سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سرای افشار عرصه کاخ گلستان را شکست - کاخ گلستان هم چنان در معرض خروج از ثبت جهانی

یادمان

سرای افشار عرصه کاخ گلستان را شکست - کاخ گلستان هم چنان در معرض خروج از ثبت جهانی

با مجوز مدیرکل اسبق میراث فرهنگی تهران؛ عرصه کاخ جهانی گلستان شکسته شد/کاخ گلستان همچنان در معرض خروج از ثبت جهانی

به گزارش کمیته پیگیری حفاظت از خانه های تاریخی تهران، با مجوز مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان تهران، عرصه کاخ جهانی گلستان شکسته شد و این اثر جهانی، بیش از پیش در معرض قرار گرفتن در فهرست میراث در خطر جهانی واقع شد.
سرای افشار یکی از بناهای اواخار قاجار و اوایل پهلوی است که جزو بناهای ارزشمند شهر تهران است. این ملک در خیابان 15 خردادغربی، کوچه تکیه دولت، پلاک 51 به پلاک ثبتی 427 و 428 قرار دارد. سرای افشار در محدوده ثبت شده عرصه کاخ جهانی گلستان و ارگ سلطنتی قرار دارد و بر اساس قوانین جاری میراث فرهنگی بناهای واقع در محدوده عرصه ثبت شده یک اثر، نباید مجوز بیش از 7 متر برای تخریب و نوسازی دریافت کنند.

مالک سرای افشار در تیرماه 90 از شهرداری درخواست تخریب و نوسازی می کند. پیرو این درخواست، آقای علیرضا بزرگوار شهردار وقت منطقه 12 در تاریخ 14 تیر 90 خطاب به آقای لاریجانی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نامه ای مبنی بر استعلام در زمینه ملک فوق الذکر، ارسال می کند.

در 17 شهریور سال 90، آقای لاریجانی طی نامه ای به شهرداری منطقه 12 خواستار ارسال مستندات این ملک می شود. پس از ارسال مستندات، کمیته فنی استان تهران نسبت به مجوز این ملک جلسه ای تشکیل می دهد و در این جلسه کارشناسان بنا به دلایل نامعلوم ارتفاع هفت متر و نیم سرای افشار را 12 متر اعلام می کنند . بر اساس این صحبت، کمیته فنی نیز اعلام می کند که بر اساس وضع موجود و با توجه به قرار گیری ملک در عرصه کاخ گلستان، به ارتفاع 12 متر مجوز داده می شود.

پس از تغییر مدیریت اداره کل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، نامه ای در تاریخ 18 آبان 91 از سوی آقای محمد حسین فراهانی مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان تهران خطاب به بزرگوتر شهردار سابق منطقه 12 ارسال و اشاره می کرد «با رعایت حد ارتفاعی وضع موجود، حداکثر به ارتفاع 12 متر به این ملک(سرای افشار) مجوز داده می شود.»

این مجوز نادرست، باعث شد که خبر این موضوع در 14 مرداد 1391 مطرح شود و در همان زمان فراهانی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در مصاحبه با تارنمای میراث آریا به تاریخ 14مرداد91 اعلام کرد که « در ماه‌هاي گذشته، مالک شخصي سراي قاجاري افشار که در حريم درجه يک کاخ گلستان واقع شده، قصد تخريب اين سراي تاريخي را داشت که با دخالت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تهران و با همکاري شهرداري منطقه 12 ، جلوي تخريب اين بناي تاريخي را گرفتيم. اداره ميراث فرهنگي تهران حريم کاخ گلستان را حفظ کرده و مانع از اجراي هرگونه عمليات ساخت و ساز در اين منطقه با ارتفاع بيش از 6 متر، خواهد شد.»

این خبر در حالی اعلام شد که این ملک با یک نظر کارشناسی غیر واقعی، ارتفاعی  بیش از وضع موجود و ضوابط میراث فرهنگی کشور دریافت کرد .
حال پس از ثبت جهانی کاخ گلستان، نه تنها سرای دلگشا تهدیدی برای قرار گرفتن شانزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث در خطر جهانی است؛ بلکه سرای افشار با فاصله چند صد متری از عمارت بادگیر و قرار گرفتن در عرصه این اثر جهانی، آن را بیش از پیش مورد تهدید قرار می دهد. سرای افشار هم اکنون مراحل گودبرداری را تمام کرده و در مرحله سفت کاری است. حال باید دید میراث فرهنگی نسبت به این مجوز نادرست و تهدید جدید کاخ جهانی گلستان، چه واکنشی نشان می دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه