سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از 26 مرداد تا 25 مهرماه - طوفان لرزه‌یی با 243 زمین‌لرزه، مورموری را درنوردید

خبر

از 26 مرداد تا 25 مهرماه - طوفان لرزه‌یی با 243 زمین‌لرزه، مورموری را درنوردید

دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: با توجه به روند زلزله‌های رخ داده امکان ادامه این پس‌لرزه‌ها در روزها و هفته‌های بعد در مورموری وجود دارد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Men’s shoes

دکتر مهدی زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: در فاصله زمانی 26 مرداد 93 تا 25 مهر 93 یعنی قبل از رخداد زمین‌لرزه 27 مرداد مورموری ایلام با بزرگای 6.2 در مدت دو ماه تعداد 243 زلزله با بزرگای بیش از 3.5 رخ داده است.


دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله افزود: زمین‌ لرزه‌های با بزرگای بیش از 4 ریشتر در این محدوده زمانی 75 رخداد و تعداد پس‌لرزه‌های با بزرگای بیش از 5، نه تا بوده است و پس‌ لرزه 23 مرداد 93 نهمین پس‌لرزه با بزرگی بیش از 5 بعد از زلزله 27 مرداد بوده است.


وی خاطرنشان کرد: بررسی داده‌های زمین‌لرزه‌ها و سازو کار ژرفی لرزه اصلی و پس‌لرزه‌ها، نشان از جنبانده شدن گسل “دال پری” در هنگام رخداد زمین‌لرزه مورموری با راستای شمال غرب-جنوب شرق در نزدیکی پهنه خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس و در جنوب غرب تاقدیس کبیرکوه و در مجاورت تاقدیس دال پری دارد.


زارع خاطرنشان کرد: زلزله 27 مرداد مورموری با دو پیش‌لرزه در روز قبل همراه بود. پس لرزه روز چهارشنبه 23 مهر 93 با بزرگای 5.8 در کمتر از دو ماه بعد از زمین‌لرزه 27 مرداد رخ داد. از هنگام رخداد این پس‌لرزه با بزرگای 5.8 تا صبح جمعه 25 مهرتعداد 15 پس‌لرزه دیگر با بزرگای بیش از 3.5 نیز رخ داده است.


وی با اشاره به اینکه در هنگام رخداد زمین‌لرزه 27 مرداد 93 نیز هشدار داده شده بود که در هفته‌های بعد (به ویژه در دو ماه بعد) از رخداد زمین‌لرزه مذبور انتظار رخداد زمین‌لرزه‌های شدید در همین حد و اندازه لرزه اصلی وجود دارد، تصریح کرد: اکنون مشاهده می‌شود که پس‌لرزه مزبور با بزرگای 5.8 در بازه زمانی هشدار داده شده رخ داده است.


عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران تصریح کرد: با توجه به روند زلزله‌های رخ داده امکان ادامه این پس‌لرزه‌ها در روزها و هفته‌های بعد نیز همچنان وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد: احتمالا زلزله 23 مهر با توجه به موقعیت کانونی‌اش که در ٢٥ کیلومتری شرق کانون زلزله 27 مرداد قرار داشت، مرتبط با گسلشی با روندی شرقی -غربی بوده است و به گسلش اصلی زلزله ٢٧ مرداد ٩٣ وابسته نبوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه