سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سند جهانی شدن کاخ گلستان دفن شده‌است

یادمان

سند جهانی شدن کاخ گلستان دفن شده‌است

کاخ گلستانخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر از تهیه پرونده ثبت جهانی کاخ گلستان می‌دهند. این در حالی است که چندی پیش به دنبال ساماندهی و بهسازی محوطه رو به روی کاخ گلستان که زمانی بخشی از ارگ سلطنتی به شمار می‌رفته، آثار تاریخی به دست آمده از سر در این ارگ زیر بتون مدفون شد. کارشناسان معتقدند سند جهانی شدن کاخ گلستان دفن شده‌است.
 
با این حال مسئولان سازمان میراث فرهنگی نگرانی چندانی از اینکه یکی از امتیازهای مهم این کاخ برای جهانی شدن از دست رفت ندارند. مسئولان شهرداری هم می‌گویند در هماهنگی کامل با سازمان میراث فرهنگی هستند.
 
به گزارش CHN ، بارها بارها در مورد وضعیت در خطر آثار کشف شده، رو به روی کاخ گلستان گزارش تهیه شده و کارشناسان میراث فرهنگی که نخواستند به دلایل متعدد نامشان آورده شود، هشدار داده‌اند. با این وجود اقدامی برای رسیدگی به این وضعیت انجام نمی‌شود. شرکت مربوطه در شهرداری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید که لزومی برای حفظ همه آثار تاریخی در بافت وجود ندارد.
 
اکنون پرونده ثبت جهانی کاخ گلستان در دست تهیه است. با این وجود این بخش مهم که می‌توانست، امتیاز مهمی برای پرونده جهانی کاخ گلستان باشد، به راحتی از بین رفت.
 
« بهروز کاشف»، مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران اما در برابر این سوال که چرا این شرایط باید برای بافت تاریخی اتفاق بیافتد و چرا جلوی این پروژه گرفته نمی‌شود، به CHN می‌گوید: «شهرداری منطقه مجری پروژه، میراث فرهنگی ناظر آن و مدیریت بافت تاریخی هماهنگ کننده اجرا و نظارت این پروژه است. جلسات هفتگی میان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود و کارشناسان این سازمان در جلسه حضور دارند؛ اگر کسی مقصر است، این کارشناسان میراث فرهنگی هستند که تذکری در این زمینه نمی‌دهند. شهرداری تنها اجرا کننده است.»
 
او در پاسخ به اینکه شنیده شده، توافقاتی پنهانی میان کارشناسان میراث و شهرداری انجام شده و همین امر در نهایت منجر به بتون‌ریزی روی آثار تاریخی رو به روی کاخ گلستان انجامید، می‌گوید: «اگر کسی ادعایی در این زمینه دارد، باید اثبات کند. ولی آنچه ما در این محوطه دیدیم و اجرا شده براساس همان طرحی بود که میراث تایید کرده و باید اتفاق بیافتد. در کاوش‌ها بخشی از سردر پیدا شده و اکنون روی آن خشکه چینی ریخته شده و مشکلی نمی‌ماند.»
 
مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران اما پاسخی روشن به این مسئله نمی‌دهد که مدیریت بافت تاریخی باید اشراف به موضوع میراث فرهنگی داشته و در این زمینه نظارت و کنترل داشته باشد.
 
کاشف همچنین در برابر این شنیده‌ها هیچ حرفی را تایید یا رد نمی‌کند و معتقد است مدیریت بافت تاریخی شهرداری به وظایف خود به درستی رسیدگی می‌کند و اگر موردی تخلف در زمینه میراث فرهنگی وجود دارد، باید کارشناسان این حوزه بیایند و هشدار دهند.
 
بر اساس گفته‌های مدیر بافت تاریخی شهرداری و صحبت‌هایی پیشین علویان صدر، معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی میان شهرداری و میراث فرهنگی تعامل و هماهنگی کامل و بی نقصی بر قرار است. با این وجود، مسئله این است که چرا آثار تاریخی که نشان از سر در میدان ارگ سلطنتی داشت، باید زیر بتون مدفون شود؟ در این میان تنها تعدادی از کارشناسان میراث فرهنگی هستند که در این زمینه احساس خطر می‌کنند که این افراد هم حاضر به گفت و گو به دلایل متعددی نمی‌شوند.
 
این در حالی که تنها خواسته دوستداران، فعالان و  کارشناسان میراث فرهنگی این بود که آثار به دست آمده را به صورت آکواریوم و پشت شیشه‌های مخصوص نگهداری کنند تا گویای میراث تاریخی ایرانیان در طی سالیان گذشته باشد. آثاری که می‌توانست، مستندات مهمی را در اختیار جهانیان برای ثبت کاخ گلستان در میراث یونسکو قرار دهد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه