سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاشی ناهمخوان میان کاشی کاری‌های کم نظیر کاخ گلستان

یادمان

کاشی ناهمخوان میان کاشی کاری‌های کم نظیر کاخ گلستان

یک کاشی ناهمخوان میان کاشی کاری‌های کاخ گلستان دیده شده است. کارشناسان کاخ گلستان اما مرمت‌های کاشی کاری این کاخ قاجاری را کم نظیر می داند. کاخ گلستان، از معدود کاخ های ایران به شمار می رود که هنر کاشی کاری در آن به اوج رسیده است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ یک کاشی وارونه و ناهمخوان با بقیه کاشی کاری‌های شمس‌العماره در قاب یک دوربین نشست. معلوم نیست که چند کاشی به این صورت در میان کاشی کاری‌های کاخ گلستان بعد از مرمت وجود دارد. اما امروز همین یک کاشی هم می‌تواند، خدشه به معروفیت کاخ گلستان در کاشی‌کاری کم نظیرش به وجود آورد.
 
هرچند که کارشناسان کاخ گلستان، مرمت کاشی‌های کاخ گلستان را طی یک سال اخیر در ایران کم نظیر می‌دانند و معتقدند مرمت این کاشی‌ها زمان‌بر و ظریف است و به همین منظور از استادکاران حرفه‌ای برای ساماندهی آن‌ها استفاده شده‌است.

 


این تصویری است که از کاشی کاری بدنه شمس العماره گرفته شده است. کاشی وارونه و متفاوت میان کاشی های دیگر

 
با این وجود، آنچه در قاب عکاس CHN جای گرفته، نشان از ماجرای دیگری دارد. یک کاشی در جایی که به آن مربوط نیست قرار گرفته‌است.
 
"آوج"، کارشناس کاخ گلستان اما این اتفاق را دلیلی بر مشکل دار بودن مرمت در کاخ گلستان نمی‌داند و می‌‌گوید که برخی از کاشی‌ها هنوز آماده نشده و برای همین است که کاشی دیگری را به جای آن گذاشتیم تا بعد از آماده شدن کاشی مربوطه به جای آن قرار دهیم.

 


مرمت کاشی کاری های کم نظیر کاخ گلستان اقدامی مناسب است اما چرا وجود یک کاشی معکوس؟

 
او می‌گوید: «این اولین بار است که مرمت‌ کاشی‌های بنای تاریخی به مدت طولانی و به صورت مستمر ادامه پیدا کرده و تا کنون اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده‌است.»
 
یک سال است که مرمت‌های کاخ گلستان آغاز شده است. کارشناسان کاشی کار بر این باورند که مرمت کاشی یکی از مهمترین دلایل سر و پا ماندن کاشی های یک اثر تاریخی است و کاشی‌ها باید به صورت مرتب مرمت و ساماندهی شود و اگر کاشی می ریزد و آسیب می بیند باید سریع عوض شود.
 
کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهاست که در میدان ارگ تهران واقع است. بناهای این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند. کاشی کاری‌های این مجموعه زبان‌زد بوده و دارای ویژگی‌های بسیار مهمی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه