پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بعد از حدود دو ماه: کار کنار «عین‌الدوله» متوقف شد

یادمان

بعد از حدود دو ماه: کار کنار «عین‌الدوله» متوقف شد

بالاخره کار متوقف شد، ادامه‌ی درآوردن میلگردها از دل زمین کناری عمارت تاریخی «عین‌الدوله» که بیش از 10 سال پیش برای ساختن دو برج نصب شده بودند. کار از حدود اوایل هفته‌ی گذشته متوقف شد،‌ اینکه متوقف‌اش کردند یا کار در مرحله‌ی نخست به پایان رسیده هنوز مشخص نیست، چراکه پیکورها و لودرها همچنان در زمین حضور دارند.

shock drop air force 1 full uv reactive | Sneakers Nike Shoes

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، همسایگان میدان هروی در خیابان پاسداران از حدود 20 سال پیش هر روز نگران‌اند برای مجتمعی که می‌خواهد هم‌قد یا بالاتر از مجتمع‌های دیگر در این منطقه بالا بیاید و آن‌چه برای عمارت تاریخی «عین‌الدوله» باقی مانده‌ را از منظر بصری و به مرور آسیب سازه‌ای نابود کند، اقدامی که پس از گذشت این مدت طولانی هنوز مردم این منطقه برای سرپا ماندن‌اش تلاش می‌کنند، اما به نظر می‌رسد مسئولان شهری توجه زیادی به آن ندارند و تنها اقدامشان رد و بدل کردن چند نامه است!


حسن ابراهیم‌زاده پاشا، وکیل پایه یک دادگستری اما درباره‌ی اقدامات حقوقی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، به خبرنگار ایسنا گفت: قانون‌گذار در سال 1319 شمسی در قانون حفظ آثار ملی که هیچ نام و نشانی از چنین دستگاه‌ها و ماشین آلات سنگین و پرقدرتی نبوده، تصریح کرده است که اقدام به عملیاتی در مجاورت آثار ملی که سبب تزلزل بنیان آنها شود ممنوع است. همچنین در مقررات ملی ساختمان نیز الزاماتی مشابه آن وجود دارد.


وی افزود: در این میان از یک سو احداث چند بنای ده طبقه در جلوی عمارت «عین‌الدوله» باعث محو زیبایی و شکوه این بنای تاریخی می‌شود و از سوی دیگر سازمان زیبا سازی شهر تهران بدور از همه‌ی اصول و معیارهای زیبایی شهر و بدون تعامل با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ساکت و خاموش نشسته و نظاره‌گر است.


او ادامه داد: این سازمان هزینه‌های زیادی برای زیبا شدن شهر صرف می‌کند، اما به این نکته توجه نمی‌کند که بدون آن‌که هزینه‌ای متصور باشد تماشاگر حذف زیبایی کاخ «عین‌الدوله» است.


وی بحث 19 مقررات ملی ساختمان را بحثی که فقط برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی است، ندانست و افزود: این بحث در درجه‌ی اول به منظور صیانت از جان اشخاص است تا اگر خودرویی به هر دلیل در خیابان «آفریقا» در ابتدای «تابان غربی» از مسیر خود منحرف شده به علت نصب نشدن دیوار بتنی در گودال ساختمان در حال ساخت فرو نرود و دو جوان بی‌گناه فوت نشوند. مقررات ملی ساختمان برای حفظ اموال و اشیاست تا با رعایت آن اموال و ساختمان‌ها از هرگونه آسیبی مصون بمانند.


او اضافه کرد: از بیش از دو ماه پیش در محوطه‌ی جنوبی اثر ملی ثبت شده‌ی عمارت و باغ «عین‌الدوله» چندین دستگاه پیکور و لودر در حال کندن بتن‌های کف زمینی بودند که در گذشته با میلگرد ممزوج شده بود،‌ این دستگاه‌ها لرزش‌های شدیدی به وجود می‌آورد که برای برای بنای ارزشمند، تاریخی و‌ فرهنگی «عین‌الدوله» بسیار آسیب‌رسان بود، اقدامی که حتما وارد شدن آسیب زیادی به این بنای تاریخی وارد کرده است، اما مشخص نیست آسیب‌شناسی برای آن انجام می‌شود یا نه؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه