پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فاجعه تخریب بافت تاریخی شیراز تکرار شد

یادمان

فاجعه تخریب بافت تاریخی شیراز تکرار شد

پروژه کنارگذر شاه چراغ با آوردن 5 کامیون و چندین دستگاه لودر در مقابل شاه‌چراغ و محله درب مسجد آغاز شد. این پروژه درحالی توسط شهرداری، وزارت مسکن و بافت‌های فرسوده شروع به‌کار کرده که سردر کاشی شده مسجد نو و بخشی از خانه ثبت شده صابر را کاملا با خاک یکسان کرد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Yeezy Boost 350 Trainers

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ سال گذشته، اولین روز‌های پاسداشت هفته میراث‌فرهنگی بود که کلنگ‌ها بالا رفت و بر سر بخش مهمی از بافت تاریخی شیراز فرود آمد. اعتراض‌ها و تجمع‌ها شدت گرفت و دوستداران و فعالان میراث‌فرهنگی در نامه‌ای به رهبری خواستار توقف پروژه بین‌الحرمین شدند. اما با گذشت یکسال از فاجعه تخریب بافت تاریخی شیراز مسئولان استانی و شهری با آوردن چندین دستگاه لودر  سردر کاشی کاری‌شده مسجد نو و قسمت الحاقی خانه ثبتی صابر باز هم شرایط تعرض به بافت را فراهم کردند.
 
به‌گزارش CHN، خانه صابر که متعلق به دوره قاجاریه است. یکی از محدود خانه‌های تاریخی بافت شیراز محسوب می‌شود که دارای قناتی است که آب از آن برداشته می‌شود و متشکل از حوض نقاشی‌شده و سقف چوبی ارزشمندی است که آن را منسوب به دوره زندیه می‌دانند.
 
براساس گفته کارشناسان، خانه صابر دارای هشتی و راهروی ورودی بوده است که هشتی آن حدود 15 سال پیش توسط شهرداری تخریب شده است و راهروی باقی مانده نیز روز گذشته توسط وزارت مسکن از بین رفت. این درحالی است که خانه صابر در فهرست میراث ‌ملی ثبت شده و دارای معماری اررزشمندی است.
 
مسعود منیعاتی، مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شیراز گفت: صبح امروز با اعلام اینکه پروژه کنارگذر شاه چراغ درحالی در بافت تاریخی شیراز آغاز به‌کار کرده که بخشی از خانه صابر و سردر کاشی کاری شده مسجد نو را تخریب کرده است.
 
این درحالی است که سال گذشته  چهارشنبه، 28 اردیبهشت‌ماه، بود که مرحله نخست طرحی بین مسجد شهدا تا خانه‌ی منطقی‌نژاد اجرا شد تا زیرگذری در آن ایجاد و مساحتی به فضای مجموعه‌ حرم شاهچراغ اضافه شود.  پیش از این کارشناسان تاکید کرده بودند، خانه های تخریب شده در بافتی قرار دارند که نمونه ای شاخص و متفاوت از بافت ستاره ای کشور محسوب می شود.
 
لازم به ذکر است پیگیری های CHN برای گفت وگو با مدیر اداره میراث فرهنگی استان فارس تا لحظه تنظیم خبر بی نتیجه مانده است و هیچ کارشناسی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی حاضر به پاسخگویی نشده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه