سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر دلایل تخریب گسترده زلزله/ نباید این تعداد کشته برجای می‌ماند

خبر

دلایل تخریب گسترده زلزله/ نباید این تعداد کشته برجای می‌ماند

پدر علم زلزله‌شناسی ایران گفت: زلزله 6 ریشتری در دنیا 6 زخمی به جا می‌گذارد نه آنکه 300 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شود.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | SBD - 100 Release Date - nike free hyperfeel cheap women boots shoes sale Tech Grey CT8527 - lunar glides by nike cleats for sale on craigslist

بهرام عکاشه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خسارت زلزله آذربایجان شرقی به دلیل آنکه دو زلزله در عمق کم رخ داده، قابل توجه بوده است، گفت: اگر زلزله در عمق 20 کیلومتری و در سطح وسیع تری رخ می داد، تخریب کمتر بود اما چون عمق دو زلزله کمتر از 10 کیلومتر بوده و به دلیل نزدیکی خانه ها به گسل و قرار داشتن روستاها روی گسل و جنس و نوع سازه ها تخریب به طور گسترده رخ داده است.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر چنین زلزله ای 6 زخمی بر جای می گذارد نه آنکه صدها نفر کشته و زخمی داشته باشد.

این استاد زلزله شناس با اشاره به اینکه شهر مشکین‌شهر، شهر بزرگی است، بنابراین احتمال چنین خسارتی در هنگام وقوع زلزله برای آن پیش بینی می شد، گفت: اگر چنین اتفاقی در تهران رخ دهد خسارت چندین برابر و چند صد نفر در ساعات اول کشته و هزاران نفر زخمی می شوند هر چند این موضوع بستگی به زمانی است که زلزله به وقوع می پیوندد زیرا اگر همین زلزله به جای 6 بعد از ظهر، 5 صبح رخ می داد میزان کشته شدگان بیشتر بود در تهران نیز به همین صورت اگر در ساعات اولیه صبح زلزله رخ دهد مطمئنا خسارات بیشتر خواهد بود.

عکاشه با اشاره به زلزله بم که چندین سال پیش به وقوع پیوست گفت: زلزله بم تنها  دودهم درجه از این زلزله بیشتر بود، اما به دلیل اینکه 5 بامداد روز جمعه در دیماه رخ داد و تقریبا همه خواب بودند، 30 هزار نفر کشته و هزاران نفر زخمی بر جای گذاشت که هنوز نیز بازسازی نشده است. این به دلیل آن است که مردم در آن ساعت همگی خواب بودند اما در زلزله آذربایجان شرقی همه بیدار و منتظر افطار بودند و امکان فرار وجود داشت.

وی با اشاره به تاثیر مقاومت سازه ها و مهندسی سازی ساختمانها بر کاهش تلفات تصریح کرد: معتقدم در تهران تنها 5 درصد سازه ها مهندسی ساز هستند و از اصول ایمنی پیروی کرده اند و اگر همین زلزله در جنوب تهران به طور مثال در مناطق 15، 17 یا 8 رخ دهد چندین هزار نفر کشته خواهیم داشت.

این استاد زلزله شناس با با بیان اینکه خانه های روستاهای تخریب شده از گل و چوب تشکیل شده بود، افزود: در این روستاها حداقل اصول ایمنی رعایت نشده و این برای کشور ما که 90 درصد سطح آن زلزله خیز است، جای سوال دارد.

وی درخواست کرد: مردم و مسئولان با زلزله جدی و عینی برخورد کنند و آن را به عنوان بلای آسمانی ندانند زیرا با برخورد علمی است که کشوری مانند ژاپن با وجود زلزله های بالا هیچ کشته ای نمی دهد اما در کشور ما زلزله 6 ریشتری صدها کشته برجای می گذارد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه