سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مردم معاون میراث را مسوول تخریب خانه «ظهیرالاسلام» دانستند

یادمان

مردم معاون میراث را مسوول تخریب خانه «ظهیرالاسلام» دانستند

همسایه‌های خانه‌ی تاریخی «ظهیرالاسلام» خواستار رسیدگی فوری به وضعیت این عمارت شدند و حتا تأکید کردند که در صورت ادامه یافتن تخریب‌ها، معاون میراث فرهنگی کشور مقصر خواهد بود.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | JORDAN BRAND

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ برخی مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، در محوطه‌ی بیرونی عمارت «ظهیرالاسلام» (سپهدار تنکابنی) جمع شدند؛ حریم این خانه‌ی تاریخی از بین رفته و این روزها، دیوارها و سقف آن نیز در حال تخریب است و تقریبا دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد.

در این بازدید، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مسعود سلطانی‌فر - به‌طور ناگهانی به جمع کارشناسان و معاونان حوزه‌ی میراث فرهنگی پیوست، در گفت‌وگو با اهالی محل، در مقابل درخواست‌های آن‌ها برای حفاظت از این خانه‌ی ارزشمند، سکوت کرد.

همچنین وقتی سیداحمد محیط طباطبایی - پژوهشگر و عضو ایکوم ایران - در حال توضیح دادن درباره‌ی اتفاق‌های تاریخی رخ‌داده در خیابان‌های علی‌آباد، ظهیرالاسلام و هدایت بود و از بخش‌هایی از توضیحات محیط طباطبایی درباره‌ی قدمت خانه و اتفاق‌هایی که در این منطقه در دوره‌های مختلف تاریخی بخصوص در جنگ جهانی اول رخ داده است، سلطانی‌فر از سخنان او ایراد گرفت و تذکر داد که این اطلاعات به جنگ جهانی دوم مربوط است.

در این میان، چند نفر از اهالی منطقه‌ی علی‌آباد که خانه‌ی تاریخی «ظهیرالاسلام» در آنجا قرار دارد، نخست از معاون میراث فرهنگی - محمدحسن طالبیان - و سپس از رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواستند تا به وضعیت این خانه‌ی ارزشمند سروسامان دهند.

معصومه موقر - یکی از ساکنان این منطقه - خطاب به طالبیان گفت: ‌در چند سال گذشته که سازمان تأمین اجتماعی قصد تخریب و تبدیل کردن این بنا را به پارکینگ طبقاتی داشت، همه‌ی همسایه‌ها ناراحت و نگران وضعیت خانه بودند، آن‌ها چندبار اعتراض کردند، اما صدای‌شان به جایی نرسید.

او با اشاره به این‌که 35 سال در همسایگی این عمارت زندگی کرده است، اظهار کرد: تا دو سال پیش، یک رفتگر شهرداری در این خانه در شرایط بدی زندگی می‌کرد. اهالی محل دوست دارند اگر قرار است اتفاقی برای این خانه بیفتد، اطراف آن به فضای سبز تبدیل شود و خود خانه مرمت و مورد استفاده‌ی عموم مردم قرار گیرد. زمانی از دودکش‌های این ساختمان دود بلند می‌شد، یعنی زندگی در آن جریان داشت، اما حالا فقط از آن خاک و غبار بلند می‌شود.

او خطاب به معاون میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: با حضور این همه کارشناس و متخصص حوزه‌ی میراث فرهنگی، امیدوارم فردا صبح که از خانه بیرون می‌آییم، نبینیم که بخش‌های بیشتری از این بنا تخریب شده است، وگرنه شما را مقصر می‌دانیم. اگر بتوانید چند نفر از پولدارهای منطقه را جمع کنید و از آن‌ها برای سامان‌دهی این فضا کمک بگیرید، حتما می‌توانید آن را به یکی از بهترین فضاهای فرهنگی - تاریخی تهران تبدیل کنید.

مردی حدود 40 ساله که خود را همسایه‌ی خانه‌ی «ظهیرالاسلام» معرفی کرد نیز خطاب به طالبیان اظهار کرد: در بازار و محله‌های قدیمی، تعداد کمی از بافت‌های تاریخی باقی ما‌نده‌اند، لطفا به آن‌ها هم توجه کنید، اگر این‌گونه زیبایی‌ها را از محله‌های تهران بگیرید، دیگر هیچ‌چیز برای این شهر صنعتی باقی نمی‌ماند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز خطاب به همسایه‌های خانه‌ی «ظهیرالاسلام»، گفت: جمع شده‌ایم تا اگر مالک بنا رضایت دهد، این خانه را احیا کنیم. سبک معماری این بنای تاریخی بسیار متفاوت‌تر از دیگر خانه‌ها است. تلاش می‌کنیم برای حفاظت از این عمارت از مردم و سازمان‌های اجتماعی کمک بگیریم. سازمان میراث فرهنگی در هر شهری آن‌قدر موضوعات مختلف دارد که اگر مردم در کنار این سازمان قرار نگیرند، امکان حفاظت از بناهای تاریخی را نداریم.

او خطاب به معاونان خود در حوزه‌ی میراث فرهنگی مانند سیاوش صابری - مدیرکل دفتر بناها و محوطه‌های تاریخی -، حمیده چوبک - رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی - و جلیل گلشن - رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی - تأکید کرد: بافت‌های تاریخی در سطح کشور به مرور در حال از بین رفتن هستند و باید توجه‌مان را به این بافت‌ها بیشتر کنیم.

به گزارش ایسنا، محیط طباطبایی نیز با اشاره به تاریخچه‌ای این بنای تاریخی، خطاب به سلطانی‌فر گفت: امیدوارم شهردای امکان خریدن این خانه را داشته باشد تا بتوانیم آن را به‌طور کامل مرمت کنیم.

این پژوهشگر با اشاره به این‌که امسال صدمین سالگرد جنگ جهانی دوم است، تأکید کرد: بخش‌هایی از این محله‌ی قدیمی به بعد از دوران مشروطه متعلق است و این بناها، یادمان‌های مشروطیت هستند.

موقر - از همسایه‌های خانه‌ی «ظهیرالاسلام» - نیز خطاب به سلطانی‌فر اظهار کرد: محله‌ی ما در حال خفه شدن است، لطفا با نجات این خانه، به محله کمک کنید. ای کاش بتوانید با مرمت خانه‌ی «ظهیرالاسلام» این مکان را به موزه‌ی خط تبدیل کنید و با سامان‌دهی آن، تمیزی و زیبایی آن را به ما هدیه دهید.

در ادامه‌ی این بازدید، سلطانی‌فر روی پله‌های خانه‌ی در حال تخریب «ظهیرالاسلام» منسوب به «سپهدار تنکابنی» ایستاد با تعدادی از معاونانش عکس یادگاری گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه