سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان با صدور رأی پرونده سرای دلگشا؛ خطر از بیخ گوش تنها بنای جهانی تهران گذشت!

یادمان

با صدور رأی پرونده سرای دلگشا؛ خطر از بیخ گوش تنها بنای جهانی تهران گذشت!

اگر بدانیم حداکثر ارتفاع مجاز برای ساخت و ساز در محدوده بازار 7.5 متر است، چه بسا مالک بنا باید از قصور مدیران سابق میراث فرهنگی و گردشگری متشکر باشد چراکه در غیر اینصورت یک طبقه ارزشمند تجاری با وسعت بالا را از دست می‌داد!

nike-dunk-low-coast-uncl | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

بحرانی که گریبان تنها اثر ثبت جهانی شده تهران را گرفته و حتی خطر سرایت آن به دیگر بناهای تاریخی کشورمان موجبات نگرانی های فراوانی را فراهم آورده بود، ظاهرا قرار است دست از سر میراث کهن سرزمین‌مان بردارد.

به گزارش «تابناک»، ثبت جهانی مجموعه کاخ گلستان تهران که در اواخر عمر دولت دهم و بعد از پشت سر گذاشتن مرمتی پر ابهام به انجام رسیده و مشروط به شروطی به تایید یونسکو رسیده بود، از همان ماه های ابتدایی تحت تاثیر قصوری نابخشودنی در همان دولت آنچنان به مخاطره افتاد که هر آینه احتمالش می‌رفت کان لم یکن شده و ثبت دیگر کاندیداهای کشورمان برای جهانی شدن را هم تحت تاثیر قرار دهد.

ماجرا به تخریب سرایی با قدمت حدود 150 سال در نزدیکی کاخ گلستان و در محدوده بازار پانزده خرداد بر می‌گشت که چند سال پیش مالک قدرتمندش توانسته بود با طرح شکایت قضایی و در سکوت مطلق مسئولان  میراث فرهنگی و گردشگری، ابتدا آن را از فهرست میراث فرهنگی ثبت ملی شده بیرون کشیده و سپس تخریبش کند.

البته مالک این بنا قصد ضدیت با تاریخ را نداشت بلکه می‌خواست در ملک ارزشمند آن بنای تجاری عظیمی بنا کرده و ثروتمندتر از قبل شود و در راستای نیل به این هدف، به شکل عجیبی توانسته بود قوانین را هم دور زده و مجوز بلند مرتبه سازی دریافت کند؛ اینقدر که حریم کاخ گلستان به خطر افتاده و ثبت جهانی آن در آستانه لغو قرار گیرد.

بدین ترتیب همه امور مالک با قدرت پیش می‌رفت و توانست مجوز ساخت عمارتی بلند تر از قانون محدوده واقع شدن ملک دریافت کند اما به آن هم اعتراض داشت و نزدیک بود در میان بهت و حیرت عمومی، آن محدوده را هم پشت سر گذاشته و اتفاقی شگرف رقم بزند که خوش بختانه خبر می‌رسد این گونه نشده است!

علی اکبر بختیاری، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در این باره به مهر گفت: سی‌ویکم اردیبهشت ماه امسال به پرونده معروف به سرای دلگشا در شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رسیدگی شد. در این جلسه مستندات و دفاعیات طرفین پرونده مورد بررسی قرار گرفت و شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی خواستار اجرای ساخت و ساز در این مجتمع بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 5 شهرداری شدند.

: شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اعتراض به رأی دادگاه بدوی در خصوص پرونده سرای دلگشا را پذیرفت و ساخت‌ و ساز در این مجتمع باید بر اساس ضوابط کمیسیون ماده 5 شهرداری باشد.

وی افزود: هیات قضایی شعبه تجدیدنظر در مهلت قانونی رای پرونده را صادر کرد که بر اساس این رأی اعتراض شهرداری و میراث فرهنگی در پرونده سرای دلگشا وارد دانسته شد و شعبه تجدیدنظر شکایت اولیه شاکی مبنی بر درخواست ابطال مصوبه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران را رد کرد.

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری ادامه داد: این ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان که جزء میراث فرهنگی ثبت شده است، انجام شده بود و بر اساس رأی صادره تخریب و نوسازی سرای دلگشا باید طبق مجوز کمیسیون ماده 5 شهرداری باشد و ساخت این مجتمع با ارتفاع بیش از 10.5 متر خلاف قانون است.

بدین ترتیب مالک می‌بایست به ابطال مجوز سال 89 شهرداری مبنی بر اجازه ساخت 11 طبقه تن در داده و به کمیسیون ماده پنج شهرداری تکیه کند که ساخت و ساز در این بنا را محدود کرده و به مالک اعلام می‌کند ضمن عقب نشینی از حریم خیابان اجازه دارد تا 10 و نیم متر ارتفاع ساخت و ساز کند.

البته اگر بدانیم حداکثر ارتفاع مجاز برای ساخت و ساز در محدوده بازار 7.5 متر است، چه بسا مالک بنا باید از قصور مدیران سابق میراث فرهنگی و گردشگری متشکر باشد چراکه در غیر اینصورت یک طبقه ارزشمند تجاری با وسعت بالا را از دست می‌داد!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه