چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان رو سیاهی برای بلندترین خیابان خاورمیانه!

یادمان

رو سیاهی برای بلندترین خیابان خاورمیانه!

کارگران همچنان مشغول کارند... آن‌ها توانسته‌اند مجتمع تجاری 13 طبقه‌ی در حال ساخت در حریم خیابان ولی‌عصر (عج) و سه بنای تاریخی «مصدق»،‌ «بوذرجمهری» و «لقمان ادهم»، را بالاتر از سقف این خانه‌های تاریخی بالا ببرند و سایه‌ی سیاه ایجاد شده در خیابان 18 کیلومتری ولی‌عصر (عج) را بلندتر کنند.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Sneakers Nike Shoes

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، ساخت این مجتمع 13 طبقه بیش از یک سال پیش در قسمت شمالی خانه‌ی بوذرجمهری (کریم‌آقا بوذرجمهری حدود 10 سال شهردار تهران بود) نبش خیابان ولی‌عصر (عج) آغاز شده و قرار است تا یک سال و نیم آینده به پایان برسد اما هیچ‌کس نگران این وضعیت نیست! وضعیتی که با تکمیل این پروژه، سه خانه‌ی تاریخی و بلندترین خیابان خاورمیانه را رو سیاه‌تر از قبل می‌کند.

این را تابلویی که مقابل این مجتمع در حال ساخت نصب شده، می‌گوید. بر اساس آن شش طبقه‌ی این مجتمع زیر زمین است و هفت طبقه‌اش را می‌خواهند روی زمین بسازند.

اما این ساخت‌وساز در حریم چند خانه‌ی تاریخی و محدوده‌ی خیابان ولی‌عصر (عج) است که در دی‌ماه سال 1390 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، پروژه‌ای که توجهی به هشدارها و خانه‌های تاریخی اطراف خود ندارد و به قولی هر روز دارد شاخ می‌شود و بیشتر خود را به رخ متولیان میراث فرهنگی می‌کشاند!

در زمان بالا رفتن اسکلت‌های فلزی در حریم این خیابان و خانه‌های تاریخی آن،‌ خانه‌ی بوذرجمهری که از خیابان ولی‌عصر (ره) به راحتی می‌شد آن را دید، دیگر رمقی نداشت و آجرهای بدنه‌ی دودکش‌اش یکی در میان افتاده بودند. این یکی از کمترین آسیب‌هایی است که در آن زمان می‌شد از فاصله‌ی دور و از خیابان ولی‌عصر بر بدن رنجور بنای تاریخی بوذرجمهری دید!

اما از آسیب‌های بصری و فیزیکی که در طول چند سال گذشته به این بنای تاریخی وارد شده که بگذریم، استفاده‌ی روزانه از دستگاه‌های سنگین و نصب تاورکرین (جرثقیل) در فاصله‌ی کمتر از یک متری خانه‌ی تاریخی «بوذرجمهری»، روی هم سوار کردن تیرآهن‌های سنگین برای اسکلت مجتمع، لرزش‌ها و آسیب‌هایی که قطعا هر روز بیشتر از دیروز به این بنای تاریخی وارد می‌شود و آن هیچ پشت و پناهی ندارد.

پیش از این در آذر ماه سال گذشته سپیده سیروس‌نیا معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درباره‌ی وضعیتی که خیابان ولی‌عصر (عج) در زمان ثبت شدن داشت؛ به خبرنگار ایسنا گفته بود؛ ثبت محور خیابان ولی‌عصر (عج) در فهرست آثار ملی با همین مشکل روبه‌رو بود، چون نمی‌توانستیم از همه‌ی مالکان بناهایی که در محور این خیابان با طول 18 کیلومتر قرار داشتند اجازه‌ی ثبت بگیریم و در عمل، بدنه‌ی خیابان ولی‌عصر (عج) در این فهرست به ثبت نرسید.

وی دادن مجوز برای ساخت هفت طبقه روی زمین در کنار خانه‌ی تاریخی «بوذرجمهری» که مالکیت آن متعلق به ستاد فرمان امام (ره) است، را براساس طرح تصویبی دانسته بود که مجوز آن 26 اردیبهشت سال 1391 به امضا رسیده و ادامه داده بود: در نامه‌های شهرداری که به مالکان مجوز می‌دهد حتما اشاره می‌شود که مالک پیش از ساخت بنا، باید نقشه‌اش را به سازمان میراث فرهنگی ارائه کند. در حالی که طرح مربوط به ساخت‌وساز در کنار خانه‌ی بوذرجمهری به تصویب اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نرسیده است.


«کریم‌آقا بوذرجمهری» به‌مدت 10 سال و یک‌ماه شهردار تهران بود. او خیابان 15 خرداد را همراه چند خیابان دیگر، ایجاد و خیابان‌های شهر را آسفالت‌کشی کرد. اما اکنون با بلایی که دارند بر سر خانه‌اش در خیابان ولی عصر (عج)، کوچه‌ی لقمان ادهم، کوچه‌ی بوذرجمهری می‌آورند قدر نشناسی خود را نسبت به او نشان می‌دهند، آن‌ها حریم منظری این بنای تاریخی و دو خانه‌ی دیگر را به‌ کلی نابود کردند و چیزی از زیبایی‌های سقف شیروانی و معماری خانه‌ی بوذرجمهری باقی نگذاشته‌اند. اتاق‌هایش جای تیرآهن‌های مجتمع تجاری و حیاط‌اش جایی برای نخاله‌های یک مجتمع در حال ساخت شده است، البته این وضعیت تا پیش از بالا آمدن اسکلت‌های فلزی و کشیدن روکش روی بدنه‌ی این مجتمع تجاری در حال ساخت بود.

بخش‌ جنوبی خانه‌ای که در کوچه‌ی لقمان ادهم قرار دارد،‌ در دست مستاجرانی است که آن را به کارگاه ریسندگی تبدیل کرده‌اند. این خانه همچنین دارای دو بادگیر از پنج بادگیر تک و منحصربه‌فرد تهران است.

و حالا خدا می‌داند با آن سه بنای تاریخی در کوچه‌ی لقمان ادهم و بن‌بست کناری‌اش چه می‌کنند!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه