سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر آخرین اخبار زلزله؛ (بروز رسانی در ساعت یک بامداد) - زلزله ۶.۲ ریشتری شمال غرب کشور را لرزاند

خبر

آخرین اخبار زلزله؛ (بروز رسانی در ساعت یک بامداد) - زلزله ۶.۲ ریشتری شمال غرب کشور را لرزاند

زمین لرزه‌های شدیدی عصر امروز شهرهای استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل را لرزاند. این لرزش ها که در اغلب شهرهای منطقه کاملا محسوس بوده و موجب وحشت مردم، اختلال در تلفن ثابت و همراه، قطع برق و آسیب به راههای ارتباطی در برخی مناطق شده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، زلزله امروز تاکنون ۱۵۳ کشته و یک‌هزار و ۳۰۰ مجروح داشته است.

nike air force 1 low uv | nike air terra kimbia blue book list series UK: Sneaker Releases, Style Guides & Beauty News

ساعاتی پیش، چندین میلیون نفر از هموطنانمان لرزشی را احساس کردند که نشان از رخ دادن زلزله ای قدرتمند در اطرافشان بود؛ زلزله‌ای با قدرت بیش از شش ریشتر که جمعیت بزرگی را امشب به خیابان ها کشانده است.

 به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، عصر امروز زمین لرزه ای به بزرگی 6.2 در مقیاس ریشتر منطقه بزرگی از شمال غرب کشورمان را لرزاند. این واقعه در ساعت 16:53 دقیقه به مرکزیت منطقه‌ای به طول جغرافیایی ۴۶.۷۳ و عرض جغرافیایی ۳۸.۴۵ رخ داد که در ۱۵کیلومتری ورزقان، ۲۹ کیلومتری اهر، ۳۱ کیلومتری خواجه و ۵۱۱ کیلومتری تهران واقع شده است.

به گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه دوم یازده دقیقه بعد (ساعت 17:04) به بزرگی شش ریشتر روی داد و بار سوم هم در ساعت ۱۷:۱۹ دقیقه و به بزرگی ۴.۷ ریشتر به مرکزیت ورزقان به ثبت رسید.

زمین لرزه چهارم نیز در ساعت ۱۷:۳۵ دقیقه به بزرگی ۴.۱ ریشتر به مرکزیت ورزقان روی داده است.

همچنین زمین‌لرزه دیگری در ساعت ۱۷:۴۴ دقیقه به بزرگی ۴.۵ ریشتر به مرکزیت ورزقان (شهری در ۴۰ کیلومتری غرب اهر و ۷۸ کیلومتری شمال تبریز) روی داد.

این زمین لرزه ‌ها که مدت زمان آن بیشتر بود به قدری مردم تبریز را به وحشت انداخت که مردم به خیابان‌ها آمدند.


زلزله در استان آذربایجان غربی


زلزله عصر امروز شهرهای مهاباد، سلماس، چالدران و میاندوآب آذربایجان غربی را لرزاند. از ارومیه خبر می رسد که شدت زلزله در شهرستان میاندوآب بیشتر از سایر شهرستان‌ها بود.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که مردم با ترس و نگرانی خانه‌های خود را ترک و به کوچه‌ها و خیابان‌ها آمدند.

زمین لرزه نسبتا شدیدی حوالی ساعت ۱۷ و پنج دقیقه ارومیه را هم تکان داد.

زلزله ۶.۲ دهم ریشتری ۳ بار اردبیل را لرزاند

مدیرکل بحران استان اردبیل گفت: زلزله ۶.۲ دهم ریشتری ۳ بار شهرهای مختلف استان اردبیل را لرزاند.

علی اسلامی اظهار داشت: زلزله عصر امروز که مرکزیت آن در شهر اهر بوده است، سبب لرزش سه باره شهر اردبیل و همچنین مشگین‌شهر شده و موجب وحشت اهالی شده است.

وی با یادآوری این‌ که تاکنون تلفات جانی و آسیب مالی گزارش نشده است، تصریح کرد: به احتمال زیاد در مشگین‌شهر تلفات و خرابی هایی را شاهد باشیم که تلاش می‌کنیم با پیگیری‌های مستمر نسبت به جبران آسیب‌های احتمالی اقدام کنیم.

اسلامی با یادآوری این‌که ممکن است در ساعات آینده پس لرزه‌هایی نیز احساس شود از هموطنان خواست در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

زلزله عصر امروز اردبیل علاوه بر این‌که سبب وحشت اهالی و حضور مردم روزه‌دار اردبیل در پارک‌ها و خیابان‌ها شده است بلکه اختلال در تلفن همراه نیز به وجود آمده و در برخی از خطوط ارتباطی مشکلاتی به وجود آمده است.


زنجان هم لرزید

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: زلزله امروز به خوبی در استان زنجان احساس شد.

صفی‌الله کرامتی افزود: در استان و در شهرهای غربی و نزدیک به استان آذربایجان شرقی زلزله کاملا احساس و موجب وحشت مردم شده است.

وی افزود: تاکنون گزارشی از خسارت زلزله در استان زنجان نرسیده است.

این در حالی است که گزارشهایی از احساس زلزله در نواحی غربی استان گیلان هم به ثبت رسیده است اما به استناد سخنان مدیریت بحران گیلان و براساس گزارشات فرمانداری هـا این زلزله‌ها خسارتی برجای نگذاشته است.

انتقال ۵۰ مجروح زلزله به بیمارستان

معاون آمادگی و مقابله مدیریت بحران وزارت کشور با بیان اینکه شدت پس‌لرزه‌ها کاهش یافته است، گفت: ۵۰ نفر از مردم شهرستان ورزقان به علت مصدومیت به بیمارستان منتقل شدند.

مرتضی اکبرپور درباره زلزله ۶.۲ ریشتری رخ داد و موجب لرزه در شهرستان‌های اهر، کلیبر و ورزقان شد، اظهار داشت: به محض وقوع حادثه مسئولین امدادی شهرستان در محل حادثه حاضر شدند.

وی با اشاره به اینکه دستگاههای امدادی آذربایجان در آمادگی کامل هستند، گفت: زلزله‌های امروز تاکنون تلفات جانی نداشته است.

اکبرپور خاطرنشان کرد: در دو شهرستان اهر و کلیبر تلفات جانی نداشته‌ایم ولی در ورزقان تعدادی زخمی شده و حدود ۵۰ نفر نیز از این شهرستان به بیمارستان منتقل شدند.

معاون آمادگی و مقابله مدیریت بحران وزارت کشور اظهار داشت: منازل مسکونی در این شهرستان‌ها خسارت‌هایی دیده‌اند که طی چند روز آینده برآورد و اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸ پس‌لرزه در شهرستان‌های اهر و ورزقان اتفاق افتاده است، گفت: توصیه می‌کنیم امشب مردم در منازل نباشند ولی خطر رفع شده است.

آذربایجان غربی تلفات نداشت

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: زلزله عصر امروز در آذربایجان غربی تلفاتی در پی نداشت.

محبوب زارع اظهار داشت: به دنبال وقوع زمین لرزه در استان در حالت آماده‌باش هستیم.

وی افزود: آذربایجان غربی آماده کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی است.


اختلال در تلفن‌های تبریز / قطع برق در نقاطی از شهر

آخرین گزارش‌ها از پنج زلزله شدید به مرکزیت اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی ترک برخی ساختمان‌ها در تبریز و تخریب برخی ساختان‌های قدیمی در اهر است.

شدت زلزله در تبریز به حدی بود که موجب ترک خوردگی برخی ساختمان‌ها شده و ترافیک شدیدی را در اکثر معابر شهر ایجاد کرد.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: تاکنون آماری در خصوص تعداد مجروحان یا تلفات احتمالی این حادثه مخابره نشده است.

برهان افزود: برخی نقاط تبریز با قطعی برق روبه رو شده و همین امر اضطراب و استرس شهروندان را رقم زده است.

بیشتر مردم شهرستان استان آذربایجان شرقی که این زلزله‌ها را احساس کرده‌اند همچنان در خیابان‌ها حضور دارند.

این زمین لرزه همچنین موجب اختلال شدید در تلفن ثابت و همراه شده و امکان تماس بسیار سخت شده است.

تعداد زلزله‌های ورزقان به ۱۰ مورد رسید

در یک ساعت گذشته زمین لرزه شدید ۱۰ بار ورزقان در آذربایجان شرقی را لرزاند؛ این زلزله‌ها موجب وحشت مردم شده است.

نخستین زمین لرزه در شهرستان ورزقان ساعت ۱۷.۴ به بزرگی ۶، دومین ساعت ۱۷.۱۴ به بزرگی ۴.۱، سومین ساعت ۱۷.۱۹ به بزرگی ۴.۷، چهارمین ساعت ۱۷.۳۵ به بزرگی ۴.۱، پنجمین ساعت ۱۷.۴۴ به بزرگی ۴.۵، ششمین ساعت ۱۷.۵۳ به بزرگی ۳.۷، هفتمین ساعت ۱۷.۵۹ به بزرگی ۳.۳، هشتمین ساعت ۱۸.۲ به بزرگی ۳.۷ و نهمین زلزله ساعت ۱۸.۱۲ به بزرگی چهار ریشتر و دهمین زلزله تا لحظه مخابره خبر ساعت ۱۸.۱۹ به بزرگی ۳.۲ ریشتر گزارش شده است.

10 زلزله امروز در ورزقان موجب وارد آمدن و تخریب برخی ساختمان‌ها در این شهر شده و مجروحان این حادثه در حال انتقال به بیمارستان‌ها هستند.

براساس این گزارش، در این شهرستان خرابی‌هایی را ایجاد کرده (تعدادی از ساختمان‌های فرسوده فرو ریخته است) به گونه‌ای که هم اکنون تلفن ثابت و همراه در این شهرستان با اختلال رو به رو شده و امکان ارتباط وجود ندارد.

فرماندار پروازی در منطقه حضور ندارد!

همچنین بر اثر این زلزله تعدادی از مردم این شهر مجروح شده‌اند که در حال انتقال به بیمارستان‌ها هستند.

گزارش از روستاهای این شهرستان نیز حاکی است، ساختمان‌های قدیمی روستاهای این شهرستان فروریخته است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در این شرایط فرماندار ورزقان به دلیل پروازی بودن در این شهر حضور ندارد، گفت: در تلاش برای تماس با استاندار آذربایجان شرقی هستم اما نتوانستم با وی ارتباط برقرار کنم.

این گزارش حاکی است، جاده ارتباطی تبریز ـ ورزقان نیز در برخی نقاط با ریزش کوه و فروکش جاده مواجه شده است و موجب ترافیک در این جاده شده است.

اعزام بالگردهای امدادی و سگ‌های نجات به مناطق زلزله‌زده

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر از اعزام بالگردهای امدادی به همراه سگ‌های نجات به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد.

احمدرضا شجیعی با اشاره به زلزله‌های شدید در استان آذربایجان شرقی و استان‌های مجاور آن اظهار داشت: ‌در پی گزارش زلزله‌ها و پس‌لرزه‌های متعدد در این استان‌ها بالگردهای امدادی هلال احمر به همراه سگ‌های جستجو و نجات به این مناطق اعزام شدند.

وی افزود: در این زمینه ۲ بالگرد از منطقه تبریز و یک بالگرد نیز از تهران به همراه نیروهای ارزیاب و امدادی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

شجیعی با اشاره به تخریب برخی از روستا‌ها در شهرستان‌های اهر، ورزقان، هریس، خرمالو و مهربان در استان‌های آذربایجان شرقی و استان‌های مجاور خاطرنشان کرد: تاکنون پس‌لرزه‌های متعددی پس از زلزله‌های اصلی در این مناطق رخ داده و مجروحان نیز در حال انتقال به مراکز درمانی هستند.

مجروحان زلزله اهر بالا گزارش می‌شود

تخریب و مجروحان زلزله در روستاهای شهرستان اهر بالا گزارش می‌شود.

در شهرستان اهر و روستاهای اطراف ریزش واحدهای مسکونی موجب زخمی شدن جمعی از مردم شده است.

گزارشی از تعداد دقیق مجروحان حادثه در حال حاضر در دست نیست، ولی امدادرسانی آغاز شده و توزیع امکانات اولیه از جمله آذوقه و چادر در حال توزیع در بین آسیب‌دیدگان است.

عباس فلاحی بابایی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز از تخریب با شدت بالا در روستاهای حوزه انتخابیه خود پس از زلزله ساعاتی پیش در آذربایجان شرقی خبر داد.

وی همچنین با اشاره به شدت مصدومیت مردم زلزله‌زده در اهر و هریس تاکید کرد: تنها خواسته ما از مسئولان این است که برای ما نیروهای امدادی و آمبولانس و تجهیزات کمکی بفرستند.

اعزام تیم‌های امدادی به مناطق زلزله‌زده

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به زلزله‌های امروز در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل از اعزام تیم‌های ارزیاب امدادی هلال احمر به مناطق زلزله‌زده و انتقال مجروحان به مراکز درمانی خبر داد.

حسین درخشان با اشاره به زلزله‌های شدید در استان آذربایجان شرقی که با قدرت بیش از ۶ ریشتر بوده است و پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: ‌در پی گزارشات این زلزله‌ها تیم‌های ارزیاب امدادی هلال احمر به مناطق زلزله زده اعزام شدند.

وی افزود: ‌در پی زلزله در آذربایجان شرقی که مرکز آن بیشتر در شهرستان‌های اهر، ورزقان و مهربان است، گفت: بر این اساس دو تیم ۳۳ نفره ارزیاب امدادی با امکانات مرتبط به مناطق زلزله زده اعزام شدند. تاکنون تعدادی مجروح بر اثر این زلزله گزارش شده است که اقدامات برای انتقال آنان به مراکز درمانی صورت پذیرفته است.

۵۰ مصدوم در زلزله اردبیل

استاندار اردبیل گفت: بیش از ۱۱ مورد زلزله در یک ساعت گذشته در جای جای استان اردبیل به ثبت رسیده است.

سیدحسین صابری اظهار داشت: این زلزله با قدرت ۶.۲ تا ۲.۵ ریشتر در شهرهای مختلف رخ داده که بیشترین آن‌ها در مشگین‌شهر، پارس‌آباد، اصلاندوز و اردبیل بوده و این زلزله‌ها هیچگونه خسارت جانی به دنبال نداشته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: فرو ریختن دیوار‌ها و شکستن شیشه برخی از منازل در شهر مشگین‌شهر خسارتی به دنبال داشته است و براساس گزارش دریافتی از ورزقان ۵۰ نفر در این شهرستانم صدوم شده بودند به بیمارستان منتقل شدند.

صابری در ادامه سخنان خود بیان داشت: نیروهای جمعیت هلال احمر و اکیپ‌های درمانی علوم پزشکی در مناطق زلزله‌زده مستقر شده و سعی کردند در اولین ساعات به حادثه‌دیدگان احتمالی کمک‌رسانی کنند.

همچنین، فرهاد پور فرضی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از اعلام آمادگی و آماده باش بیمارستانهای این استان جهت پذیرش و مداوای مصدومان زلزله خبر داد.


۳۰ نفر در زلزله ورزقان جان باختند

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی از جان‌باختن ۳۰ نفر بر اثر زلزله در ورزقان خبر داد.

بهرام صمدی‌راد با اشاره به تلفات زلزله‌ آذربایجان شرقی اظهارداشت: تا کنون ۳۰ جسد از شهرستان زلزله‌زده ورزقان به پزشکی قانونی آذربایجان شرقی تحویل داده شده است.

۲۰ نفر در زلزله اهر کشته شدند

رئیس پزشک قانونی شهرستان اهر گفت: تا این لحظه ۲۰ نفر از شهروندان بر اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند.

محمد زرگری گفت: این تعداد کشته زلزله ۶.۲ ریشتری شهرستان اهر مربوط به روستاهای این شهرستان است.

وی افزود: تخمین زده می‌شود این تعداد کشته به ۴۰ نفر برسد.

احتمال وقوع پس‌لرزه‌ها تا ۴۸ ساعت آینده

دکتر فرهنگ احمدی گیوه رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان گسل مسبب این زلزله را معین کرد، گسل شمال تبریز را یکی از معروف‌ترین گسل‌های این منطقه نام برد.

محمد قیطانچی رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم با بیان اینکه در حال حاضر موقعیت دقیق گسل مسبب زمین‌لرزه اهر مشخص نشده است، تصریح کرد: حوالی استان آذربایجان شرقی گسل‌های کوچک فراوانی وجود دارد که احتمالا وقوع دو زمین لرزه با بزرگای بالای شش ریش‌تر بر روی گسل‌های مجاور نیز تاثیر داشته است و به دلیل اینکه شاخه‌ها و گسل‌های فرعی متعددی در آن منطقه وجود دارد، انتظار داریم، پس لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که پس‌لرزه‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: به احتمال فراوان تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت آینده شاهد بیشترین پس‌لرزه‌ها خواهیم بود.

رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه کانون این زمین لرزه بین شهرستان اهر و ورزقان بوده است، خاطرنشان کرد: این زمین لرزه سطحی بوده و شدت زیادی در حوالی کانون زلزله داشته است. زمین‌لرزه‌های سطحی مدت دوام چندانی ندارند، اما در فواصل دور به آرامی و در زمان‌های طولانی خود را نشان می‌دهد.

این در حالی است که پروفسور عکاشه، پدر زلزله‌شناسی ایران، حرکت گسل غرب رشته کوه‌های تالش را علت زلزله امروز خوانده است.

35 زمین لرزه امروز استانهای کشور را لرزاند


به گزارش مرکز لرزه نگاری کشور، از بامداد امروز تا کنون ۳۵ زمین لرزه استانهای مختلف کشور را لرزانده است. شدید‌ترین این زمین لرزه‌ها در استان آذربایجان شرقی با مرکزیت اهر گزارش شده و همچنین زمین لرزه استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان و هرمزگان را نیز لرزانده است.

مردم شب را در پارک‌ها سپری کنند

مدیر کل بحران استان آذربایجان شرقی گفت: مردم تبریز، اهر، ورزقان و کلیبر شب را در پارک‌ها سپری کنند.

خلیل ساعی با اعلام این خبر افزود: مردم آرامش خود را حفظ کرده و در صورت امکان شب را در بیرون از خانه در پارک‌ها سپری کنند.

افزایش تلفات و پس لرزه ها

در حالی که از شهرستان اهر خبر می رسد که این شهر برای بیست و پنجمین بار لرزیده و حتی بخشی از بیمارستان این شهر نیز تخریب شده است، گزارش ها حاکی است که تلفات زلزله امروز عصر رو به افزایش است.

خلیل ساعی، مدیرکل مدیریت حوادث غیر‌مترقبه آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون زلزله امروز ۱۴۶ کشته و یک‌هزار و ۳۰۰ مجروح داشته است و تا این لحظه کشته‌ای از خود شهرهای زلزله‌زده گزارش نشده و تمام کشته شدگان مربوط به روستاهای این مناطق است.

این در حالی است که بر پایه سخنان حسن قدمی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، تلفات زلزله شدید عصر امروز تاکنون به ۱۵۳ تن (۴۵ نفر در شهرستان اهر، ۴۰ نفر در شهرستان ورزقان، ۵۰ نفر در شهرستان هریس و ۱۸ نفر که در بیمارستان‌های تبریز جان باخته اند) رسیده است.


پیام تسلیت اعضای هیات دولت

اعضای هیات دولت در پیامی کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم عزیز کشورمان در واقعه زلزله در شهرستانهای اهر، ورزقان و هریس آذربایجان شرقی را تسلیت گفتند وابراز امیدواری کردند که مسئولان استانهای همجوار، امکانات و تجهیزات امدادی و سایر کمکهای لازم را در اختیار آن استان قرار دهند.

استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: تاکنون بیش از ۲۰ پس‌لرزه در استان آذبایجان شرقی داشته‌ایم که وضعیت استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است.

وی با تأکید براینکه آماده‌باش نسبی به استان‌های همجوار آذربایجان شرقی داده شده، گفت: استمرار حرکت گسل‌ها نگران‌کننده است.

تحویل ۱۰۸ جسد به پزشکی قانونی

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: نیروهای امدادی و اورژانسی تاکنون پیکر ۱۰۸ جسد از قربانیان زلزله ۶ ریشتری آذربایجان شرقی را به اداره کل پزشکی قانونی استان تحویل داده‌اند.

وی افزود: هم اکنون هفت اکیپ پزشکی قانونی در آذربایجان شرقی مستقرند که دو اکیپ در شهرستان اهر، ۵ اکیپ در بیمارستانهای شهدا، سینا، امام رضا، سینا و شهید مدنی و یک اکیپ هم در آرامستان تبریز مستقر است تا مرگ قربانیان را تائید کنند.

تخریب ۱۰۰ درصدی برخی روستاها

بدنبال دو زلزله امروز در اهر و ورزقان در آذربایجان شرقی به چندین روستا خسارتهای بالای ۵۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصدی وارد شده است.

این گزارش حاکی است، زلزله‌ در ساعتی رخ داده‌ که بسیاری از روستاییان برای امور مربوط به زراعت در باغ‌ها حضور داشته‌اند و همین موضوع موجب کاهش آمار جان باختگان شده است.

بدین ترتیب برای اسکان حادثه دیدگان نیاز مبرمی به چادر وجود دارد.

اسکان ۱۶ هزار نفر از زلزله زدگان

رئیس سازمان امداد و نجات کشور از اسکان ۱۶ هزار نفر از زلزله زدگان اهر، هریس و ورزقان در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: ۱۱ هزار بسته غذایی و ۱۳ هزار چادر به مناطق زلزله زده ارسال شده است.

محمود مظفر افزد: سه هزار چادر اسکان، ۱۶ هزار پتو و ۱۳ هزار کنسرو ماهی نیز به این مناطق فرستاده شده است. همچنین سه بالگرد به همراه ۹۰ تیم امدادی، ۴۱۲ نیروی عملیاتی، ۱۵ سگ زنده یاب عملیات امداد رسانی به ۳۰ روستای زلزله زده را انجام می‌دهند.

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه