خبرگزاری مهر: میوه خور و چکاوک هدهدی برای اولین بار توسط مأمورین اجرایی محیط زیست قم مشاهده شد.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرگزاری مهر، مأموران اجرایی محیط زیست قم در یکی از پایش‌های خود از منطقه حوض سلطان و دشت مسیله برای اولین بار یک قطعه پرنده میوه خور و یک قطعه چکاوک هدهدی را در محدوده استان قم مشاهده کردند.

لازم ذکر است این دو پرنده از پرندگان بومی استان نیستند.

 میوه خور ‌ Gray Hypocolius از راسته کنجشک سانان و تیره میوه خوریان است که 23 سانتی نتر طول دارد شکل ظاهریش شبیه سنگ چشم بزرگ، اما دمش بلند تر است پرو بالش آبی و خاکستری است.

در پرنده نر لکه سیاه مشخصی که چشم و پوش پرها را فرا گرفته است، با نوار سیاهی در پس سر، بهم متصل می شود و از دیگر مشخصات ظاهرییش می توان به انتهای دم سیاه ، بال گرد و کوتاه که در لبه شاهپرها اولیه سفید و پوشپرها سیاه، روتنه و دم خاکستری متمایل به آبی، پا های آبی قهوه‌ای گوشتی رنگ‌، زیر تنه سفید خاکستری و منقار خاکستری تیره اشاره کرد.

زیستگاه این پرنده در بوته زارها ، باغ‌های خرما و بیشه زارها است و در ایران در خوزستان در فصل تابستان‌ها دیده می‌شود.
 
چکاوک هدهدی نیز   Alaudipes Alaemon از راسته گنجشک سانان و تیره چکاوکیان است.

 این پرنده، 19 سانتیمتر طول دارد و از چکاوک‌های بزرگ است که در پرواز، همانند هدهد، نوارهای سیاه و سفیدی، در بال هایش دیده می‌شود.

روتنه شنی نخودی، زیر تنه سفید و اغلب با خال های سیاه در سینه و نوار ابرویی سفید با خط چشمی سیاه و باریک؛ دیده می‌شود.

منقار اندکی خمیده رو به پایین و پاها بلند است. پرنده جوان، خال‌های کمرنگی روی جثه دارد، اما، فاقد خال‌های سینه است.

دمگاه و شاهپرهای مرکزی دم خاکی رنگ است. به سرعت دویده و به طور ناگهانی می ایستد و به دشواری می توان این پرنده را وادار به پرواز کرد و به صورت تک زی به سر بردهاما گاهی جفت جفت نیز دیده می شود.

زیستگاه این پرنده در بیابان‌ها و مناطق کویری با ماسه و شوره زارهای هموار با گیاهان پراکنده و اندک به سر برده و روی زمین در میان بوته های کوتاه و انبوه آشیانه می‌سازد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید