سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان صدای میخ و اره درخانه‌ای که پروین عروس‌شد

یادمان

صدای میخ و اره درخانه‌ای که پروین عروس‌شد

خانه پروین اعتصامی، کارگاه مبل سازی شده است. این خبری است که نصرالله حدادی، پژوهشگر تاریخ تهران می دهد و از بی توجهی به تنها میراث پروین می گوید. آن هم در شرایطی که خانه های تاریخی دیگر تهران اوضاع بهتری ندارند.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | New Balance 530 Lifestyle Unisex Beyaz Spor Ayakkabı Kadin Spor Ayakkabı & Sneaker 4127850 , Network-presidentsShops

مجله مهر: هنوز سه ماه از تخریب خانه تاریخی بنان نگذشته که خبر تخریب خانه پروین اعتصامی به گوش می رسد. این بار، خانه  صدساله پروین به تصاحب کارگران مبل سازی درآمده است. خانه ای که سال ها قبل مالکان آن را سه قسمت کردند و امروز با وجود ثبت ملی بنا، یکی از بخش های خانه از ثبت خارج شده است.

سازمان میراث فرهنگی دو سال قبل مرمت بخش هایی از خانه پروین اعتصامی را انجام داد. با این حال در آن زمان بهروز جلالی معاون وقت میراث فرهنگی استان تهران گفته بود میراث فرهنگی بودجه ای برای خرید خانه ندارد و جز مرمت مشارکتی بخش میانی این خانه که با کمک 50 درصدی مالک و 50 درصدی سازمان انجام می شود کاری از ما ساخته نیست.

 

بخشی از خانه پروین اعتصامی در تهران - خانه ای که سه تکه شد

خانه «پروين اعتصامي» سال 1384 به شماره 14619 در فهرست میراث ملی به ثبت رسيد. این خانه تا قبل از انقلاب عمارت بزرگی بود با حیاط وسیع و شاه نشین و زیرزمین که در یکی از کوچه های تنگ و قدیمی عودلاجان قرار گرفته بود. خانه ای که بعدتر، برادر پروین آن را به مالکان خصوصی فروخت و با دیوارکشی حیاط به سه خانه کوچکتر تبدیل شد.

خانه سمت راست را چند سال فبل شهرداری خرید و مرمت کرد و در اختیار کمیته ملی موزه ها (ایکوم) گذاشت. مرمتی که با سرامیک های کف و رنگ آمیزی دیوارها، چهره خانه پروین را از یک خانه تاریخی به یک خانه امروزی تبدیل کرد.

خانه وسط که بخشی از عمارت این ساختمان و زیباترین قسمت آن بود در مالکیت دو خواهر قرار داشت که از 40 سال قبل با رسیدگی به خانه، سعی کرده بودند هر طور شده آن را نگه دارند. این خانه، همان جایی بود که پروین مراسم عروسی اش را در آن برگزار کرده بود و عمارت میانی، سالن عروسی پروین بود. اتاق اصلی پروین هم که در نوجوانی در آن سکونت داشت در همین بخش خانه قرار دارد.

خانه سوم اما متعلق به مادر و پسری است که این روزها آن را تبدیل به کارگاه مبل سازی کرده‌اند و به هیچ کس اجازه بازدید از خانه را نمی دهند. به همین دلیل حتی سازمان میراث فرهنگی هم اطلاع درستی از وضعیت این خانه ندارد.

با این حال خانه پروین تنها خانه تاریخی ویران شده تهران نیست. خانه های تاریخی دیگری هم هستند که با تخریب شان، نه فقط هویت تاریخی جنوب تهران را از بین می برند، که حافظه تهران را از سال های قاجار و پهلوی پاک می کنند.

 

خانه دایی جان ناپلئون (اتحادیه) در محله لاله زار

خانه بزرگان قاجار

خانه دایی جان ناپلئون، یا خانه اتحادیه هم یکی دیگر از خانه هایی است که از فهرست آثار ملی خارج شده و در معرض آسیب قرار دارد. خانه دایی جان ناپلئون که به خاطر تصویربرداری این فیلم در آن به این نام معروف شده، یکی از میراث قاجاری تهران است که باید آن را در خیابان لاله زار ببینید. این خانه در سال 1371 ثبت ملی شد و در نهایت در سال 1389 با رای دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شد تا مدتی بعد، به مزایده گذاشته شود و مالکان آن برای تخریب و نوسازی آن تصمیم بگیرند. این خانه متعلق به صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار بود و محلی بود که در زمان جنگ جهانی دوم با حضور سران سیاسی دنیا، تصمیمات مهمی در آن گرفته شد.

 

اولین کلانتری تهران در محله بازار

اولین کلانتری تهران

اولین ساختمان كلانتري تهران یکی دیگر از این خانه های قاجاری است که از آخرین روزهای سال 90 از فهرست آثار ملی خارج شد. این ساختمان که در محدوده بازار تهران قرار دارد جزو هسته‌ي اوليه تهران بود که در بخش هایی از آن آثاري از دوره‌ صفويه به چشم می خورد. با این حال این هم دلیلی نشد تا دیوان عدالت این خانه را به عنوان یک بنای تاریخی به رسمیت بشناسد. خانه ای که در تملك سازمان تعاون ناجا است و در مسیر تخریب قرار گرفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه