جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم احداث۸۰ رستوران در ۲ کیلومتر! - کوه خواری از دربند چیزی باقی نگذاشته است

زیست بوم

احداث۸۰ رستوران در ۲ کیلومتر! - کوه خواری از دربند چیزی باقی نگذاشته است

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران طی ارائه گزارشی از وضعیت رود دره دربند گفت: کوه خواری از دربند چیزی باقی نگذاشته است. احداث۸۰ رستوران در ۲ کیلومتر!

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | nike air sport attack red bank blue Mid Linen - Grailify - nike sweet classic leather sneaker sandals

به گزارش هنرنیوز؛دومین دستور جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش محمد مهدی تندگویان، درباره رود دره دربند اختصاص داشت که وی در همین خصوص گفت: موضوع رود دره دربند تبدیل به معضلی شده است که اگر اقدامات فوری در آن انجام نشود، معضل بزرگ شهری شکل می‌گیرد که در آینده شهر را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به محدوده جغرافیای این رود دره اظهار داشت: این رود دره به عنوان منطقه تفرجگاهی، سال‌هاست که مورد غفلت قرار گرفته است. نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: اتفاقات رخ داده در این محدوده اتفاقات نابه هنجاری است که کل منطقه را به هم ریخته است.

تندگویان با بیان اینکه موضوع اساسی رودخانه دربند است، گفت: مسیردربند تا روستای پس قلعه حدود دو کیلومتر است که در این مسیر ۸۰ رستوران بدون هیچ نظارتی و به صورت قارچ گونه رشد کرده است.

وی با بیان اینکه در اینجا موضوع کوه خواری کاملا مشخص است، گفت: علاوه بر این در این مکان از آنچه از کوه و رودخانه برداشت می‌کنند (مانند سنگ و خاک و شن و ماسه) به عنوان مصالح استفاده می‌کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه اصلا پدیده حریم رودخانه دیگر وجود ندارد، گفت: بر اساس مشاهدات رستوران‌ها در داخل رودخانه تخت گذاشته‌اند واز خود رودخانه استفاده می‌کنند و این منطقه که باید مسیر خوب کوهپیمایی می‌شد، در حال حاضر توسط رستوران‌ها اشغال شده است.

تندگویان در ادامه به موضوع حمل مصالح با چهارپایان اشاره کرد و گفت: مسیر تا روستای پس قلعه صعب العبور است و شهرداری راه‌بندی را در میدان سربند قرار داده است تا از ورود مصالح جلوگیری کند اما هر روز مصالح توسط چهارپایان در این منطقه حمل می‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی زمانی که شهرداری متوجه ساخت و ساز می‌شود و برای متوقف کردن وارد صحنه می‌شود تا زمان رسیدن، محل پاکسازی می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی درباره راهکارهای کنترل ساخت‌و‌ساز در این منطقه در قالب پیشنهادی اظهار داشت: می‌توان پایگاه‌های مختلفی در کوه ایجاد کرد تا در صورت لزوم به سرعت وارد عمل شوند.

تندگویان نسبت به وضعیت زندگی شبانه در این رود دره هشدار داد و گفت: متاسفانه شب‌های این منطقه ناامن شده و تبدیل به منطقه هرندی شمال تهران شده است به گونه‌ای که رستوران‌ها اجاره شده و تا صبح سرویس‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه با این موضوعات، وقاحت کار مشخص شده است، ادامه داد: معضلات فرهنگی و اجتماعی حادی در این رود دره وجود دارد و این موضوع در تابستان، بیشتر نیز می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در ادامه به روستای پس قلعه اشاره کرد و گفت: این روستا جمعیتی در حدود ۱۰۰۰ نفر دارد اما فاقد امکانات شهروندی و همچنین اشتغال است.

تندگویان با بیان اینکه بیشتر ساکنان روستا در این رستوران‌ها شاغل هستند خواستار رسیدگی به وضعیت زندگی و وضعیت این روستا شد.

وی در ادامه به مشکلات بهداشتی رود دره دربند اشاره و تصریح کرد: فاضلاب تمام رستوران‌ها در این روددره بدون هیچ نظارتی به این رودخانه می‌ریزد این در حالی است که از آب برداشتی از آن پخت و پز و شست و شو صورت می‌گیرد.

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی همچنین درباره ساختمان‌های ایجاد شده در این رود دره اشاره کرد و گفت: در این قالب کنسول‌هایی ایجاد شده است که فاقد اصول مهندسی است و با کوچک‌ترین رانش یا حادثه‌ای تخریب می‌شوند همچنین پل‌ها نیز توسط رستوران‌ها تصرف شده است.

تندگویان همچنین با بیان اینکه بیشتر کافه رستوران‌ها غیرقانونی و بدون سند است و در بالاتر از ارتفاع مجاز ایجاد شده‌اند، گفت: با توجه به این موضوع ورود به این موضوع کار سختی نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این موضوعات، مصرف قلیان و همچنین زباله‌های این رستوران‌ها از دیگر موضوعات قابل تامل در این رود دره است.

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در ادامه به موضوع ترافیکی محله دربند اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی اوقات ترافیک این محله تا میدان تجریش ادامه پیدا می‌کند این در حالی است که می‌توان با راه‌اندازی چند پارکینگ طبقاتی نیمه کاره موجود و هتل در حال خریداری در این محدوده این مشکل را حل کرد.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این پار کینگ‌ها و تبدیل میدان سربند به پایانه حمل و نقل عمومی می‌توان ترافیک را کاهش داده و امکان دسترسی به مصالح را از بین برد.

مهر نوشت:او در پایان اظهار داشت: می‌توان با تخریب تمامی کافه‌های غیرمجاز و ارائه زمین‌های معوض به رستوران‌های مجاز و همچنین توانمند‌سازی منطقه مشکلات موجود را برطرف کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه