سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قبرستان «ده ونک» پارک می‌شود؟

یادمان

قبرستان «ده ونک» پارک می‌شود؟

گروهی از مردم می‌خواهند قبرستانی با 300 سال قدمت واقع در «ده‌ ونک» به پارک تبدیل شود.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در کنار میدان شهدای ‌«ده‌ ونک» در تهران، محوطه‌ای 300 ساله قرار دارد که تا کنون به‌دلیل وجود اختلاف بین اهالی «ونک» و ساکنان «ده‌ ونک» تغییر چندانی به‌جز ساخته شدن یک زورخانه‌ در کنارش، در آن ایجاد نشده است.

با این وجود، برخی از اهالی منطقه تمایل دارند تا این قبرستان را که از حدود 30 سال پیش هیچ‌ کسی در آن دفن نشده است، به فضای سبز تبدیل کنند، اما تعداد دیگری از مردم منطقه هم دوست دارند در کنار اجدادشان آرام بگیرند و می‌خواهند بار دیگر مجوز دفن در این قبرستان را از شهرداری بگیرند.

در بازدیدی که چهارم بهمن‌ماه، رییس شورای شهر تهران - احمد مسجدجامعی - از زورخانه‌ی ساخته‌شده در این محدوده داشت، به درخواست اهالی مناطق «ونک» و «ده‌ ونک» نیز گوش کرد و بررسی و به نتیجه رساندن کار را به طی شدن پروسه‌های اداری در شهرداری تهران موکول کرد.

 
قبرستان «ده ونک» - عکس از سمیه ایمانیان

این قبرستان قدیمی که حدود 200 نفر در آن دفن شده‌اند، حدود یک‌هزار مترمربع مساحت دارد. البته افراد اسم‌ و رسم‌داری در این قبرستان نیستند، اما کسانی مانند «پهلوان میراحمد»، «بانو سکینه»، «سرکارعلییه فاطمه بانو» و «علی‌اصغر» که تاریخ تولدشان در حدود سال 1200 است، در اینجا آرمیده‌اند و این، دلیلی بر ارزش تاریخی این مکان است. تاریخ برخی سنگ‌ قبرها را نمی‌توان خواند و به گفته‌ی سرایدار قبرستان و زورخانه، بسیاری از قبرها زیر علف‌های هرز پنهان شده‌اند و کمتر کسی می‌تواند آن‌ها را پیدا کند.

در سال 1357، زورخانه‌ای به نام «زورخانه ‌ده‌ ونک» در بخشی از این قبرستان ساخته شد؛ اما اکنون بخش قابل توجهی از قبرستان که بیشتر به یک علفزار شبیه شده، به حال خود رها شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه