سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر احتمال ادامه زمین لرزه ها در شیراز/ استانی با 4 گسل فعال

خبر

احتمال ادامه زمین لرزه ها در شیراز/ استانی با 4 گسل فعال

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با بیان اینکه کانون زمین لرزه در 18 کیلومتری شیراز قرار دارد، افزود: احتمال می رود زلزله امروز شیراز با گروهی از زمین لرزه ها همراه باشد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Media Maratón Alicante 2022 - Carreras populares , IicfShops

دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار مهر، بزرگای زلزله امروز استان فارس را 3.8 در مقیاس ریشتر دانست و افزود: کانون این زمین لرزه محلی در میان روند گسل "فیروز آباد" و روند گسل "فراشبند" است. این دو روند  به صورت موازی با یکدیگر قرار دارند و کانون زلزله امروز بین این دو روند قرار دارد که در 18 کیلومتری شیراز است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با بیان اینکه این زلزله جزء زلزله های کوچک محصوب می شود، اظهار داشت: با توجه به لرزه خیز بودن منطقه انتظار لرزه خیزی در این حد و بیشتر در آن می رود.
 
وی با اشاره به سابقه لرزه خیزی منطقه خاطر نشان کرد: محل بروز این زلزله محلی است که از اسفند 1372 تا تیر 1373 چندین زمین لرزه در این منطقه رخ داده است و در اردیبهشت 87 زلزله "کره بس" رخ داد که نزدیک این کانون زلزله اتفاق افتاد.

زارع همچنین یادآور شد: این منطقه زلزله هایی با بزرگای بیش از 5 در مقیاس ریشتر را تجربه کرده است.

وی با اشاره به میزان لرزه خیزی استان فارس، خاطر نشان کرد: استان فارس علاوه بر روند شمالی جنوبی گسل فیروز آباد و فراشبند دارای گسل های دیگری چون "کازرون" است که بخشی از این گسل از استان فارس عبور می کند.
 
زارع گسل "لار" را از دیگر گسل های استان فارس دانست و ادامه داد: این گسل با روند روند شرقی- غربی از کنار شهر "قیر و کارزین" عبور می کند. این منطقه محلی است که در فروردین سال 1351 زلزله ای با بزرگای 6.9 در آن رخ داد و تلفات زیادی را بر جای گذاشت.
 
معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با تاکید بر اینکه این زلزله از مهمترین زلزله های 100 سال اخیر در استان فارس است، اضافه کرد: زلزله "کره بس" در اردیبهشت سال 1387 که میان شیراز و کازرون رخ داد دارای تلفات کمی بوده است.
 
وی در خصوص احتمال ادامه روند زمین لرزه در روزهای آینده، توضیح داد: در منطقه زاگرس زلزله ها به صورت فوج گونه است به گونه ای که به جای رخ دادن یک زلزله، یک ردیف از زلزله ها رخ می دهد. پی در پی اتفاق افتادنها به صورت گروهی از زمین لرزه هایی با بزرگای متوسط تا کم است و ممکن است تا روزها لرزه هایی داشته باشیم.
 
زارع با اشاره به زلزله امروز شیراز، اضافه کرد: با توجه به طبیعت لرزه خیزی منطقه زاگرس انتظار می رود که این زمین لرزه با گروهی از زمین لرزه ها همراه باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه