جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گورهای اشکانی فیروزکوه را تخریب کردند

یادمان

گورهای اشکانی فیروزکوه را تخریب کردند

تعطیلات خرداد باز هم بهانه‌ای برای تخریب شد و این‌بار محوطه‌ی باستانی «سیاده» در فیروزکوه با وجود داشتن آثاری متعلق به دوره‌ی اشکانی تخریب شد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

محمدرضا نعمتی، مدیر مرکز باستان‌شناسی میراث فرهنگی استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در این زمینه توضیح داد: مجریان طرح خط فیبر نوری سمنان به فیروزکوه در بهمن ماه سال گذشته بدون هیچ‌گونه استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اقدام به خاکبرداری در جنوب عرصه تپه - قلعه باستانی «سیاده» فیروزکوه کردند، که به دنبال گزارش دفتر میراث فرهنگی شهرستان فیروزکوه و بازدید کارشناسان مرکز باستان شناسی میراث فرهنگی تهران بلافاصله ادامه کار با نامه‌نگاری‌های انجام گرفته، متوقف شد.

او افزود: اما متاسفانه مجریان طرح با آگاهی کامل از باستانی‌بودن مسیر طرح، از تعطیلات 13، 14و 15 خرداد ماه امسال استفاده کرده و کار خود را ادامه دادند که در خاکبرداری‌های مجدد نیز آثار تاریخی شامل گورهای سردابه‌ای به همراه قطعات زیادی سفال، استخوان و سایر مواد فرهنگی دیگر بدست آمده است.

وی اضافه کرد: با این اقدام بخش‌هایی از این محوطه تخریب و در چند نقطه در مسیر کانال حفر شده حفاری‌های غیر مجازی برای دستیابی به اشیای تاریخی صورت گرفته است.

به گفته‌ی این باستان‌شناس، براساس شواهد و مستندات به دست آمده از خاکبرداری‌های مذکور قدمت آثار مکشوفه متعلق به دوره‌ی تاریخی به خصوص دوره اشکانی است.

نعمتی اظهار کرد: نمونه گورهای کشف شده در این محوطه قابل مقایسه با گورهای به دست آمده در کاوش‌های سال 1385 در محوطه‌ی «ولیران» دماوند هستند که هر یک از آنها دارای اشیای زیاد و با ارزشی بودند.

او اضافه کرد: این محوطه‌ی تاریخی 19 اسفند 1380 با شماره 4910 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه