سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران تشكیل شد

انجمن‌ها

کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران تشكیل شد

دبیر كمیتهٔ پیگیری خانه‌های تاریخی تهران با محوریت خانه - باغ امین‌السلطان (اتحادیه) از تشكیل این كمیته با هدف پیگیری وضعیت نامناسب برخی خانه‌های تاریخی پایتخت خبر داد.

nike air force 1 low uv | nike air force 1 6 inch boot forged iron - 150 - Cheap Air Jordan 1 Mid GS “Holiday” White/Black - Roma Green - University Red 2021 For Sale DM1208

به گزارش ایرانبوم به نقل از روابط عمومی کمیته پیگیری خانه های تاریخی تهران، سجاد عسگری گفت: كمیتهٔ پیگیری خانه‌های تاریخی تهران با محوریت خانه - باغ امین‌السلطان توسط تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد، فعالان میراث فرهنگی و خبرنگاران حوزهٔ میراث فرهنگی تهران كار خود را در این زمینه آغاز كرد.

وی هدف از تشكیل این كمیته را پیگیری وضعیت نامناسب برخی خانه‌های تاریخی شهر تهران دانست و افزود: بنا به گفتهٔ بسیاری از كارشناسان میراث فرهنگی، مدیران شهرسازی و سازمان‌های مردم‌نهاد، خانه - باغ امین‌السطان هویت تهران قدیم و قلب تپندهٔ محله‌های لاله‌زار و فردوسی محسوب می‌شود و از سویی مهمترین و تنها باغ باقی‌مانده از باغ‌های ایرانی در دورهٔ فتحعلی شاه است كه امروز بخشی از آن در این باغ قرار دارد.

او با اشاره به قرار گرفتن بلند‌ترین و سالم‌ترین بادگیر تهران در این خانه - باغ افزود: قطعا تخریب این بنا، میراث شهر تهران را نابود می‌كند و رویهٔ بدی را ایجاد می‌كند كه مالكان خانه‌های تاریخی در سراسر كشور با خروج بناهای خود از ثبت امكان تخریب آنها را دارند، با این وضعیت در10 سال آینده هیچ بنای تاریخی در شهر تهران دیگر وجود نخواهد داشت.
وی افزود: این كمیته به نمایندگی از همهٔ سمن (NGO)های سراسر كشور و فعالان میراث فرهنگی تشكیل شده تا از هویت پایتخت دفاع كند و از تخریب احتمالی این بنا و دیگر بناهای تاریخی با حمایت از نهادهای خصوصی و دولتی از آنها حفظ و حمایت كرده و در صورت نیاز آنها را احیا كند.

خانه - باغ امین‌السطان یكی از بناهای شاخص تهران است كه در سال 84 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید، اما متاسفانه در سال 90 و بنا به درخواست خاندان اتحادیه این خانه با رای دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شد. در این بنا، بخش‌هایی از شش كاخ فتحعلی شاه در باغ لاله‌زار وجود دارد و در واقع به نوعی این بنا یادگاری از دوران ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه است كه اتفاقات مهمی مانند واگذاری خرید تنباكو به شركت تالبوت و لغو آن، امتیاز دارسی و فرمان مشروطیت  در آن رخ داده است.

نشانی: خیابان مطهری، خیابان علی اکبری، خیابان زینعلی،کوچه پاک زاد، سرای محله عباس آباد
شماره تماس : 09385845551
رایانامه:
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه