سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانهٔ حاج معین التجار بوشهری‌ در لاله‌زار خانهٔ خلیج‌فارس می‌شود

یادمان

خانهٔ حاج معین التجار بوشهری‌ در لاله‌زار خانهٔ خلیج‌فارس می‌شود

شورای شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک خانه تاریخی «حاج معین التجار بوشهری‌، پدر معنوی خلیج همیشه فارس» در خیابان لاله زار و نامگذاری آن به نام خانه خلیج‌فارس را  مصوب کرد.

به گزارش ایرانبوم به نقل از کمیته پیگیری حفاظت از خانه های تاریخی تهران، در جریان رای‌گیری این طرح علی صابری به عنوان موافق با اشاره به اهمیت جنبه های فرهنگی و هنری گفت: اگر از عناصر هنری و فرهنگی نظیر موسیقی سنتی و غذاهای ایرانی در این خانه استفاده شود می تواند سبب جذب بیشتر گردشگران به این خانه متناسب با نام گذاری آن شود.

احمد حکیمی‌پور به عنوان مخالف تصویب یک فوریت، گفت: در تهران 9 هزار بنای تاریخی وجود دارد که 360 بنا از ارزشمندترین آنها احصاء شد به همین دلیل باید برای تملک این خانه‌ها اولویت‌بندی و میزان بودجه شهرداری برای این کار مشخص و جایگاه سازمان میراث فرهنگی نیز روشن شود.

وی ادامه داد: در مورد برخی از این بناها مثل همین خانه بوشهری‌ها که معین‌التجار سازنده آن است نیازی به تملک توسط شهرداری نیست زیرا برخی از خیرین بوشهری برای تملک اعلام آمادگی کردند.

احمد مسجد جامعی در ادامه با اشاره به اینکه خلیج فارس به نوعی تبلور هویت ایرانیان است گفت: وقتی چند سال پیش نشریه نشنال جئوگرافی نام خلیج فارس را تحریم کرد و کشور های عربی آن را حمایت کردند موجی از سوی ایرانیان و ایران دوستان جهان در حمایت از خلیج فارس به راه افتاد که در نهایت یک روز به نام روز خلیج فارس نام گذاری شد. از اینرو می توان درک کرد که خلیج فارس دارای چه اهمیتی برای ما است.

احمد دنیامالی نیز گفت: باید کلیه املاک ارزشمند، میراثی، تاریخی و خانه‌های بزرگان را مشخص کنیم و کسب اولویت‌بندی نحوه تملک و حفاظت از آنها را در برنامه 5 ساله مشخص کنیم.

وی ادامه داد: در جریان خرید این خانه‌ها دلالان ورود پیدا می‌کنند که این باعث افزایش هزینه تمام شده می‌شود به همین دلیل باید فرایندی را برای تملک و بهره‌برداری این املاک مشخص کنیم همچنین تنها شهرداری نباید موظف به حفاظت از این خانه‌ها باشد بلکه سایر دستگاه‌ها مانند میراث فرهنگی نیز باید به قضیه ورود کنند.وی یاد آور شد من در کل با این طرح موافقم.

احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به دنیا مالی گفت: این امر در برنامه 5 ساله پیش بینی شده و تفاهم نامه دو جانبه ای هم با سازمان میراث فرهنگی در حال تدوین است. به زودی آقای سلطانی فر در صحن علنی شورا حاضر خواهند شد.
همچنین ابوالفضل قناعتی نیز به عنوان مخالف یک فوریت این طرح گفت: نامگذاری این خانه به نام خلیج‌فارس جفا به خلیج‌فارس است و می‌توانیم بهتر از اینها خلیج‌فارس را گرامی بداریم. وی ادامه داد: علاوه بر این، با نام گزاری چنین بناهایی و ایجاد فضاهای گردشگری برای همسایگان ایجاد مزاحمت می شود همچنان که امروز پارک ایرانیان به سبب نداشتن پارکینگ برای همسایگان مزاحمت های فراوان ایجاد می کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهم این طرح عادی شود و در زمان مقتضی در کمیسیون‌ تخصصی روی آن بحث شود.
در نهایت یک فوریت این طرح با 17 رأی به تصویب شورای شهر رسید.
گفتنی است خانه حاج معین التجار بوشهری در قلب خیابان لاله زار، کوچه بوشهری قرار دارد که به دلیل خدمات فراوان این شخصیت تاریخی در زمینه خلیج فارس و حمایت از تولید داخلی به پدر معنوی خلیج همیشه فارس و همچنین پدر معنوی تولید ملی و حمایت از کار سرمایه ایرانی معروف است. این بنا توسط سازمان های غیردولتی در پنجمین همایش ثبت آثار کشور در فهرست آثار میراث فرهنگی ثبت شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه