سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تالاب صومعه سرا در کما - غفلت و سهل انگاری بیداد می‌کند

زیست بوم

تالاب صومعه سرا در کما - غفلت و سهل انگاری بیداد می‌کند

خبرگزاری مهر: تالاب زیبای شهرستان صومعه سرا به دلیل هجوم انواع متنوع فاضلابهای بیمارستانی، صنعتی، خانگی، رسوبات و سایر موارد به " کما" رفته است که باید با تدوین یک راهبرد اصولی این پهنه آبی ارزشمند را از مرگ تدریجی نجات داد.

shock drop air force 1 full uv reactive | KITH 1996 air streak max Low Release Date , BabylinoShops , nike jordan retro 2 black

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان صومعه سرا با وسعت 564 کیلومتر مربع در غرب گیلان قرار دارد و با قرار گرفتن در حاشیه تالاب بین المللی انزلی و با در اختیار داشتن بیش از 56 درصد از مساحت این تالاب و وجود رود خانه های متعدد فصلی و دائمی یکی از مستعدترین مناطق دنیا تبدیل شده است.

نگین و شناسه تمام تالابها، تالاب صومعه سراست که اگر نگوئیم قلب اکوسیستم اقتصاد و اجتماع حاشیه نشینان است به راحتی می توان گفت نقش کلیه را برای آنها بازی می کند.

آنچه از شواهد پیداست گویی وعده های مضحک و نخ نما شده متولیان رنگی ندارد و همه به این نتیجه رسیده اند که توانایی انجام کاری برای این موهبت الهی را ندارند و این مکان بی آب و علف را تبدیل به قلیان سرا کنند.

وعده های مضحک و نخ نما شده متولیان 

در خبرنامه پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف آمده است: " غنی ترین منبع تیتانیوم ( عناصر بسیار ارزنده کمیاب طبیعت ) نیز در تالاب صومعه سرا کشف شده است در حالیکه جشن های هفته محیط زیست در کهن دیارمان برپا شده، در گوشه ای از گیلان، تالاب صومعه سرا در کماست و دقایق پایانی عمرش سپری می شود.

سیمای واقعی قسمتی از جلگه گیلان که در سرازیری نابودی با سرعتی وحشتناک در حال حرکت است وآب از آب تکان نمی خورد در حالیکه 200 هزار هکتار از پهنه سبز - آبی این میهن می توانست به مکانی مناسب برای جذب توریست از سراسر کشور و حتی جهان تبدیل شود و آنان را به این نقطه زیبای گیتی بکشاند و اقتصاد منطقه را متحول کند.

اینجا در میان معجزه طبیعت بی نظیر الهی، چیزی جزء بوی تعفن پسماندهای صنعتی، ماهی مرده، لنگه دمپایی و بطری آب معدنی چیز دیگری دیده نمی شود و فریاد افراد دلسوز هم به جایی نمی رسند، چشمها گویی بسته شده یا بهتر است که بسته باشند و چیزی نبینند چرا که دیدن برخی چیزها ایجاب می کند که باید کاری کرد و مسئولیت را می طلبد؛ بنابر این ندیدن و ندانستن بهترین بهانه برای رفع مسئولیت است.

رئیس شورای اسلامی روستای سیاه درویشان شهرستان صومعه سرا در این زمینه گفت: تالابها یکی از پر درآمدترین مناطق مستعد دنیا هستند که با سرمایه گذاری صحیح و برنامه ریزی منطقی و علمی می توان از این منابع خدادای سالها استفاده کرد بدون آنکه لطمه ای به طبیعت و محیط زیست وارد شود.

اصغر داوطلب افزود: روزگاری از تالابها علاوه بر استفاده اقتصادی با وجود صیادی، شکار و غیره می توان از مناظر زیبای آن به ویژه لاله مرداب و نیلوفر برای جذب گردشگر استفاده اصولی داشت.

وی اظهارداشت: این تالاب روزی 12 متر عمق داشت اما اکنون روز به روز از پهنای آن کاسته و عمق آن به اندازه یک کف دست شده است.

رئیس شورای سیاه درویشان با اشاره به اینکه این تالاب بدون داشتن هیچ متولی رو به فراموشی است، گفت: سرتا سر تالاب به زباله دان تبدیل و زباله های شهری و ظروف پلاستیکی با قرار گرفتن بر روی هم شرایط نامناسب و زشتی را ایجاد کرده است.

وی همچنین با اظهار تاسف از این موضوع عنوان کرد: محیط زیست برای همگان است و حفظ آن برای همه واجب است.

تفاوت و مردم گریزی مسئولان قصه ای پر غصه

داوطلب ادامه داد: مردم بومی حق ندارند در زمین های اطراف تالاب محصولی کشت کنند و با ممانعت محیط زیست مواجه می شوند اما سرمایه داران و افراد متمول در عرض چند ماه می توانند بخش عظیمی از زمین های تالاب را تحت سلطه خود در آورده و در آن به کشت و زرع بپردازد و با دریافت سند، تابلوهای با عنوان " این ملک شخصی است ، ورود ممنوع " نصب و با سیم خاردار آن را محصور کنند.

وی با بیان اینکه در دولت هشتم 90 میلیارد تومان برای لایروبی این تالاب اعتبار گذاشته شد، افزود: در این زمینه طرحهای خنده دار و شکست خورده ای چون ایجاد تله رسوب گیر در منطقه سیاه کیشم به وسعت هفت هکتار و عمق هفت متر به چند پیمانکار واگذارکه پس از گذشت یک سال فقط چند متر حفر شد.

رئیس شورای سیاه درویشان اظهارداشت: این طرح با واگذاری به افراد غیر متخصص فقط متحمل هزینه اضافی و قبل از اجرا محکوم به شکست است.

وی همچنین به لایروبی چند گذرگاه از مسیر سیاه درویشان منتهی به تالاب اشاره کرد و گفت: این لایروبی ها که به گفته آنها هشت متر است، به یک متر هم نمی رسد بطوری که قایق از آن عبور نکرده و با چکمه و پیاده می توان از آن عبور کرد.

ظرفیتهای تالاب دلتنگ شکوفایی و اشتغال

وی یادآورشد: با واگذاری حاشیه تالاب به عموم و جوانان منطقه برای کشت و ایجاد اشتغال، مهاجرت حاشیه نشینان تالاب و مردم روستاهای اطراف آن به شهرها کم خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تالاب انزلی از تالابهای مهم و بین المللی دنیاست، گفت: این تالاب به عنوان زایشگاه مهم ماهیان استخوانی و همچنین مکانی امن برای مهاجرت و کوچ پرندگان است.

اردشیر روحی ماسوله افزود: علاوه بر این، تالاب مزبور تامین کننده آب کشاورزی و همچنین مزیتهای زیادی برای گیلان و حتی کشور دارد که به دلیل حجم زیاد رسوب گذاریها در چند سال اخیر و پیشروی آب تالاب به 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، این امر موجب از بین رفتن قابلیت کشاورزی این اراضی نیز شده است.

وی اظهارداشت: با هدف پیگیری مستمر و خوب مسئولان و نمایندگان استان برای احیای این تالاب 5.7 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: در مدت پنج سال با اعتباری افزون بر 94 میلیارد تومان کار احیای تالاب انزلی به سرانجام خواهد رسید.

وی افزود: در این زمینه سازمانها و ادارات مختلف استانی با محوریت استانداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی، فرمانداران شهرستانهای مجاور تالاب انزلی و ... تمامی امور احیای تالاب اعم از مطالعه، برنامه ریزی و اجرای عملیات فیزیکی و فنی احیای تالاب را بر عهده گرفته که در حال حاضر پنج پیمانکار در عرصه تالاب مشغول به فعالیت هستند.

روحی ماسوله گفت: اهم این فعالیتها مربوط به احیای تله های رسوبگیر بر روی رودخانه های مهم استان است که رسوبات زیادی را به تالاب وارد می کنند.

وی ادامه داد: با توجه ویژه ای که به امر احیای تالاب در کشور انجام شده و با بهره گیری از تمامی امکانات موجود تالاب، امید است این زیستگاه ارزشمند به اوج شکوفایی خود برسد.

تعریف 11 پروژه برای احیای تالاب بین المللی انزلی

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز گفت: برای احیای تالاب بین المللی انزلی 11 پروژه تعریف شده که شش پروژه عملیاتی و پنج پروژه مطالعاتی است.

امیر عبدوس ایجاد چهار سد رسوبگیر در دهانه ‌های چهار رودخانه اصلی به تالاب انزلی و دو پروژه لایروبی سطح تالاب و احداث آبراهه ‌های قدیم را شش پروژه عملیاتی برای این تالاب عنوان کرد.

وی همچنین درباره پنج پروژه مطالعاتی تالاب انزلی اظهارداشت: این پروژه ها شامل پایش اکولوژیک تالاب، تهیه طرح جامع مدیریت تالاب، بررسی امکان پرورش کپورماهیان در قفس، بررسی امکان اراضی پرورش ماهیان در حاشیه تالاب و مولدسازی ماهیان بومی تالاب است.

وی در ادامه، مجموع اعتبارات این فعالیتها را هفت میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: پروژه های عملیاتی تالاب از سوی سازمان جهاد کشاورزی و پروژه های مطالعاتی توسط محیط زیست انجام می‌شود.

" آزولا " همانند بختک سراسر تالاب را فراگرفته است

به هر حال آبزیان این تالاب در حال خفه شدن هستند و دیر یا زود نفرین و قهر طبیعت، منطقه را فرا خواهد گرفت. مهمان ناخوانده ای بنام " آزولا " مانند بختک سراسر تالاب را فراگرفته و مانع نفوذ نور به داخل آب می شود و بدین ترتیب در داخل آب عمل فتوسنتز صورت نمی گیرد، اکسیژن آب از بین می رود و عرصه برای ماهیان و پرندگان تنگ و برای این درد نیز هیچ فکری نشده است.

ورود انواع فاضلاب و پساب شهری و صنعتی که از طریق رود‌های ورودی به تالاب، آب تالاب را مسموم کرده است، پساب چندین کارخانه و کارگاه صنعتی از طریق رود‌خانه‌های مانند صوفیانده، هندخاله، راسته‌ کنار، پیربازار، گوهررود، زرجوب و سیاه درویشان به تالاب سرازیر می ‌شود که در این میان پیربازار آلوده‌ترین این رودخانه ‌هاست و کسی هم پاسخگو نیست و فقط حرف، مصاحبه و مرثیه ثرایی است که دردی از این باتلاق متروکه و فراموش شده درمان نخواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه