جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف یک سازه معماری زیر زمینی در میدان 10 دی مشهد

یادمان

کشف یک سازه معماری زیر زمینی در میدان 10 دی مشهد

خبرگزاری مهر: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از کشف یک سازه معماری در عملیات حفاری در میدان ده دی مشهد خبر داد.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Orange FX5725 For Sale - adidas gauntlet 2019 schedule silver - 2021 Nasa x adidas Originals ZX 2K Boost White/Grey

به گزارش خبرنگار مهر، رجبعلی لباف خانیکی عصر یکشنبه در محل میراث فرهنگی استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در عملیات حفاری ایجاد لوله جمع آوری آب های سطحی در زیر سطح امام خمینی  یک سازه معماری مهم که شاخه اصلی آن بیش از 60 متر طول دارد کشف شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه مشهد از جمله شهرهایی است که ساخت و سازهای آن روی بقایای قدیمی تر از زمان کنونی قرار گرفته اخیرا در حفاری میدان 10 دی به سازه معماری که دارای دیوارهای ضخیم با مصالح مرغوب بود رسیدیم  که در نوع خود عارضه معماری مهمی بود و پس از بررسی بیشتر سازه  ای طویل در دو طرف آن کشف شد.

لباف خانیکی افزود: شاخه انشعابی تونل با حدود طول 40 و عرض 3 متر و ارتفاع 3 متر است که چیدمان آجر و سقف هلالی  آن دارای آجرهای مرغوب  و بند کشی است و یکی از نکات قابل توجه تعبیه کردن سنگ های قبر دوران صفویه در نمای دیوارها جهت تزئیین این سازه است، که همه گویای این است که این سازه محل عبور مردم بوده است  و تلاش های زیادی جهت زیبایی آن صورت گرفته است.

وی بیان کرد: درمجاورت آن نیز  آبراه کول گذاری مشاهده شده که احتمالا بقایای یکی از قنات های جاری در مشهد است و قدمت آن به مراتب بیش از این سازه معماری برآورد می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در خصوص کاربری این سازه تصریح کرد: به نظر می رسد این  سازه احتمالا در گذشته به عنوان یک معبر زیر زمینی مخفی استفاده می شده و یا پناهگاهی مربوط به جنگ جهانی بوده است.

لباف خانیکی افزود:  این سازه  کمتر از100 سال پیش احداث شده و به نظر می رسد در 60 تا 80 سال اخیر نیز که برای اولین بار از تیر آهن و سیمان در ساختمان سازی استفاده می شد دخل و تصرفانی در آن انجام شده باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به معماری قابل توجهی که این سازه دارد می توان با استحکام بخشی آن به عنوان یک جاذبه گردشگری در معرض دید قرار گیرد که این امر قطعا مستلزم هماهنگی دستگاه هایی همچون استانداری، شهر داری، شورای شهر و نیروی انتظامی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه