سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر زلزله‌زدگان در هراس/ ضرورت روحیه بخشی به حادثه دیدگان

خبر

زلزله‌زدگان در هراس/ ضرورت روحیه بخشی به حادثه دیدگان

خبرگزاری مهر: مردم مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی پس از تجربه زلزله بیش از 6 ریشتری در هراس به سر برده و شبهای پس از زلزله را در خیابان ها و خارج از منازل خود صبح می کنند.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Air Jordan Release Dates 2020

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به مناطق زلزله زده، مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی پس از 40 ساعت از زمان وقوع زلزله 6.2 دهم ریشتری ساعات خود را با خوف و هراسی کمتر تجربه شده سپری می کنند تا شاید روحیه زلزله زده خود را بازیابند.

زلزله یکی از بلایا و سوانح طبیعی است که با جابجایی گسل هایی، زمین لزره اتفاق می افتد و علم بشری با تمامی پیشرفت های خود هنوز نتوانسته علائم و نشانه های وقوع این بلا را دریابد به همین دلیل احتمال وقوع زلزله همیشه مردم مناطق مختلف را به وحشت انداخته و ترس را به چاشنی جدایی ناپذیر زلزله تبدیل کرده است.

وقوع زلزله 6.2 دهم ریشتری ساعت 16.53 دقیقه روز شنبه مناطقی از استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و گیلان را لرزاند تامردم این مناطق روزه خود را با آب چشم افطار کرده و در سوگ عزیزان خود بنشینند.

کانون زلزله روز 21 مرداد، شهرستان اهر بود که بیشترین خسارات را به این شهرستان و شهرستان ورزقان در 40 کیلومتری اهر وارد کرد و باعث شد مردم منطقه با از دست دادن اعضای خانواده خود لباس سیاهی که به خاطر امام خود به تن کرده بودند را از تن در نیاورده و در عزای عزیزان خود سوگ عزا سر دهند.

 

کمبود آب معدنی و پزشک متخصص در مناطق زلزله زده

در حالی که امداد سانی توسط پزشکان متخصص و آب معدنی از مطالبات اصلی مردم در زمان وقوع بلایای طبیعی می باشد اما در شهرستان اهر به عنوان کانون زلزله مناطق شمال غرب کشور، تنها دو پزشک متخصص داخلی به ارائه خدمات درمانی پرداخته و کمبود آب معدنی زلزله زدگان را د ر تنگنا قرار داده است.

یکی از ساکنان روستاهای اهر که بر اثر زلزله مصدوم شده و در بیمارستان اهر بستری است در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی گفت: در دو روزی که بر اثر زلزله روز شنبه روستاهای شهرستان اهر آسیب دیده آب معدنی در روستاها توزیع نشده و مردم زلزله زده مجبور به استفاده از آب هایی هستند که از سالم بودن آن بی خبر هستند.

سمیه گوهری با بیان اینکه باید آب آشامیدنی سالم در مناطق زلزله زده توزیع شود، تصریح کرد: مصرف آب آشامیدنی غیر سالم می تواند سبب بروز بیماری های واگیر دار در منطقه شده و بلای دیگری را در مناطق زلزله زده رقم بزند.

وی با اشاره به عدم وجود پزشک متخصص در بیمارستان اهر افزود: در بیمارستان اهر دو پزشک عمومی و دوپزشک متخصص داخلی مشغول ارائه خدمات درمانی به زلزله زدگان هستند که با توجه به تعداد مصدومان و نیاز آنها به پزشکان متخصص از جمله متخصص قلب و عروق و اعصاب و روان این پزشکان نمی توانند جوابگوی سلامت بهداشت زلزله زدگان باشند.

یکی دیگر از زلزله زدگان که از روستاهای شهرستان اهر به فرمانداری این شهرستان برای دریافت کمک مراجعه کرده بود گفت: از زمان وقوع زلزله، مسئولان و متولیان امر هیچگونه مواد غذایی و آشامیدنی در روستاهای زلزله زده توزیع نکرده اند و اهالی روستا بیش از 40 ساعت را بدون آب و غذا مانده اند.

حسن احدی در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به مناطق زلزله زده افزود: هیچ فردی نمی خواهد که خانه و کاشانه خود را از دست داده و محتاج دیگران شود اما زلزله سبب دراز کردن دست نیاز مردم به سمت مسئولان شده و مسئولان باید در این مورد همت کنند.

 

رضا صدیقی درگفتگو با خبرنگارمهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه های مردمی از قبول مواد غذایی و آشامیدنی در این شهرستان گفت: در شهرستان اهر آب معدنی مورد نیاز وجود ندارد اما به همت نهاد های مختلف آب معدنی مورد نیاز زلزله زدگان تامین  و صبح امروز در مناطق روستایی شروع شده است.

وی با اشاره به تعداد آب معدنی های تهیه شده برای توزیع در مناطق زلزله زده اضافه کرد: 20 هزار بسته آب معدنی تهیه شده که با همکاری آب و فاضلاب روستایی در روستاهای زلزله زده پخش می شود.

صدیقی با بیان اینکه مشکل آب آشامیدنی در مناطق زلزله زده شهرستان اهر وجود ندارد افزود: آب معدنی های ذخیره شده در انبارهای هلال احمر در مناطق روستایی توزیع می شود و در شهر اهر نیز آب رسانی  سیار با تانکر به کمپ ها و محل های مورد نیاز انجام می شود.

فرماندار اهر با بیان اینکه هم اکنون هیچ یک از نانوایی های شهرستان تعطیل نیست، تصریح کرد: تمامی نانوایی های شهرستان اهر مشغول کار بوده و مشکلی در تامین نان مصرفی زلزله زدگان وجود ندارد.

کمبود دارو در بیمارستان اهر وجود ندارد

صدیقی با اشاره به ارائه خدمات دارویی به مصدومان زلزله زده گفت: مصدومانی که در روستاها وجود داشتند ابتدا به بیمارستان اهر و سپس در صورت نیاز به بیمارستان های تخصصی تبریز اعزام شده اند و هم اکنون هیچ مصدومی زیر آوار وجود ندارد. همچنین پزشک اورژانس بیمارستان اهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در بیمارستان اهر به دلیل سرعت عمل در انتقال داروهای مورد نیاز هیچ گونه کمبود دارو وجود ندارد.

محمود مرده کتانی با اشاره به ارائه خدمات دارویی در بیمارستان اهر تصریح کرد: تمامی داروهای مورد نیاز بیمارستان اهر تامین شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به پذیرش 142 نفر در اورژانس بیمارستان اهر افزود: این تعداد از ساعت 22:30 روز شنبه در اورژانس پذیرش شده که 34 نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

رئیس اورژانس با بیان اینکه مصدومان در صورت نیاز به بیمارستان های تبریز اعزام شده اند اضافه کرد: از 142 مصدوم پذیرش شده 60 نفر به بیمارستان تبریز اعزام شده و 48 نفر سر پایی معالجه شده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه