سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نخستین کلانتری تهران هم از ثبت آثار ملی خارج شد

یادمان

نخستین کلانتری تهران هم از ثبت آثار ملی خارج شد

در دومین روز از هفته میراث فرهنگی نخستین کلانتری (شهربانی سابق) شهر تهران از فهرست آثار ملی خارج شد.

LTB - JuzsportsShops | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

به گزارش روابط عمومی کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران، سجاد عسگری دبیر این کمیته در نشست خبری صبح امروز(سه شنبه، 26  اردیبهشت) در جمع خبرنگاران گفت: نخستین کلانتری تهران واقع در بازار آهنگران، کوچه کلانتری، پلاک 42 در تاریخ 17 اسفند 1390 طبق حکمی از سوی دیوان عدالت اداری، از فهرست آثار ملی کشور خارج شد.

وی با بیان اینکه از ثبت خارج شدن و ابطال این اثر از فهرست آثار ملی به درخواست مالکین صورت گرفته است، افزود: در متن این حکم آمده است "نظر به اینکه به دلالت یک قانون راجع به ثبت آثار ملی مصوب سال 1309، صرفاً بناهایی که تاریخ احداث آن تا آخر سلسله زندیه می‌باشد به عنوان آثار ملی قابل ثبت است، حال آنکه ملک موصوف حسب ارائه گواهی ثبت قدمت احداث آن توسط سازمان میراث فرهنگی دوره قاجاریه اعلام شده است و از طرفی به موجب ماده واحده قانون ثبت آثار ملی سال 1352 علاوه بر آثار مشمول قانون فوق الذکر، آثار غیر منقولی که از نظر تاریخی با شئون ملی واجد اهمیت باشند، صرف نظر از تاریخ پیدایش مشمول آثار ملی قرار خواهند گرفت که در موضوع  مانحن فیه دلیلی بر اینکه ملک موصوف دارای اهمیت از لحاظ شئون ملی یا تاریخی بوده است ارائه نشده؛ بنابراین خواسته شاکی موجه و حکم به ورود شکایت در حد ابطال تصمیم اداره طرف شکایت صادر و اعلام می‌گردد."

  

دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی شهر تهران اظهار داشت: این موضوع جای سوال دارد که چگونه اثری که از نظر کارشناسان میراث فرهنگی دارای ارزش‌های تاریخی است و جزو آثار ملی و هویت 70 میلیون ایرانی ثبت شده، از سوی دیوان عدالت اداری ، بدون دریافت نظر کارشناسان میراث و به استناد پرونده ثبتی این اثر، رای به فاقد ارزش تاریخی بودن آن داده می‌شود درحالی که این بنا نخستین کلانتری تهران (پایتخت 200 ساله جهان) است.

وی ادامه داد: قدمت قسمت شرقی ساختمان فوق الذکر طبق پرونده ثبتی آن، به دوران صفوی می‌رسد و باقی این بنا دارای قدمت قاجاری است.

او تاکید کرد: بنا بر شواهد و منابع، با توجه به قرارگرفتن این اثر در بازار تهران به عنوان هسته اولیه تهران (طهران) قدیم و سکونت گاه رجال قاجار، این اثر ملی روزگاری خانه قوام السلطنه بوده و سپس کاربری نخستین کلانتری تهران را پیدا کرده است.
عسگری درباره معماری این بنا توضیح داد: اثر یاد شده دارای کاشیکاری‌های زیبا به شکل گل و گیاه، رجال عهد قاجار، حوض سنگی، سرستون‌هایی با طرح معماری کلاسیک  و ... است. همچنین پایه ستون‌های سنگ تراشیده که نمونهٔ آن در تهران وجود ندارد به زیبایی نخستین کلانتری تهران افزوده است.

وی در خاتمه ضمن تاکید بر این که حکم دیوان عدالت اداری به منزله تخریب نیست، خاطر نشان کرد: این اثر در دل بازار تهران قرار دارد و با توجه به این که بازار تهران و تمامی خانه‌ها و راسته‌های آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، شهرداری تهران باید طبق طرح تفضیلی و ضوابط میراث فرهنگی جلوی هرگونه تخریب و ساخت و ساز در این بنای فاخر را بگیرد، چرا که این بنا همچنان جزو آثار ارزشمند میراث فرهنگی تهران است و تاریخ پیدایش نظمیه تهران را به دوش می‌کشد.

نخستین کلانتری تهران به عنوان ساختمان تاریخی سابق کلانتری (بازار آهنگران) به قدمت قاجار و در تاریخ 23 بهمن سال 1380در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه