شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نژاد اسب باستانی ایرانی منقرض نشده است

زیست بوم

نژاد اسب باستانی ایرانی منقرض نشده است

برگرفته از فر ایران

اسب‌هایی از نژاد اسب باستان ایرانی که تصور می‌شد هزار سال است منقرض شده، در "راتلند" (Rottland) آمریکا به نمایش گذاشته خواهد شد.

به نوشته‌ی روزنامه‌ گاردین، تصور بر این بود که نژاد اسب ]معروف به [خزر که در دنیای باستان برای مسابقه و نبرد به ارابه بسته و به عنوان هدیه‌ای ارزشمند به پادشاهان و امپراتوران پیشکش می‌شد، در همان دوران باستان منقرض شده است.

نقاشی‌هایی از این اسب نادر را می‌توان روی پلاک‌های سفالی سه هزار ساله در موزه بریتانیا و روی مهر داریوش کبیر دید. احتمالا در زمان داریوش از این اسب برای کشیدن ارابه‌ها در جنگ، استفاده شده است.

در سال 1965 اسبی کوچک و زیبا در روستایی دورافتاده در سواحل دریای خزر در ایران کشف شد که برای کشیدن گاری از آن استفاده می‌شد. لوییز فیروز، همسر یکی از پسران رضاشاه، این اسب را برای فرزندانش خریداری کرد. او دریافت این اسب از نژادی نادر با کیفیتی عالی است، بنابراین سه اسب دیگر از آن را خریداری کرد. بعدها اسب‌هایی وحشی از این نژاد در کوه‌های همان منطقه کشف شد.

حال که نزدیک به چهل سال از آن زمان گذشته است با استفاده از آخرین پیشرفت‌ها در زمینه‌ی بررسی دی.ان.ای، زیرگونه‌های دیگری از این نژاد کشف شده که می‌توانند تنوع ژنتیکی و بقای این نژاد را تضمین کنند.

رییس انجمن جهانی اسب خزر، پت بولز، که در راتلند آمریکا زندگی می‌کند و 16 اسب از این نژاد دارد از 11 تا 13 ماه اوت کنفرانسی برگزار ‌کرد که لوییز فیروز نیز در آن سخنرانی کرد. علاقه‌مندان به این نژاد از اسب به بررسی برنامه‌ جدیدی برای پرورش آن خواهند پرداخت و در روز 14 اوت نمایشگاهی از این اسب‌ها برپا شد.

بولز می‌گوید با آن که اسب خزر از اسب‌های معمولی جثه‌ای کوچک‌تر دارد به اندازه همین اسب‌ها سریع است. بولز می‌افزاید: «این اسب قامتی ظریف و استخوان‌هایی نازک اما سخت دارد، و به اسب پونی شباهتی ندارد. اسب خزر ظریف و خوش‌ترکیب و سریع است.»

قیمت هر یک از این اسب‌ها از نژاد خالص بین 2 تا 3 هزار دلار است و تاکنون 1300 راس از آن‌ها در انجمن اسب خزر ثبت شده است، اما از تعداد اسب‌های وحشی سرگردان در ایران، اطلاع درستی در دست نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه