جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اسکلت بانوی 7000 ساله تهران ماندنی شد - خواب بانوی 7000 ساله تهران پریشان نمی‌شود

یادمان

اسکلت بانوی 7000 ساله تهران ماندنی شد - خواب بانوی 7000 ساله تهران پریشان نمی‌شود

 

به گزارش ايرانبوم به نقل از تارنمای سفرنویس؛ آبان ماه سال 1393 در هنگام عملیات حفاری شرکت فاضلاب در منطقه مولوی تهران یافته های باستان شناسی کشف شد که پس از توقف عملیات حفاری شرکت فاصلاب و انجام کاوشهای باستان شناسی اسکلت یک بانوی 7000 ساله پیدا شد.

از آن زمان تاکنون بحث های متعددی درباره نحوه نگهداری اسکلت در محافل علمی باستان شناسی  سازمان میراث فرهنگی کشور و شهرداری تهران مطرح شده است و این اجماع وجود دارد که این اسکلت تبدیل به اولین سایت موزه باستان شناسی شهری شود.

در چند روز گذشته احمد محیط طباطبایی، مشاور رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی خبر از انتقال اسکلت به موزه ایران باستان داده بود، اما پس از بررسی های پژوهشکده باستان شناسی در روز گذشته این موضوع منتفی شد.

سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور ضمن تایید این خبر گفت؛ با توجه به نظریات کارشناسان اعزامی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه در روز گذشته، تصمیم بر آن شد که اسکلت 7000 ساله در سایت موزه باقی بماند.

وی افزود؛ پژوهشکده حفاظت پژوهشگاه میراث فرهنگی برای انتقال نیاز به این داشت که اطراف اسکلت باز تا امکان انتقال میسر گردد که در این راستا، پژوهشکده باستان شناسی جهت بررسی مجدد و پیدا کردن راه حل مناسب به منطقه اعزام شد.

 

 

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور؛ با اشاره به راه حل حفظ اسکلت 7000 ساله بیان کرد؛ هئیت پژوهشکده باستان شناسی و حفاظت پژوهشگاه امروز راه حلی برای باقی ماندن اسکلت به دست آوردند و مقرر شد؛ به صورت موقت اسکلت در همان محل با پوشش مناسب پوشانده شود تا برای عملیات بعدی اقدام لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد؛ عملیات بعدی پژوهشگاه میراث فرهنگی، مذاکره با شهرداری تهران جهت ایجاد اولین سایت موزه باستان شناسی تهران است و انشالله اتفاق خوبی در شهر رخ می دهد. تمام تلاش ما تبدیل این مکان به سایت موزه است و این اولین تجربه در تهران است.

یکی از باستان شناسان حاضر در این جلسه نیز در این باره گفت؛ طرح ما درباره اسکلت 7000 ساله تهران این بود که یک کار علمی، اجرایی و اجتماعی داشته باشیم، اسکلت باید تثبیت و استحکام بخشی شود، هر اثر هویت خود را از بستر می گیرد و جدا کردن اثر از بستر و تخریب لایه های فرهنگی مشابه تخریب خود اثر است.

علیزاده رئیس سازمان زیباسازی در این خصوص افزود؛ تمام تلاش ما در مجموعه سازمان زیباسازی شهر تهران تبدیل این مکان به اولین سایت موزه باستان شناسی شهر تهران است و امروز در قالب هیاتی با حضور شهردار منطقه 12 از سایت موزه مولوی جهت اقدامات اجرایی برای تبدیل شدن این مکان به سایت موزه بازدید خواهیم داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه