سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نامه جمعی از شهروندان تهرانی در خصوص لطمات وارده به اثر ملی تئاتر شهر

یادمان

نامه جمعی از شهروندان تهرانی در خصوص لطمات وارده به اثر ملی تئاتر شهر

به دنبال ورود آسیب به ساختمان تئاتر شهر در نتیجه اجرای پروژه خط 4 مترو، جمعی از شهروندان تهران نامه‌ای را به شهرداری تهران تسلیم کردند. این نامه که با امضا بیش از 1000 تن از مردم تهران به سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ارسال شده، در پی می‌آید:

 

 

به نام حقّ

شهردار محترم تهران بزرگ، جناب آقای دکتر قالیباف
موضوع : پیگیری اعتراض جمعی از مردم تهران در خصوص لطمات وارده به اثر ملی تئاتر شهر 

 

با سلام

احتراما به اطلاع می‌رساند سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران که بنا به بند یک از ماده دو قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مقام یکی از مهم ترین مراجع مسئول تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری و شهرسازی و حافظ منافع عموم مردم در امر ساخت و ساز و مسئول آگاهی رسانی در این زمینه است و نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی را بر عهده دارد، اعتراض نامه ای را با امضاء بیش از 1000 نفر از شهروندان در خصوص موضوع یاد شده دریافت کرده است که در سال 1388 خطاب به جنابعالی تنظیم شده و تا کنون بی پاسخ و بدون عکس العمل مناسب از سوی شهرداری مانده است. متن اعتراض نامه به پیوست است.
چنانچه می‌دانید، ساخت دو پروژه ایستگاه مترو و مجتمع تجاری – مذهبی ولیعصر (که در ابتدا صرفا به عنوان مسجد معرفی شده بود) در حریم اثر ملی ثبت شده تئاتر شهر که تنها سرپناه هنرمندان تئاتر و دوستداران این هنر است منجر به خدشه دار نمودن حریم این مجموعه و حتی لطمات فیزیکی به آن شده است.
از آنجا که این پروژه ها در حریم درجه یک تئاتر شهر احداث شده اند و محوطه ، پارکینگ و فضای مخصوص تئاتر خیابانی را از بین برده ، منجر به ایراد لطمات منظری و فیزیکی به بنا شده اند . حتی اگر حریم تئاتر شهر ثبت نشده باشد بنا بر حدود مشخص این بنا اکنون قابل ثبت و اعتراض قابل پی گیری است . در خصوص مسجد باید گفت درحالیکه بیشترین کاربری آن با توجه به طرح ارائه شده به بخش های تجاری اختصاص داده شده است حتی چنانچه برای این زمین غصبی صیغه احداث مسجد خوانده شده باشد بنا بر فتوای سه مجتهد قابل ابطال است و بهانه جویی در این خصوص قابل قبول نیست .
از سوی دیگر طرح پیشنهادی مسجد چنانکه در پیوست مشاهده می گردد هیچ تناسبی با معماری اسلامی – ایرانی و هیچ سنخیتی با اثر ملی تئاتر شهر و بافت اطراف ندارد و عملکرد و معنای مسجد را زیر سوال برده، موجب بدعت گذاری و ایجاد الگوی ناشایستی در طراحی اماکن اسلامی به سیاق غربی پس از این خواهد بود که بی تردید به هیچ روی مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان و از آن مهم تر مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند باشد.
ضمن تشکر از توجه شما با ارسال رونوشتی از این نامه به شورای اسلامی شهر تهران و ایکوموس ایران خواهان پیگیری موضوع و اقدام فوری در این خصوص می‌باشیم. بی‌تردید صرف نظر از هزینه‌هایی که بی توجه به خواست مردم در راهی نادرست انجام شده به حفظ یکی از با ارزش ترین میراث فرهنگی ایرانی – اسلامی یک ملت می‌ارزد.
                       
با سپاس
رونوشت: جناب آقای دکتر چمران، ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران به منظور پیگیری
رونوشت:  هیات مدیره محترم ایکوموس ایران به منظور پیگیری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه