چهارشنبه, 12ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مداخله اشتباه در بناهای فرهنگی و تاریخی شهر، یک فاجعه فرهنگی است

یادمان

مداخله اشتباه در بناهای فرهنگی و تاریخی شهر، یک فاجعه فرهنگی است

چرا نامه دفتر مدیرکل مبنی بر توقف عملیات در باغ موزه قصر با وجود اهمیت و فوریت در امضا، بنا به دلیل نامعلومی از به جریان افتادن محروم گشته و خاطیان همچنان در حال ادامه کار در باغ موزه قصر هستند؟

LTB - JuzsportsShops | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش هنرنیوز؛ طی روزهای گذشته خبر دخل و تصرف غیرقانونی در باغ موزه قصر در سایت معماری نیوز منتشر شد. در همین رابطه مسئولین مختلف اظهار نظر های مختلفی کردند. یکی از منتقدان به این طرح با ارسال نامه ای که یک نسخه از آن هم در اختیار معماری نیوز قرار گرفته، سوالاتی از خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران پرسیده است که عینا منتشر می شود:
مداخله اشتباه در بناهای فرهنگی و تاریخی شهر، یک فاجعه فرهنگی است

به نام خداوند بخشنده مهربان

مداخله اشتباه در بناهای فرهنگی و تاریخی شهر، یک فاجعه فرهنگی است.

جناب آقای خسروآبادی، مدیرکل محترم میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران
با سلام

احتراما؛ چنانچه مستحضر هستید در هفته گذشته موضوع الحاق غیرقانونی یک فضای نامتجانس به بدنه اصلی ساختمان باغ موزه قصر به صورت گسترده ای رسانه ای شد و مدیران و کارشناسان دلسوز در میراث فرهنگی نیز نسبت به این الحاق بدون مجوز واکنش نشان دادند.

بر اساس اخبار منتشر شده و به استناد اعلام مدیر میراث فرهنگی تهران، مدیران باغ موزه قصر به منظور این الحاق غیرکارشناسانه هیچ گونه مکاتبه ای با آن سازمان نداشته اند و این الحاق بدون مجوز کمیته فنی به مجموعه باغ موزه قصر انجام شده است. این عمل به اصالت اثر صدمه جدی وارد نموده و شایسته است از سوی جنابعالی با خاطیان برخوردی جدی انجام گیرد.

شهر و بناهای ارزشمند آن متعلق به مردم هستند و هیچ مقام دولتی حق ندارد به منظور کسب درآمد بیشتر حق مردم را پایمال نماید.

با توجه به دو اصل قانون مجازات اسلامی که در زیر آمده است این الحاق باید برچیده شده و مسببین آن به دلیل صدمه زدن به پیکره یک بنای ارزشمند مشمول مجازات کیفری شوند.

فصل نهم قانون مجازات اسلامی ماده ۵۵۸ اشاره دارد به تمامیت و اصالت بنای تاریخی و به صراحت ذکر می کند؛ هربنایی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به تزیینات و اصالت بنا آسیب رسیده باشد مشمول مجازات کیفری است.

در ماده ۵۶۴ هم بر این موضوع تاکید شده که هر گونه تغییر یا افزودن یا توسعه اماکن تاریخی به صراحت نیازمند مجوز سازمان میراث فرهنگی است.

حال سوالات اینجانب از شما مدیران و اساتید حوزه میراث فرهنگی به شرح زیر است و انتظار دریافت پاسخ هایی شفاف و قاطع را دارم:

۱- چرا با وجود اهمیت و فوریت موضوع در رسیدگی ، شما عزیزان در این مورد سکوت کرده اید؟

۲- چرا نامه دفتر مدیرکل مبنی بر توقف عملیات در باغ موزه قصر با وجود اهمیت و فوریت در امضا، بنا به دلیل نامعلومی از به جریان افتادن محروم گشته و خاطیان همچنان در حال ادامه کار در باغ موزه قصر هستند؟

۳- جدا از مساله الحاق یک ساختمان به یک مجموعه تاریخی که نیاز به مجوز دارد، آیا افزودن یک موزه به مجموعه باغ موزه قصر نیاز به تاییدیه از کمیته موزه ها ندارد؟

۴- خبرها حاکی از آن است که هفته گذشته و پس از برملا شدن این عمل بدون مجوز از سازمان میراث فرهنگی، مدیران باغ موزه قصر اقدام به مکاتبه با آن سازمان و درخواست صدور مجوز نموده اند؛ مگر می شود اول به بنا صدمه زد و الحاق را انجام داد و بعد مجوز گرفت؟

۵- آیا سکوت مدیران ارشد میراث فرهنگی به معنی مذاکره و مماشات با مدیران باغ موزه قصر و دادن مجوز بعد از ساخت است؟

در پایان از شما تقاضا دارم با توجه به مسلم بودن خلاف واقع شده در باغ موزه قصر و فقدان هرگونه مجوز برای ساخت و تغییرات در سازمان میراث فرهنگی قبل از رسانه ای شدن موضوع ، با اقدام عاجل و تدبیر دستور توقف و برچیده شدن این فضای نامتجانس و صرفا سودجویانه را صادر فرمایید.

همچنین به اطلاع می رساند نامه ای با بیش از ۳۰۰ امضا مبنی بر درخواست توقف و بازگرداندن بنا به حالت اول ،نیز تهیه شده که متعاقبا به حضورتان تقدیم می گردد.

با تشکر
شیوا آراسته ؛ یک شهروند آگاه
۲۵ بهمن ۱۳۹۴


رونوشت:
جناب آقای سید محمد بهشتی
جناب آقای قلی نژاد
جناب اقای محیط طباطبایی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه