سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نفوذ رطوبت به آرامگاه بوعلی سینا - خدشه به حریم بصری بنای یک دانشمند ایرانی

یادمان

نفوذ رطوبت به آرامگاه بوعلی سینا - خدشه به حریم بصری بنای یک دانشمند ایرانی

بنای آرامگاه بوعلی سینا که در فهرست میراث ملی ثبت شده دچار بحران ساخت و ساز در حریم و نفوذ رطوبت در سقف این آرامگاه شده است چنانکه احتمال ریزش بخشی از سقف در آینده نزدیک دور از ذهن نیست.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - pendleton x nike air max lunar1 2017 schedule 2018 for Women & Men

به گزارش خبرنگار مهر، آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا یا آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ‌الرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع  و در تاریخ سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای ابتدایی این آرامگاه در زمان قاجاریه ساخته شد اما در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفت.

طرح ونقشه بنای فعلی توسط هوشنگ سیحون به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است. منتها اکنون این عمارت به دلیل نگهداری نامناسب دچار بحران شده است.

از یک سو سازمان میراث فرهنگی به دلیل اینکه حریمی را برای آن مصوب نکرده، باعث شده تا ارگانهای دیگر اجازه ساخت و ساز در حریم درجه یک آن را به خود بدهند آن طور که هر بازدیدکننده ای در آرامگاه این دانشمند ایرانی، اسکلت یک ساختمان تجاری درحال احداث را خواهد دید چه برسد به بلند شدن قامت این ساختمان به خصوص آنکه این اثر تاریخی در موقعیت تجاری واقع شده است.


همچنین رظوبت سقف این آرامگاه چنان زیاد شده است که امکان فرو ریختن بخشی از سقف بعید نیست این درحالی است که بسیاری از افراد هر هفته برای مراسم های مذهبی در این آرامگاه تجمع می کنند.


بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است.


در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متاثر از باغهای ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی ایرانیان است.

...............

عکس از مرجان حاجی رحیمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه