سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پاسخ معاون شهردار درباره خدشه به حریم منظر آزادی - سازمان میراث اعتراضی به ساخت مسجد در حریم آزادی نداشته است

یادمان

پاسخ معاون شهردار درباره خدشه به حریم منظر آزادی - سازمان میراث اعتراضی به ساخت مسجد در حریم آزادی نداشته است

شهرداری تهران برای ساخت مسجد در پایانه مسافربری غرب تهران از بین همه مکان‌هایی که می‌توانست استفاده کند درست جایی را انتخاب کرده که گنبد و گلدسته‌های مسجد از کنار پایه‌ها و حتی از میانه طاق برج آزادی دیده شود. این ساخت و ساز حریم منظر برج آزادی را خدشه‌دار کرده است اما آقای میثم امرودی، معاون اجتماعی شهردار تهران این نظر را قبول ندارد و می‌گوید «اگر این‌طور باشد باید برج میلاد را خراب کنیم تا از آزادی دیده نشود».

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信! - 2022年 発売予定!sacai x NIKE CORTEZ (サカイ ナイキ コルテッツ) , nike janoski floral noir dress for women - JofemarShops

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – مسئول ساخت این مسجد در حریم منظر آزادی بر عهده معاونت فرهنگی شهرداری تهران است. معاون شهردار تهران می‌گوید این طرح در راستای ساخت یک «نماد فرهنگی» در ورودی‌های شهر تهران است.
 
اما این نماد مذهبی درست در جایی جانمایی شده و در حال ساخت است که منظر «نماد شهر تهران» را تخریب می‌کند. امرودی البته در گفتگو با CHN می‌گوید «این نظر شماست» و از اساس وارد شدن گنبد و گلدسته‌های مسجد به حریم منظر برج آزادی را انکار می‌کند.
 
به گفته معاون فرهنگی شهردار تهران طراحی این مسجد به نحوی بود که طبقات آن پایین‌ بروند و حتی معماری آن هم دارای «هماهنگی و هارمونی» با برج آزادی است.  او معتقد است حریم میدان آزادی «به شدت مراعات شده» و شهرداری این نظر را قبول ندارید که حریم برج آزادی رعایت نشده است چون «مسجدی که ساخته می‌شود در حریم میدان آزادی نیست».
 
امرودی تایید می‌کند که مسجد از میانه پایه‌ها و طاق برج دیده می‌شود اما به عقیده او این موضوع اهمیتی ندارد چون «جلوی برج را که نگرفته است» و برای اثبات نظر خود به دیده شدن برج میلاد از میدان آزادی اشاره می‌کند و می‌گوید «اگر قرار باشد حریم منظر این‌طور باشد برج میلاد را هم باید جمع کنند».
 
معاون شهردار تهران در برابر این توضیح‌ که برج میلاد به عنوان یک سازه در افق و منظر شهر به برج آزادی آسیبی وارد نمی‌کند اما یک سازه درست کنار پایه‌های برج تجاوز به حریم منظر آن است، باز هم می‌گوید «این چیزهایی که شما می‌گویید نظر خود شما است. کارشناسان میراث فرهنگی باید نظری برای ما بفرستند».
 
آیا کارشناسان میراث فرهنگی درباره این سازه هشداری داده‌اند؟ امرودی می‌گوید « من نمی‌دانم که آیا سازمان میراث فرهنگی چیزی از ما خواسته یا نه»؟ به گفته او اگر این ساخت و ساز از نظر میراثی دچار مشکل است «باید سازمان میراث فرهنگی اعلام کند» و نقشه‌های مسجد را از ما بخواهد.
 
معاون فرهنگی شهردار تهران در نهایت در برابر پرسش CHN مبنی بر اینکه در صورت اعتراض سازمان میراث فرهنگی این کار متوقف خواهد شد؟ می‌گوید «شما چرا اصرار می‌کنید مدیریت کنید، مگر شما خبرنگار نیستید؟ سوال کردید و جواب گرفتید. شما می‌خواهید این لا به لا چه چیزی پیدا کنید»؟
 
امرودی همچنین با توصیه به خبرنگاران برای گسترش «تعامل بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی» ادامه داد «شما اگر دنبال این هستید که چیزی در این میان پیدا کنید بگویید با آقای خسروآبادی، رئیس میراث تهران هماهنگ شویم و مطلبی به شما بدهیم تا منتشر کنید».
 
نگرانی‌ها درباره تخریب حریم منظر برج آزادی به علت جانمایی نامناسب شهرداری تهران در ساخت و سازهایش همچنان ادامه دارد. سازمان میراث فرهنگی آنطور که معاون شهردار تهران می‌گوید هیچ واکنش عملی نسبت به این موضوع نشان نداده است و فقط کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در حال پیگیری موضوع است.
 
برج آزادی یک روز مرکز توجه همه مسئولان می‌شود و شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و شورای شهر برای مرمت‌اش برنامه می‌ریزند و روز دیگر شهرداری به حریم منظرش تجاوز می‌کنند و بقیه سازمان‌ها سکوت می‌کنند. گویا روزهای خوب برای برج آزادی چندان دوام ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه