سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی مجوز تخریب سرای تاریخی افشار را صادر کرد

یادمان

میراث فرهنگی مجوز تخریب سرای تاریخی افشار را صادر کرد

اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مجوز تخریب سرای قاجاری "افشار" که یکی از بخشهای باقی مانده از تکیه دولت هست، را در آستانه ثبت جهانی کاخ گلستان صادر کرد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | nike lunar force one hypebeast shoes price guide - Nike Kobe 7 - TransparenciaShops

به گزارش خبرنگار مهر، این سرای تاریخی تا کنون در فهرست میراث ملی قرار نگرفته اما دو سال پیاپی جزو یکی از پیشنهادات برای ثبت بوده است.

از آنجایی که این سرا در حریم درجه یک و ثبت شده کاخ گلستان قرار دارد، می بایست هرگونه تغییری در آن همپاد با کاخ باشد به این معنا که حتی ارتفاع آن نیز از ارتفاع بناهای موجود در حریم کاخ بالاتر نباشد اما مالک سرای تاریخی افشار قصد دارد تا این بنا را تخریب و به جای آن مجتمع تجاری بسازد به همین دلیل به مجوز ساخت بنا تا ارتفاع چهار طبقه و یک پارکینگ نیاز داشت درحالی که ارتفاع مصوب می بایست 6 متر باشد.

در این میان کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران بدون در نظر گرفتن حریم کاخی که پرونده ثبت جهانی آن به سازمان یونسکو ارسال شده است، مجوز تخریب یک اثر قاجاری و در پی آن ساخت بنایی چهار طبقه را صادر کرده اند.

این اقدام در حالی انجام گرفته است که بازرسان یونسکو در بررسی هر اثر تاریخی برای ثبت جهانی آن، علاوه بر خود اثر، پیرامون و حریم اثر را نیز ارزیابی می کنند.

شنیده می شود که یکی از دلایل برکناری مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران از این سمت، که چند روز پیش اتفاق افتاد، به دلیل مخالفت وی با این موضوع بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه