سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان با حکمی دیگر از سوی دیوان عدالت اداری کشور - یک خانه دیگر از فهرست میراث ملی خارج شده است

یادمان

با حکمی دیگر از سوی دیوان عدالت اداری کشور - یک خانه دیگر از فهرست میراث ملی خارج شده است

بار دیگر خانه‌ای تاریخی از فهرست آثار ملی ایران خارج شد. دیوان عدالت اداری حکم خروج از ثبت خانه مهندس علیزاده که گفته می شود از بناهای شاخص دوره پهلوی دوم است را بنا به درخواست مالک دیوار به دیوار اش صادر کرده، این در حالی است که مالک خانه هنوز از ارایه این حکم بی‌اطلاع است.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- خانه تاریخی مهندس علیزاده، معمار معروف که در بزرگراه آفریقا، تقاطع مدرس، خیابان گلنار، پلاک 5 قرار دارد، از زمره آثار ملی خط خورد. این خانه در سال 84 به شماره 13389 در فهرست میراث ملی ایران جای گرفته بود.
 
گفته می‌شود، قدمت این خانه به دوره پهلوی دوم می‌رسد و طرح آن برای خود مهندس علیزاده بوده است. بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که این خانه از نظر ساختار معماری، یکی از خانه‌های منحصربه فرد تهران به شمار می‌رود.
 
این خانه تاریخی چندی پیش از سوی مالک کنونی‌اش «جواد ابریشمی کاشانی»  مرمت شده و بر اساس آخرین شنیده‌ها مالک این خانه، مرمت آن را با هزینه شخصی انجام داده و قرار بود آن را تبدیل به نمایشگاه و گالری آثار هنری بکند.
 
با این وجود، اکنون حکم خروج از ثبت این خانه صادر شده و حتی مالک این خانه اطلاعی از این حکم ندارد.  دیوان عدالت اداری این حکم را بر اساس شکایت مالک دیوار به دیوار این خانه داده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که در کنار این بنا گودبرداری قرار داشته که سال‌ها رها شده بود. مالک این بنا، به تازگی اقدام به ساخت و ساز کرده بود. سازمان میراث فرهنگی هم در برابر این ساخت و ساز ایستاده و مانع از اجرای این بلندمرتبه سازی شده بود. این مالک نیز به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و دیوان نیز در حکمی مورخ 29 بهمن 90 ، ثبت اثر ملی خانه مهندیس علیزاده و مصوبه حریم آن را ابطال کرده است.
 
این حکم بر اساس قوانین میراث فرهنگی یعنی قانون 1309 و 1359 در رابطه با حفظ آثار ملی تا اختتام دوره زندیه داده شده است. بر اساس این حکم، سازمان میراث فرهنگی هم ساخت و ساز در مجاور خانه علیزاده را مجاز دانست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه