سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر زلزله 40 ثانیه‌ای در ۴ کشور و احساس آن در 6 کشور/مرکز زلزله کوه‌های هندوکش/70 کشته در افغانستان و 137 کشته در پاکستان

خبر

زلزله 40 ثانیه‌ای در ۴ کشور و احساس آن در 6 کشور/مرکز زلزله کوه‌های هندوکش/70 کشته در افغانستان و 137 کشته در پاکستان

زلزله 7.7 ریشتری بعد از ظهر امروز ساعت13:41 موجب وحشت مردم شد، مرکز این زمین لرزه کوه‌های هندوکش در شمال پاکستان بوده که شدت و وسعت زمین لرزه در افغانستان بی‌سابقه بوده است.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

به گزارش خبرنگار تارنمای افغانستان خبرگزاری فارس، دقایقی پیش زمین لرزه شدیدی شهر کابل، پایتخت افغانستان را به لرزه در آورد.

* این زمین لرزه ساعت 13:41 به وقت کابل به وقوع پیوست و برای 40 ثانیه ادامه داشت.

*شدت این زمین لرزه به حدی بوده که مکاتب «بی‌بی‌هاجره» و «بی‌بی مریم» تخریب و دانش آموزان در داخل این مدارس محبوس شده‌اند. همچنین منازل در شهر پلخمری در مرکز ولایت بغلان تخریب و در ارتباطات بین شهر و ولسوالی‌ها مشکلات فراوانی پدید آمده است.

*مرکز لرزه نگاری پاکستان شدت این زمین لرزه را 8.1 دهم ریشتر و مرکز آنرا 82 کیلومتری جنوب شرق فیض‌آباد در رشته‌ کوه‌های هندوکش در مرز افغانستان و پاکستان بوده است.

*شدت این زمین لرزه به حدی بوده که موجب وحشت مردم لاهور، پیشاور و اسلام آباد شده است. منابع محلی با بیان اینکه این زمین لرزه به مدت 2 دقیقه به طول انجامیده از شدت بالای خسارت جانی و مالی خبر دادند.

*این زلزله در مشهد و نیشابور نیز احساس شده است.

*همچنین بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری آمریکا، این زمین لرزه در مناطق شمالی پاکستان رخ داده و شدت آن 7.7 ریشتر در پاکستان و در کابل 7.2 ریشتر بوده است.

*زلزله شدید 8.1 ریشتری در پاکستان و 7.7 ریشتری در افغانستان

تصویر دروازه غزنی که در زلزله امروز تخریب شد

*مرکز لرزه نگاری پاکستان شدت این زمین لرزه را 8.1 دهم ریشتر و مرکز آنرا کوه‌های هندوکش در شمال پاکستان و هم مرز با هندوستان عنوان کرد.

*شدت این زمین لرزه به حدی بوده که موجب وحشت مردم لاهور، پیشاور و اسلام آباد شده است. منابع محلی با بیان اینکه این زمین لرزه به مدت 2 دقیقه به طول انجامیده از شدت بالای خسارت جانی و مالی خبر دادند.

*این زلزله شدید در مشهد نیز احساس شده است.

*این زمین لرزه در بخش‌هایی از قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، چین و ازبکستان نیز احساس شده است.

*همچنین بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری آمریکا، این زمین لرزه در مناطق شمالی پاکستان رخ داده و شدت آن 7.7 ریشتر در پاکستان و در کابل 7.2 ریشتر بوده است.

*برخی اخبار از تخریب دروازه شهر غزنی حکایت دارد.

*شدت و وسعت زمین لرزه در افغانستان و پاکستان بی‌سابقه بوده است

*در ولسوالی اندخوی تخریب و تلفات بسیار زیاد گزارش شده است

*بنا بر گزارشات مردمی، زلزله در هلمند و هرات احساس نشده اما با این حال زلزله در فاریاب نیز شدید گزارش شده است

*در قندوز نیز زلزله شدید گزارش شده است و صدای آمبولانس‌ها به گوش می‌رسد.

* شبکه‌های مخابرات افغانستان از کار افتاد شماری از مردم با اضطراب و نگرانی به خیابان‌ها هجوم بردند.

*این زلزله چند ساعت پس از آن روی داد که ورودی فرودگاه شهر کابل نیز بر اثر انفجار مهیب یک خودروی بمب گذاری شده، لرزید.

* این زمین لرزه در عمق 196 کیلومتری زمین و 82 کیلومتری جنوب شرق «فیض آباد» در دامنه کوه‌های هندوکش افغانستان رخ داده است.

*تماس‌ها با مناطق شمالی پاکستان قطع شده است. این در حالی است که مناطق نزدیک به کانون این زلزله در چند روز گذشته شاهد بارش شدید باران بود.

*چندین منزل در شهر کابل فرو ریخته است. ساختمان‌های کابل صدمات چندانی ندیده است/ در بلخ نیز دیوارهای منازل ترک خورده است و صدمات چندانی ندیده است.

*این زلزله شدیدترین زمین لرزه در طول تاریخ پاکستان بوده است.

*ارتش پاکستان به مناطق زمین لرزه اعزام شد و هیات دولت هم نشست اضطراری برگزار کرد.

*بیمارستان‌های سراسر پاکستان و افغانستان به حالت آماده باش در‌آمده‌اند.

*دولت وحدت ملی نشست اضطراری با اداره مبارزه با حوادث طبیعی تشکیل داده تا خسارت اولیه این زلزله تعیین و برنامه‌ریزی برای کمک‌ رسانی انجام شود.

*دولت هند با اعلام آماده باش اظهار کرده است که در حال اعزام نیروهای کمک رسان به مناطق زلزله خیز در کشور خود و کشورهای همسایه‌اش است.

*دولت پاکستان پیش‌بینی افزایش تلفات و مجروحین اعلام کرد.

*شدت زلزله به حدی بود که موجب توقف عبور و مرور قطارها در هند برای دقایقی شده است.

*در مرکز زلزله یعنی شمال پاکستان برخی گردشگران خارجی در کوه‌ها و منازل محل استقرار خود محبوس شده‌اند.

*پس از زلزله برای دقایقی برق افغانستان قطع شد اما نیروهای امدادی سعی می‌کنند تا مشکلات را رفع کنند.

*احتمال تلفات در پاکستان از سایر کشورها بیشتر اعلام شده است.

*تعداد تلفات زلزله در پاکستان 105 نفر و بیش از 250 نفر زخمی شده‌اند ضمن اینکه پلیس در تمامی شهرها به حالت آماده باش کامل در‌امده است.

*تعداد کشته‌ شدگان زلزله در افغانستان بیش از 70 نفر هستند که در بین آنها 18 دانش‌آموز است که 2 کودک نیز در ایالت ننگرهار در اثر فرو ریختن دیوار جان خود را از دست دادند.

*مدارس پاکستان به علت بیم پس لرزه‌های قوی تعطیل شده است

*ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای به نیروهای تحت امر خود اعلام کرد به کمک مردم آسیب دیده بشتابند.

*مرکز زلزله در گرامینجان شمال افغانستان و ایالت بدخشان روی داده است.

*در ولایت تخار 15 دختر دانش آموز بر اثر ترس و واهمه زیر دست و پا کشته شدند. در این رویداد، بیش از 25 دانش آموزان این مکتب زخمی شده‌اند.

*خبرگزاری بی‌بی‌سی به نقل از «سنت الله تیموری»، سخنگوی والی تخار نوشت که دست کم 12 تن در این ولایت کشته و 25 نفر زخمی شدند که حال پنج نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است. براساس این گزارش کشته شدگان شاگردان یک لیسه بوده‌اند.

*این زمین لرزه به مدت یک دقیقه در «دهلی نو»، پایتخت هند هم احساس شده و صدها نفر در این شهر به سرک‌ها ریختند. «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند دستور داده تا فوراً خسارات ناشی از این زلزله ارزیابی شود. مودی گفت: «ما هر کجا که لازم باشد آماده کمک هستیم از جمله در افغانستان و پاکستان.» خطوط تلفن در ایالت جامو و کشمیر قطع شده است.

*گفته می‌شود خطوط تلفن در لاهور قطع شده است.

*گزارش‌های رسیده از دوشنبه پایتخت تاجیکستان نیز حاکی از آن است که این زلزله بخش‌های وسیعی از تاجیکستان را به مدت حدود یک دقیقه لرزانده است.

*در ولسوالی شغنان بدخشان اعضای 5 خانواده زیر آوار گرفتار شده‌اند. تمام راه‌های ارتباطی در ولایت بدخشان مسدود است.

*شبکه تلویزیونی «دان» به نقل از اداره زلزله نگاری پاکستان اعلام کرد: زلزله به بزرگی 8 و 1 دهم ریشتر نزدیک ساعت چهارده و بیست دقیقه به وقت محلی شهرهای پیشاور، مالاکند، لاهور، اسلام آباد، کوهات، گوجرانوالا، بکهر، راولپندی، فیصل آباد، سیالکوت، جهلم، هری پور و دیگر مناطق پاکستان را به شدت تکان داد.

*پس لرزه‌ها در افغانستان و پاکستان نیز همچنان ادامه دارد.

*عبدالله عبدالله معاون اجرایی دولت وحدت ملی با اعلام حالت اضطراری در افغانستان از برگزاری نشست فوق‌العاده دولت افغانستان خبر داد. وی در نشست خبری خود با بیان اینکه زلزله در تمامی نقاط افغانستان احساس شده است از بسیج عمومی تمامی دستگاه‌ها و ادارات برای خدمت رسانی به آسیب دیدگان خبر داد.

عبدالله عبدالله از ویران شدن خانه‌های زیادی در بدخشان، تخار، پروان، ننگرهار و لغمان خبر داد.

*در ایالت جامو و کشمیر هند زنی 65 ساله به علت هراس زلزله سکته کرد و جان سپرد. همچنین مجروحین این زلزله 20 نفر عنوان شده است

*در ولسوالی شغنان بدخشان اعضای 5 خانواده زیر آوار رفته‌اند. تمام راه‌های ارتباطی در ولایت بدخشان مسدود است.

*شدت زمین‌لرزه در تاشکند پایتخت ازبکستان 5 درجه در مقیاس ریشتر بوده و تلفات جانی نداشته است.

*این زلزله در اکثر ولایات افغانستان بوده مانند غزنی، زابل، بامیان، دایکندی، بغلان، سمنگان، مزار، جوزجان و... احساس شده و به نظر می‌رسد شدت زلزله ولایات شمال بیشتر از کابل بوده است.

*در ولسواهی ده سبز ولایت کابل 10 نفر زخمی شدند. در ولایت بدخشان 3 مسجد فرو ریخته است. در ولایت بغلان 5 نفر زخمی شدند. در ولسوالی پریان پنجشیر منازل فرو ریخته اما تلفاتی نداشته است. در ولسوالی خنج ولای پنجشیر هم شماری از خانه ها فرو ریخته است و یک نفر زخمی شده است.

* اشرف غنی رئیس جمهور تاکنون در مورد زمین لرزه امروز واکنشی نشان نداده است.

* وزارت بهداشت افغانستان از آماده باش تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی در سراسر کشور خبر داد.

* دولت پاکستان وضعیت اضطراری اعلام کرده و پلیس و ارتش در حمل زخمی ها به بیمارستان‌ها کمک می‌کنند. اکثر شهرهای پاکستان از جمله لاهور، کشمیر، کراچی، فیصل آباد، باغ، گجرات و بسیاری از شهرهای دیگر نیز زلزله تلفات برجا گذاشته است.

*یک ساختمان بزرگ در پیشاور فرو ریخته که تعداد زیادی از مردم دراین ساختمان زیر آوار مانده‌اند، در پیشاور نیز بیش از 100 زخمی در بیمارستانها و در اسلام آباد بیش از 15 زخمی به این بیمارستان منتقل شده اند.

* آمار ابتدایی تلفات و زخمی‌های زمین لرزه امروز در افغانستان به تفکیک ولایات به شرح ذیل است:

- ننگرهار: 7 کشته و نزدیک به 70 زخمی

- تخار: 12 کشته و بیش از 25 زخمی

- لغمان:  1 کشته و نزدیک به 5 زخمی

- کنر: 31 زخمی

- لوگر: 22 زخمی

* رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را در صورت درخواست افغانستان برای کمک دارد.

*بر اساس اظهارات منابع محلی شهر «گردیز» مرکز ولایت «پکتیکا» بسیاری از خانه‌های مردم در این زمین لرزه تخریب شده است.

* آمار تلفات زلزله امروز در پاکستان به 137 کشته و بیش از 550 زخمی افزایش یافت. مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند این زمین لرزه در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه