سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بلندمرتبه سازی امان بازار تهران را بریده است - قد کشیدن پاساژ جدید روی جنازه سرای دلگشا

یادمان

بلندمرتبه سازی امان بازار تهران را بریده است - قد کشیدن پاساژ جدید روی جنازه سرای دلگشا

سرای دلگشا دو سال پیش با مجوز دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج و حالا روی ویرانه‌های آن بلندمرتبه سازی وسیعی آغاز شده است. این در حالی است که مسئولان اداره میراث تهران واکنشی به اقدامات مالکان در این محوطه ندارند.

nike air force 1 low uv | nike fashion

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی – سرای دلگشا دوسال پیش در میان اعتراض مکرر دوستداران میراث فرهنگی با مجوز دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ثبت ملی خارج شد.
 
همانطور که دوستداران میراث فرهنگی پیش بینی کرده بودند، این سرا با خروج از فهرست آثار ملی، شبانه تخریب شد. مالکان این سرا خیلی زود اقدامات اساسی برای گودبرداری و پاساژسازی در این محوطه را آغاز کردند.
 
 
ساخت پاساژ روی جنازه سرای دلگشا به سرعت پیش می رود و بافت تاریخی بازار بیش از پیش در معرض به هم ریختگی قرار می گیرد

 
شنیده‌ها حاکی از آن است که ارتفاع این پاساژ بیش از 15 متر است که این ارتفاع تخلف در اجرای قوانین و ضوابط میراث فرهنگی به شمار می‌رود.
 
بر اساس قوانین و ضوابط میراث فرهنگی،این پاساژ جزو بافت تاریخی ثبت شده بازار و همچنین حریم درجه یک میدان ارگ به شمار می رود که مالکان تنها تا ارتفاع 7.30 متر می توانند برای ساخت و ساز مجوز داشته باشند.
 
 
مجموعه عظیمی در حال ساخت در بازار تهران است که سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه اعتراضی به روند این ساخت و ساز نمی کند، ساخت و سازی که هیچ شباهتی به بافت تاریخی بازار ندارد

 
با این وجود، مالکان برای بلندمرتبه سازی، مجوز شهرداری تهران را داشته و سازمان میراث فرهنگی نیز اقدامی برای جلوگیری از روند این ساخت و ساز انجام نمی‌دهد. شنیده شده است که حتی همکاری شهرداری و مالکان به اندازه ای است که قرار شده مترو 15 خرداد در خروجی دیگری در وسط پاساژ جدید التاسیس مالکان سرای دلگشا داشته باشد.
 
گفته می‌شود، طرحی که در این ساختمان در حال اجرا شدن است، الگویی از ساختمان‌های بافت تاریخی بازار ندارد و این روند تنها باعث از بین رفتن هویت تاریخی بازار تهران می‌شود. این در حالی است که این پاساژ روی سرای قاجاری دلگشا ساخته می شود که زمانی جزو آثار تاریخی ایران قرار داشت و خلاء نظارت سازمان میراث فرهنگی و ضعف قوانین این سازمان برای ممانعت از خروج آثار تاریخی از ثبت باعث ویرانی آن شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه