سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سکوت تامین اجتماعی درباره تخریب تدریجی خانه ظهیرالاسلام

یادمان

سکوت تامین اجتماعی درباره تخریب تدریجی خانه ظهیرالاسلام

خانه تاریخی ظهیرالاسلام در تهران که اکنون تحت تملک اداره املاک و مستغلات سازمان تامین اجتماعی قرار دارد در روزهای اخیر با تخریب تدریجی رو به رو شده تا در آینده ای نزدیک به پارکینگ اختصاصی تبدیل شود. این در حالی است که مدیران اداره املاک تامین اجتماعی به عنوان مالکان این خانه تاریخی پاسخگو نیستند.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | cute adidas girl sketch easy whole body - Upstart Balance 550 "UNC"/"Baby Blue" - BB550HL1 - LacollesurloupShops

به گزارش خبرنگار مهر، خانه قدیمی منسوب به "سید زین العابدین امام جمعه" ملقب به ظهیرالاسلام داماد ناصرالدین شاه تقریبا 17 سال پیش به سازمان تامین اجتماعی بخش اداره املاک و مستغلات فروخته شد البته اکنون این خانه با نام امام جمعه یا خانه سمیعی آزاد نیز در میان دوستداران میراث فرهنگی نامیده می شود.

چند سال پیش شهرداری منطقه 12 به بهانه خطر ریزش، دیوارهای دور تا دور آن را خراب کرد درحالی که سال 85 این خانه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

نصرالله حدادی، کارشناس میراث فرهنگی در تهران به خبرنگار مهر گفت: این خانه تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی است چرا که معماری برون گرا دارد یعنی حیاط بزرگی و حوض بسیار زیبایی داشته است که از قناتی سرچشمه می گرفت. زیرزمین زیبایی دارد و سقف این خانه شیروانی است و نشان می دهد که به معماری اواخر دوره ناصرالدین شاه برمی گردد.

 

اکنون مقایسه برخی از تصاویر منتشر شده از خانه تاریخی ظهیرالاسلام که این روزها در صدر اخبار میراث فرهنگی قرار گرفته با تصاویری که پیش از این خبرگزاری مهر منتشر کرده بود نشان می دهد این خانه درحال تخریب تدریجی است. تخریب کامل یکی از پنجره‌های سمت غربی، آتش‌سوزی در اتاق ضلع شرقی، ریزش بخش عمده‌ای از سقف و کنده شدن بخشی از شیروانی از جمله بلاهایی است که بر سر این خانه تاریخی آمده است.

اما از آنجا که این خانه متعلق به اداره املاک و مستغلات سازمان تامین اجتماعی است، به طور حتم می بایست مسئولان این اداره نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

 

سال گذشته، انتشار خبر تخریب خانه ظهیرالاسلام باعث شد تا این اداره نتواند اقدام خود را عملی کند همان زمان پس از پیگیری خبرنگار مهر مبنی بر دریافت پاسخ از سازمان تامین اجتماعی و صحت و سقم آن، مسئول دفتر مدیر املاک و مستغلات سازمان تامین اجتماعی در واکنش به پاسخگویی این بخش، با جلوگیری از برقراری ارتباط خبرنگار مهر با مدیران این اداره گفته بود: حق انتشار چنین مطلبی را ندارید سازمان تامین اجتماعی این اختیار را دارد که هر تصمیمی که می خواهد با املاک تحت مالکیت خود انجام دهد!

اکنون نیز بعد از یک سال از انتشار  این خبر با وجود بارها تماس خبرنگار مهر با اداره املاک و مستغلات، برای دریافت پاسخ، هنوز مدیران اداره املاک و مستغلات این سازمان به خبرنگار مهر جوابی نمی دهند و هر بار اعلام می کنند که مدیر مربوطه در جلسه حضور دارد.

با این حال محمد علی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران گفته است که "درباره تخریب این خانه تاریخی با آقای ربیعی، وزیرکار و رفاه اجتماعی صحبت می کنم" چرا که این خانه در مالکیت سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از سازمانهای زیر مجموعه  این وزارت خانه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه