جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نمونه‌گیری از زن 7 هزار ساله تهران

یادمان

نمونه‌گیری از زن 7 هزار ساله تهران

نمونه‌گیری از اسکلت زن هفت هزارساله کشف شده در حفاری‌های خیابان مولوی به منظور انجام مطالعات ژنتیک و استحکام بخشی انجام گرفت.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

به گزارش ایسنا، اسماعیل اسماعیلی جلودار، سرپرست گروه کاوش باستان‌شناسی خیابان مولوی اعلام کرد: با هماهنگی و پشتیبانی پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه بقیه‌ا... اعظم(عج)، برداشت نمونه‌های آزمایشگاهی از اسکلت تدفین هفت هزار ساله توسط متخصصان ژنتیک با کمترین آسیب انجام شد.

او اقدامات انجام شده در دو بخش علمی و اجرایی برای پاسخ به پرسش‌های بنیادی باستان‌شناسی درباره‌ی این محوطه باستانی را بسیار مفید و با ارزش دانست و افزود: کاوش‌های باستان‌شناسی تکمیلی در محل تدفین اسکلت با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی به زودی شروع می‌شود.

وی تاکید کرد: تا کنون نیز یک کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت در بخش فرسودگی زیست محیطی (بیولوژی) پژوهشکده نمونه‌ی بسیار ریزی از بقایای جمجمه اسکلت را برای مطالعه تغییرات سلولی و بافتی استخوان برداشت کرد.

بر اساس این گزارش، حمید فدایی، عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت از استخوان‌های femure و دندان، نمونه‌های مورد نیاز را برداشت کردند.

او افزود: در این روش به منظور آسیب‌رسانی کمتر به femure از ناحیه شکستگی موجود در استخوان بوسیله اسکالپل نمونه‌برداری شد.

به گفته فدایی از ناحیه فک سمت چپ نیز نمونه‌های دیگری برای انجام مطالعات تکمیلی ژنتیک با کمترین آسیب به ساختار فیزیکی اسکلت و در اندازه کمتر از دو سانتی متر برداشت شد.

وی تصریح کرد: با هماهنگی باستان‌شناسان استحکام بخشی و پوشش اولیه حفاظتی اسکلت هفت هزارساله خیابان مولوی انجام شد و پس از انجام نمونه‌برداری، کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت عملیات تثبیت و استحکام بخشی اسکلت را انجام دادند و در ادماه به این منظور خاک‌های اطراف محل قرارگیری اسکلت با استفاده از رزین‌های آکریلیک و متاکریلات استحکام‌بخشی شد.

این عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت گفت: با انجام این اقدام برای ادامه کارهای حفاظتی، ساختار این اثر مهیا شده تا در اثر عوامل طبیعی دچار تخریب نشود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه