سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان درختان «کاخ گلستان» سراب می‌بینند

یادمان

درختان «کاخ گلستان» سراب می‌بینند

سرانجام بحران آب به «کاخ گلستان» هم رسید و درختان آنجا را هم بی‌نصیب نگذاشت.

shock drop air force 1 full uv reactive | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،حتی اگر از گل و گیاه هم سر درنیاورید، در گردشی هر چند کوتاه درمحوطه‌ی کاخ گلستان به چشم می‌بینید که حال درختان خوب نیست، درختان کهنسالی که مدتی است طعم آب را نچشیده‌اند.

درختانی که هر کدام‌شان خاطراتی از تاریخ آنجا را برای گفتن دارند و به روی هر کدام‌شان فوجی از کلاغ‌های پر سیاه لانه کرده‌اند و از رسیدن پاییز خبر می‌دهند، پاییزی بدون آب.

برخی از درخت‌ها کاملا خشک شده‌اند و تنها شاخه‌های بدون برگ و تنه‌ای از آنها باقی مانده است. داخل برخی از درخت‌ها را هم پر از آجر و سیمان کرده‌اند!

یکی از باغبان‌ها که از 16 سال پیش نگهبان درختان کاخ است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «ماه‌هاست که آب قطع است و به درختان آب نداده‌ایم.»

از طرفی حضور گروهای گردشگر خارجی در محوطه کاخ چشمگیر است و شاید پیش از این کمتر چنین صحنه‌هایی را دیده باشید، اما دیدن حوض‌های خالی از آب و فواره‌های خاموش چشمگیر‌تر است.

کمی که بیشتر قدم می‌زنید، روی یکی از دیوارهای کاخ برگه‌ای نصب و روی آن نوشته شده است: به علت پایین آمدن سطح آب در منطقه و خالی بودن چاه، برای آبیاری فضای سبز به صورت موقت لوله‌کشی روکار انجام شده است.»

یکی از باغبان‌ها خارج از محوطه «کاخ گلستان» هم که در حال آبیاری درختان میدان ارگ است می‌گوید: چاه داخل کاخ که با آن درختان را آب می‌داده‌اند، خشک شده است.

او بیان می‌کند: آبی که ‌ما با آن درختان میدان ارگ را آبیاری می‌کنیم، جدا از چاه «کاخ گلستان» است؛ گرچه ما هم با کمبود آب مواجه هستیم، اما من از پرسنل داخل کاخ شنیده‌ام که چاه آنجا خشک شده است.

وی حتی به آبیاری درختان کاخ به صورت نوبتی از طریق شلنگ اشاره کرد.

حالا باید دید بلایی که بحران آب بر سر «دریاچه ارومیه» آورده یا «سی و‌سه پل» اصفهان را تشنه نگه داشته است، ریشه درختان «کاخ گلستان» را هم می‌خشکاند یا دست یاری کننده‌ای برای نجات درختان کهنسال این محوطه جهانی دراز می‌شود.

خبرنگار ایسنا در حال پیگیری برای گرفتن پاسخ و اقدامات انجام شده درباره این موضوع از مسئولان «کاخ گلستان» است، همچنین این خبرگزاری آماده انتشار توضیحات مسئولان «کاخ گلستان» در این زمینه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه