سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مراکز تفکیک زباله باید به خارج شهر انتقال پیدا کنند

یادمان

مراکز تفکیک زباله باید به خارج شهر انتقال پیدا کنند

بی‌اعتنایی، تخریب، نادیده‌گرفته‌شدن و فراموشی سرنوشتی است که بافت تاریخی تهران با آن روزگار می‌گذراند. اما این‌بار مهم‌ترین بافت تاریخی تهران یعنی محله عودلاجان تبدیل به محلی برای تفکیک زباله شده است. وجود مرکز تفکیک زباله در محله مسکونی عودلاجان، گذشته از مسائل بهداشتی کم‌توجهی به یکی از معدود محله‌های قدیمی به‌جا مانده در تهران است. سخنگوی شورای شهر معتقد است که باید این مراکز به خارج از شهر منتقل شوند.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Nike Release Dates

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه شهری ـ مرکز تفکیک زباله عودلاجان که باعث گرفتاری و اعتراض مردم این محله است تنها مرکز در پایتخت نیست. به گفته خسرو دانشجو این مراکز بازیافت فقط در محله عودلاجان وجود ندارد و در خیلی از مناطق دیگر هم مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.
 
او در گفتگو با CHN با اشاره به اینکه اعتراض مردم به وجود این مراکز تفکیک زباله در مناطقی که به بافت مسکونی نزدیک‌تر است بیشتر گزارش شده چرا که این مراکز باعث ایجاد مزاحمت و مشکل‌های بهداشتی می‌شوند.
 
دانشجو از پیگیری شورای شهر برای جمع‌آوری این پایگاه‌های تفکیک زباله خبر می‌دهد اما این موضوع را هم یادآوری می‌کند که گاهی« مجریان هم چاره‌ای ندارند» و مجبور می‌شوند که این پایگاه‌ها را داخل بافت مسکونی ایجاد کنند.
 
به گفته این عضو شورای شهر تهران شهرداری برنامه‌هایی برای انتقال این نوع مراکز تفکیک زباله به خارج شهر دارد اما همچنان در انتظار آماده شدن پایگاه‌های جدید تفکیک زباله در خارج شهر‌اند. او در ادامه از اینکه آیا شهرداری برای انتقال پایگاه تفکیک زباله عودلاجان برنامه‌ای دارد یا خیر،‌ ابراز بی‌اطلاعی می‌کند اما معتقد است که در کل« جای تفکیک زباله در بافت مسکونی» نیست و این کار از نظر بهداشتی ایراد دارد. دانشجو می‌گوید اگر هم قرار است این کار در داخل شهر این کار انجام شود تمهیدات خاصی می‌طلبد.
 
شهرداری سال‌ها پیش آغاز به طرح تفکیک زباله از مبدا کرد و قرار شد تا سطل‌ها به تفکیک زباله خشک و تر در شهر قرار داده شوند اما این طرح به جایی نرسید. سخنگوی شورای شهر علت بی‌نتیجه ماندن این طرح را غفلت از فرهنگ‌سازی می‌داند.
 
او با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی لازمی که باید صورت می‌گرفت انجام نشد، معتقد است این فرهنگ جا نیافتاد که زباله در منشا خودش تفکیک شود و دیگر نیازی به دستکاری نداشته باشد. بنابراین شهرداری دوباره به همان شیوه‌های سنتی بازگشت که با دست و نیروی انسانی زباله‌ها تفکیک شود.
 
به گفته دانشجو این نوع تفکیک زباله با دست ایراد بزرگی است و مدیریت شهری باید برای بحث فرهنگ‌سازی بیشتر انرژی بگذارد. او همچنین معتقد است که این نوع کارهایی که مشارکت عمومی در سطح بالا را می‌طلبد باید با کمک مردم انجام شود تا دیگر مدیریت شهری نیاز نداشته باشد که زباله را برای بازیافت به دست نیروی انسانی بسپارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه