سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر بیانه جمعی از نخبگان آذربایجان در خصوص مصیبت وارده بر مردم روستاهای اهر و ورزقان + چند خبر دیگر

خبر

بیانه جمعی از نخبگان آذربایجان در خصوص مصیبت وارده بر مردم روستاهای اهر و ورزقان + چند خبر دیگر

منبع: تارنمای آذری ها

غفلتی دیگر ؛ سفر نماینده ضدایرانی مجلس جمهوری باکو به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

همدلی ملی به رغم اعلام‌نشدن عزای عمومی و کم‌کاری رسانه ملی/احسان هوشمند

نماینده مجلسی که وحدت ملی را تخریب می‌کند ،از وکالت معزول است/کیامهر فیروزی

 


بیانه جمعی از نخبگان آذربایجان در خصوص مصیبت وارده بر مردم روستاهای اهر و ورزقان

منطقه آذربایجان با توجه به ویژگی های زمین شناختی خود یکی از کانونهای فعال زمین لرزه در ایران بوده و به همین جهت هر از چند گاهی مردم این منطقه شاهد وقوع این مصیبت طبیعی هستند. در همین راستا و با وقوع زلزله شش و دو دهم ریشتری در تاریخ 21 مرداد 1392 و آسیب دیدن بخشی از روستاها و توابع شهرستان های اهر و ورزقان سیل نگرانی ها در ساعات اولیه وقوع حادثه در سراسر ایران و سپس انبوهی از ابراز همدردی از جای جای کشور در این خصوص ابراز شد.

کمک های مادی و امدادهای مردمی بسیار زیادی تا این لحظه از شهرهای بزرگ کشور برای آسیب دیدگان جمع آوری شده است. بنابر اظهارات مسئولان سازمان هلال احمر و سازمان انتقال خون بیشترین خون اهدایی برای آسیب دیدگان آذری از شهر تهران جمع آوری شده است.

همین طور رسانه های مختلف ایران اعم از تارنماها، خبرگزاری ها،تلویزیون ها و نیز شبکه های اجتماعی مختلف، پوشش خبری وسیع و مناسبی نسبت به این حادثه ایجاد نمودند. از سوی دیگر مردم کشورمان در شبکه های اجتماعی گوناگون با ابراز همدردی با آسیب دیدگان و مردم منطقه به طرق مختلف همدلی خود را بیان داشتند و نشان دادند که اعضای ملت ایران یکپارچه و تمام قد همواره در کنار هم شادی ها و اندوه ها را تقسیم می کنند.

بدین وسیله ما جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان آذری عضو "انجمن وطن یولی" و "سایت آذری ها"، مراتب سپاس و قدر دانی خود را از هم میهنان مان در سراسر کشور که به هر طریق ممکن با آسیب دیدگان این حادثه همدردی کرده اند، اعلام می داریم و می گوییم یکبار دیگر نشانه های وحدت و همبستگی ملی در این رخداد به نمایش گذاشته شد. ایرانیان شریف همانطور که در لحظات شادی و پیروزی روزهای پیش در کنار یکدیگر قرار داشتند، این بار صحنه هایی از پهلوانی و جوانمردی را در عرصه واقعیت تجربه کردند.

در ادامه لازم می دانیم در خصوص در تحرکات نفرت افکانه برخی عوامل قومیت گرا که در پی بهره برداری های سیاسی خاص خود از این رویداد بوده و در چنین ایامی نمک پاشِ زخمِ مردمِ درد دیده ی ما هستند، هشدار داده و از مردم شریف منطقه می خواهیم نسبت به تبلیغات منفی و تفسیرهای قوم گرایانه از حوادث و برخی کاستی ها هوشیار باشند. زمین لرزه حادثه ای طبیعی است و رویدادهای مترتب بر آن نمی تواند دست مایه کنش های سیاسی قرار گیرد. علاقه مندان و دوستدار ایران و آذربایجان آن کسانی هستند که امروز برای یاری رسانی به مردم زلزله زده بدون هیچ چشم داشت و تبلیغاتی در منطقه حضور پیدا می کنند، ولی آنان که در پی بهره برداری های سیاسی از آلام و دردهای مردم باشند،نمی توانند نسبتی با آذربایجان داشته باشند بلکه تنها در پی اجرای ماموریت سیاسی محوله اند.

در پایان یک بار دیگر از تمامی انجمن های مردم نهاد،رسانه های فارسی زبان خارج و داخل کشور، گروه ها دانشجویی،خبرگزاری ها و عکاسان و... به سبب همدلی ها و یاری رسانی هایی که تا این لحظه انجام داده اند کمال قدردانی و سپاس خود را اعلام می داریم و امیدواریم خرابی ها و ویرانی ها وارده بر ایران عزیزمان بر اثر این حادثه هر زودتر ترمیم گردد.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اختصاص عایدات حاصل از پیامک های برنامه نود به زلزله زدگان آذربایجان 
برنامه نود این هفته با اختصاص دادن درآمد حاصل از پیامک های ایرانیان به این برنامه اعلام کرد که شهروندان می توانند با ارسال پیامک به شماره های ویژه به هم میهنان زلزله زده در آذربایجان یاری رسانی کنند. تا این لحطه بیش از دو میلیون پیامک به این برنامه ارسال شده است که با توجه به پیشینه آن یکی از نادر ترین نتایج است. عادل فردوسی پور مجری برنامه ورزشی نود اعلام کرده است که بینندگان استثنائا می توانند با بیش از یک پیامک در این مسابقه شرکت کنند.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کمک رسانی به زلزله‌زدگان ادامه دارد، ورزشکاران و هنرمندان در راه آذربایجان 
 

این روزها زلزله‌زدگان آذربایجان چشم‌‌انتظار کمک‌های مردمی هستند و مردم ایران مثل همیشه کمک‌های نقدی و غیرنقدی‌شان را به‌ هر شکلی به دست آنها می‌رسانند. در این میان جامعه ورزش و هنر نیز دست‌ به کار شدند تا در کنار بازماندگان زلزله حضور یابند و به این شکل مرهمی برای دردهای بی‌پایان آنها باشند. ارزش لبخندی هر قدر کوچک روی لبان آنها مطمئنا بزرگ‌ترین خوشبختی خواهد بود و حال از ورزش گرفته تا هنر برای این مهم به صحنه آمدند. دیروز علی دایی و امروز پرویز پرستویی به مناطق زلزله‌زده رفته‌اند و در روزهای آینده دیگر چهره‌های سرشناس ورزش و هنر، خود را به محل‌های آسیب‌دیده خواهند رساند. دایی و پرستویی با حضور در این مناطق ضمن دیدار با خانواده‌های بازمانده، بسته‌های تغذیه و رفاهی را میان آنها تقسیم کردند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته سیل این کمک‌ها بیش از پیش شود.

 

حضور علی دایی و سایر ورزشکاران در مناطق زلزله زده
چراغ اول را علی دایی روشن کرد. او نخستین ورزشکاری بود که نه‌تنها با زلزله‌زده‌ها احساس همدردی کرد بلکه چندین کانتینر آب‌معدنی، نان، کنسرو، پتو و... را بار کامیون‌ها کرد و همراه با کادر فنی و مدیرعامل باشگاه راه‌آهن به میان زلزله‌زدگان رفت. راه‌آهنی‌ها که در اردبیل اردو زده بودند، کاملا زلزله را حس کرده بودند. یکی از بازیکنان در صفحه شخصی‌اش نوشت: «سوار آسانسور هتل شده بودیم که ناگهان مثل الاکلنگ تکان خوردیم، واقعا ترسیده بودیم، موبایل‌ها هم اصلا آنتن نمی‌داد. خدا به خیر گذروند.» همان روز اول علی دایی برای کمک اعلام آمادگی کرد: «ما ایرانی‌ها فهیم هستیم. هر جای دنیا چنین اتفاقاتی می‌افتد، ما ایرانی‌ها کمک می‌کنیم و همه جا هستیم. حال که این اتفاقات برای هموطنان خودمان افتاده است، همه با هم کمک می‌کنیم و دوباره آنجا را می‌سازیم. هر چقدر اندک و هر چه در توان‌مان است، به این هموطنان کمک می‌کنیم و احتیاجی هم به پیام من و امثال من نیست و مردم ما بسیار فهیم هستند. من خودم در حال حاضر در اردبیل هستم اما دلم با مردمان آسیب‌دیده و زلزله‌زده است و تمام تلاشم را می‌کنم که در نخستین فرصت برای دلجویی از این عزیزان به مناطق زلزله‌زده بروم و در کنار این عزیزان باشم.» بعدها کریم باقری میدان‌دار شد و حالا می‌خواهد سفیر ورزشی‌ها در شهرهای زلزله‌زده باشد. او گفته: «خوب است که اگر کسی قولی را مطرح می‌کند، به آن عمل کند و شعار نباشد. البته من می‌دانم که جامعه ورزش همیشه پیشقدم بوده. باید بیایند در بطن کار و کمک کنند. کسی نگوید کمک ناچیز من که چیزی نیست و کمکی نمی‌کند چون همین‌ها جمع شود، کمک قابل توجهی می‌شود.» کریم باقری البته سیروس دین‌محمدی را به عنوان همسفر خود انتخاب کرده است و آنها امروز به تبریز می‌روند و فردا راهی اهر می‌شوند تا کمک‌های نقدی و غیرنقدی ورزشی‌ها را به دست مردم برسانند. همچنین اسماعیل حلالی، حمید درخشان و حمید استیلی جمعه این هفته به مناطق زلزله‌زده می‌روند تا به مردم آسیب‌دیده کمک کنند. نکته جالب اینجاست که عادل فردوسی‌پور هم در برنامه 90 در حالی برنامه پیام کوتاه خودش را به زلزله‌زدگان اختصاص داده بود که بیشتر از چهار میلیون و دویست هزار نفر در این حرکت انسان‌دوستانه شرکت کردند.

فردوسی‌پور از بینندگانش خواست تنها یک پیام خالی را جهت همدردی با مردم زلزله‌زده شمال شرق ایران ارسال کنند. این در حالی است که مخابرات جمهوری اسلامی ایران هم تقبل کرد تمام هزینه‌های عاید از این پیام‌های کوتاه را به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی اختصاص دهد. علی فتح‌الله‌زاده هم در مصاحبه‌یی اعلام کرده باشگاه استقلال یکی از روستاهای تخریب‌شده را بازسازی خواهد کرد و پرسپولیسی‌ها هم اعلام کردند بخشی از قرارداد مهدی مهدوی‌کیا به زلزله‌زده‌های آذربایجان تعلق خواهد گرفت. در این میان احسان حدادی، قاسم رضایی، حمید سوریان و بسیاری از قهرمانان المپیک اعلام کرده‌اند مدال‌هایشان را تقدیم زلزله‌زده‌ها کرده‌اند و کمک‌های نقدی و غیرنقدی ورزشکاران تا پایان هفته به مناطق ارسال خواهد شد. این روزها ورزشی‌ها دست به دست هم داده‌اند تا کمک‌های انسان‌دوستانه را به زلزله‌زده‌ها برسانند.

 
 
 
پرویز پرستویی در کنار سایر هنرمندان در راه یاری رسانی
  
علی اناری

حادثه زلزله آذربایجان شرقی هنرمندان ایرانی را با مردم رنج‌کشیده این منطقه همراه کرده است. هنرمندان با انتشار پیام‌هایی یا با حضور در محل و همچنین جمع‌آوری کمک‌هایی در تلاش هستند همدردی خود را بروز دهند. به گزارش «اعتماد»، جمعی از سینماگران در پیام‌هایی جداگانه یا گفت‌وگوهایی علاوه بر ابراز همدردی با بازماندگان زلزله شمال غرب کشور برنامه‌های خود را برای حمایت از این افراد اعلام کرده‌اند. پرویز پرستویی، بازیگر سرشناس سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد در تلاش است تا در محل وقوع حادثه حاضر شود. او اظهار داشت: «این اتفاقات هشداری است برای یادآوری شرح وظایف ما و باید هر کاری که از دست‌مان برمی‌آید برای کمک به آسیب‌دیدگان انجام دهیم. همان‌طور که پیش از این احساسات انسان‌دوستانه‌مان را به‌ویژه در وقایع خارج از کشور مانند میانمار نشان داده‌ایم، اتفاقی برای هموطنان?مان به وجود آمده که از پوست و استخوان ما هستند و باید از آنها حمایت کنیم. آنقدر خود مردم درگیر مشکلات?شان هستند که انگار چیز عادی رخ داده است در حالی که عده زیادی از مردم کشورمان آواره شده‌اند و باید فکر کنیم این اتفاق برای خود ما افتاده است.»او درباره وظیفه صداوسیما در چنین شرایطی گفت: «این موضوع ربطی به دعواها و اختلافات ندارد و یک مساله عمومی است که به همه مربوط می‌شود. صدا و سیما و رسانه‌ها هم باید دست به دست هم بدهند و فضای مناسب را برای گذر مردم حادثه‌دیده از این وضعیت فراهم کنند.»این بازیگر که زمان وقوع زلزله بم به یاری حادثه‌دیدگان شتافته بود، تاکید کرد: «در این حادثه هم دست یاری به سوی مردم دراز می‌کنیم و سعی می‌کنیم کمک‌ها به صورت سامان‌یافته و مستقیم به دست این عزیزان برسد و خود نیز به این مناطق خواهم رفت تا از نزدیک با این عزیزان همدردی کنم.»اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار از نخستین سینماگرانی بود که درباره وقوع این حادثه پیامی را منتشر کرد. او در بخشی از این پیام نوشت: «احساس همدلی و در کنار شما بودن بسی باارزش است و غنیمت‌، من نیز سوگوار رنج شما هستم و صبوری و آرامش‌تان را آرزومندم.»

عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که به تازگی عمل جراحی روی پای چپ را پشت سر گذاشته است، برای حضور در محل وقوع زلزله و همراهی با مردم ابراز آمادگی کرده است. او به ایسنا گفت: «با دیدن این تصاویر بسیار غصه خوردم و دلم پر می‌زند تا به کمک آنها بشتابم اما متاسفانه نمی‌توانم.»کتایون ریاحی، سفیر نیکوکاری مهرآفرین نیز با انتشار پیامی مردم را به کمک به آسیب‌دیدگان این حادثه دعوت کرده است. در بخشی از پیام این بازیگر آمده است: «ضمن اعلام همدردی و همدلی با تک‌تک عزیزان‌مان در حادثه دلخراش زلزله آذربایجان شرقی، از خداوند مهرآفرین برای تمامی از دست‌رفتگان، طلب مغفرت و برای همه بازماندگان و خویشاوندان این واقعه تلخ و اندوهبار طلب صبر و شکیبایی داریم و آمادگی کامل خود و تمامی اعضا و یاوران مهرآفرین را برای هر نوع حضور و کمک‌رسانی اعلام می‌داریم.» مهتاب کرامتی بازیگر سینمای ایران نیز همدردی و تمایل خود برای همراهی با مردمان آذربایجان شرقی و یاری‌رسانی به آنان را بیان کرده است.

منبع: اعتماد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رژه کاروان ایران در آیین پایانی المپیک با بازوبند مشکی‏‎ 
اعضای کاروان ورزشی ایران برای ادای احترام به درگذشتگان زلزله اهر، در آیین پایانی بازی‌های المپیک لندن با بازوبند مشکی شرکت کردند‏‎.

‎بازی‌های‏‎ ‎المپیک لندن پریشب با برگزاری آیینی با شکوه، رسما پایان پذیرفت و مشعل بزرگترین رویداد ورزشی جهان تا چهار سال آینده، خاموش شد‏‎.

‎اعضای کاروان ورزشی ایران که با کسب 12 مدال ( 4 مدال طلا، 5 نقره و 3 برنز ) برگ‏‎ ‎زرینی در دفتر افتخارات ورزشی ایران ثبت کردند، در آیین پایانی المپیک سی ام، برای ادای احترام‎ ‎به جان باختگان زمین لرزه اهر با بازوبند مشکی رژه رفتند‎.

‎زمین لرزه شدید 2/6 ریشتری که عصر شنبه، حوالی اهر و توابع آن را لرزاند، تاکنون‏‎ ‎بیش از 300 کشته و 5000 مجروح بر جای گذاشته است‎.

مشعل المپیک شاخه شاخه شد‎ ‎

المپیک 2012 لندن با برپایی آیین پایانی که تلفیقی از اجرای زنده موسیقی پاپ‏‎ ‎و مراسم تحویل پرچم المپیک به میزبان بعدی بود، رسما به کار خود پایان داد‎.

‎در آیین پایانی المپیک لندن،‏‎ ‎تعدادی از بزرگترین و معروفترین چهره‌های موسیقی پاپ انگلیس به اجرای برنامه پرداختند‏‎. ‎لرد سباستین کو، رئیس کمیته‌ برگزاری بازی‌ها گفت: وقتی نوبتمان رسید، به خوبی از‏‎ ‎عهده انجامش برآمدیم‎.

‎در این آیین پیش از خاموش شدن مشعل المپیک، پرچم رسمی بازی‌ها توسط بوریس‏‎ ‎جانسون، شهردار لندن به ژاک روگه، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک داده شد و او این‏‎ ‎پرچم را در اختیار ادواردو پائس، شهردار ریودوژانیرو ( میزبان بعدی المپیک ) قرار داد. پس از آن، سرود ملی برزیل نواخته شد و ورزشگاه در تسخیر نورهای زرد و سبز ـ‏‎ ‎که رنگ‌های پرچم برزیل است ـ قرار گرفت‏‎.

آیین پایانی المپیک‏

رئیس کمیته‌ بین‌المللی المپیک که پایان رسمی سی‌امین دوره بازی‌های المپیک را‎ ‎اعلام کرد، به تمجید از داوطلبانی پرداخت که در برگزاری المپیک کمک کرده بودند. وی‎ ‎گفت: هیچ گاه لبخندها، مهربانی و حمایت داوطلبانی را که در برگزاری المپیک به ما‎ ‎کمک کرده‌اند، فراموش نخواهیم کرد. آنها قهرمانان واقعی این بازی‌ها بودند. شما‎ ‎حضار و تماشاگران عزیز، موسیقی المپیک بودید. تشویق‌هایتان به ورزشکاران‏‎ ‎دلگرمی می‌داد و باعث ایجاد جو فوق‌العاده‌ای در ورزشگاه‌ها می‌شد‎.

‎رئیس کمیته برگزاری المپیک لندن، گفت: امروز شاهد اختتامیه یک المپیک‏‎ ‎فوق‌العاده در یک شهر فوق‌العاده هستیم. مشعل المپیک را روشن کردیم تا جهان با نورش‎ ‎روشن شود‎.

‎در این آیین طبق یک سنت قدیمی، مدال‌های برندگان رقابت دو ماراتن مردان به‎ ‎آن‌ها اهدا شد تا آخرین توزیع مدال‌ المپیک 2012 برگزار شود. مدال طلای ماراتن‎ ‎مردان به ورزشکاری از اوگاندا تعلق گرفت و دو ورزشکار کنیایی، مدال‌های نقره و برنز‏‎ ‎دریافت کردند‎.

‎در آیین پایانی و در حالی که 80 هزار تماشاگر و 10 هزار ورزشکار از نزدیک‎ ‎شاهد آن بودند، مشعل المپیک به شکل دراماتیکی خاموش شد و هر یک از 204 شاخه آن به‎ ‎یکی از کشورهای شرکت‌کننده تحویل داده و پس از آن، آتش بازی بر فراز ورزشگاه‏‎ ‎المپیک برگزار شد. در این آیین، شاهزاده هری، نوه ملکه انگلیس به نمایندگی از او‎ ‎حضور داشت‎.

توزیع‎ 962‎‏ مدال ‏

پرونده سی‎امین دوره بازی‏های المپیک - 2012 لندن با نهایی شدن جایگاه 85 کشور مدال‏آور در جدول توزیع مدال‏ها، بسته شد.

در هفته نخست بازی‏های المپیک، چین صدرنشین مطلق جدول توزیع ‏مدال‏ها بود. رقابت چین و آمریکا در هفته دوم، خیلی نزدیکتر دنبال شد، طوری که بارها‏ ‏جایگاه دو کشور در رده‏‎های اول و دوم جدول توزیع مدال‎ها تغییر کرد، ولی در نهایت این‏ آمریکا بود که با 46 مدال طلا،

29 نقره و 29 برنز، قهرمان المپیک سی‏‎ام شد.

در جدول توزیع مدال‌های سی‎امین دوره بازی‎های المپیک، بریتانیای میزبان با مجموع 65‏ مدال در رده سوم قرار گرفت. روسیه، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، ایتالیا، مجارستان‏ و استرالیا هم تیم‏‎های چهارم تا دهم شدند.همچنین از بین 85 کشور مدال‌آور در بازی‌های المپیک 2012 لندن، ورزشکاران 54 ‏کشور مدال طلا آوردند، ولی دست ورزشکاران دیگر کشورها از خوش‌رنگترین‏ مدال المپیک کوتاه ماند.در جدول توزیع مدال‎های بازی‏های المپیک لندن، کاروان ورزش ایران با چهار مدال طلا، پنج نقره و سه برنز در رده هفدهم قرار گرفت و بعد از چین، کره جنوبی، ژاپن و قزاقستان ‏پنجمین کشور آسیایی به حساب می‎آید.‏

ایران، شگفت‌انگیزترین کشور

نتایج تحقیق علمی یکی از محققان نیوزیلندی در خصوص انتظارات از کسب مدال توسط کشورهای مختلف در المپیک لندن نشان داد که ایران، فراتر از حد انتظار ظاهر شده است.

دکتر میشل نیلور، از دانشگاه اقتصاد و بودجه نیوزیلند، جدولی از مدال‌های المپیک تهیه کرده و بر اساس جهار فاکتور اصلی الگوی ریاضی، پیشرفت کشورها در المپیک و فراتر از حد انتظار ظاهر شدن آنها را بررسی کرده است. فاکتورهایی همچون جمعیت، درآمد سرانه مردم و حمایت مالی از ورزشکاران در این محاسبات نقش داشته‌اند.

بر این اساس، ایران با کسب 12 مدال 300 درصد فراتر از حد انتظار ظاهر شد و نیوزیلند با کسب 13 مدال و 5/162 درصد پیشرفت در مکان دوم قرار گرفت. کشورهایی مانند جامائیکا، بریتانیا، چین و آمریکا در این رده‌بندی در مکان‌های پایین‌تر قرار دارند.‏

منبع روزنامه اطلاعات

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمین لرزه آذربایجان و بار دیگر بی اعتباری جریان های قومیت گرا 
سایت خبری-تحلیلی آذری ها: بعد از گذشت حدود یک هفته از زمین لرزه اَهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی سیل کمک ها و تلاش های مردمی در نقاط مختلف کشورمان به این مناطق همچنان ادامه دارد.

موج سواری افراد سودجو و فرصت طلب موسوم به پان ترکیست پیرامون زمین لرزه در برخی روستاهای آذربایجان با وجود اعتراضات و بی اعتنایی مردم آذربایجان به یاوه گویی های آنان "نیز" همچنان ادامه دارد. بهره برداری جریان های قوم گرا از این موضوع این روزها تبدیل به یکی از تفریحات اعضای شبکه های اجتماعی شده است. جالب تر آن که هیاهوی این عده معدود در یک دایره بسته و تنها میان اعضای این فرقه که خود را حرکت قومی آذربایجان می نامند و حساب خود را از مردم عادی آذری جدا کرده اند شنیده می شود. کوشش های این جریان برای عمومی کردن گزاره های بی اساس شان همواره با شکست و واکنش های تند مردم روبرو شده است.

تاریخ گواه آن است که آذربایجان در طول تاریخ خود بارها و بارها به ترک گرایی و قبیله گرایی نه گفته است. بیرون ریختن و انتقام شدید از فدائیان فرقه دموکرات پیشه وری ( که بیش تر آن ها اصالتا قفقازی بودند ) در 21 آذر 1325 یکی از نمونه های آشکار این باور است. بعد از حوادث سال 1385 در تبریز تا به امسال تلویزیون گوناز تی وی و برخی گروه های سیاسی فراخوان های زیادی جهت تجمع مردم به نفع آن ها داده بودند که همگی با عدم استقبال مردم روبرو شد.

به تازگی پس از وقوع زمین لرزه در برخی روستاهای آذربایجان "مرده های سیاسی" مانند الف.ع هدایت، احمد یوسفی سادات ( معروف به اوبالی و مدیر تلویزیون گوناز ) و ... می کوشند با نادیده گرفتن « بسیج ملّی » بار دیگر فرصت های سیاسی از دست رفته را برای خود زنده کنند و دعوای کودکانه ترک - فارس را پی بگیرند.

سیل کمک های مردمی از سر تا سر ایران به آذربایجان آن چنان بی مانند بود که گروه های یاد شده را به وحشت انداخت و آنان دست پاچه تر از گذشته به شایعه پراکنی و مه آلود کردن فضا پرداختند.

شایعاتی مانند، «کمک های دولت های همسایه و پخش آن در بین زلزله زدگان در حالی که در داخل هیچ کس به داد این آسیب دیدگان نمی رسد » که پایه و اساس درستی نداشت. چرا که ابعاد فاجعه در حدی بود که سازمان های امدادی داخلی از پس رتق و فتق آن به راحتی بر می آمدند و به همین سبب پیشنهاد کمک از سوی برخی از کشورهای همسایه را که در چارچوب چارت سازمان هلال احمر صورت گرفت رد کردند.

و یا « بی توجهی رسانه های داخلی ایران به موضوع زمین لرزه در آذربایجان » که دروغ محض است چرا که پخش اخبار از وضعیت زلزله زدگان و گزارش از میزان آسیب ها و زیان ها در شبکه های اجتماعی، با توجه به آگاهی رسانی پایگاه های خبری داخلی ایران صورت می گرفت .

مانور بیش از اندازه جریان های قوم گرا بر این موضوع که « صدا و سیمای سراسری ایران درباره ی زمین لرزه ی آذربایجان در بیست و چهار ساعت حیات بخش اولیه به اندازه کافی آگاهی رسانی نکرد » یکی از مهم ترین دست آویزها برای افراد وابسته به این گروه ها شد که اصل موضوع را نادیده گرفتند و تنها در پی خبرپراکنی های مغرضانه خویش بودند.

در جریان زلزله ی مهیب « بم » که در سال 1382 در ایران رخ داد صدا و سیما از همان دقایق اولیه شروع به آگاهی رسانی در این باره کرد. این امر سبب شد که گروه های هماهنگ و سازمان یافته ی امدادی نتواند به علّت بسته شدن راه های ارتباطی در برخی مواقع خود را به راحتی به آسیب زدگان برسانند. چرا که از سراسر ایران مردم برای کمک به زلزله زدگان شتافتند. تجربه زمین لرزه « بم » به صدا و سیما نشان داد که تنها در بخش های خبری به این موضوع بپردازد تا کار گروه های امدادی آسان تر شود. همان طور که همگان شاهد بودند پس از دو روز صدا و سیما به بررسی وسیع تر این رخداد پرداخت و حتی در پی پخش یک برنامه طنز نماینده صدا و سیما در جلسه اضطراری یکی از کمیسیون های مجلس شورای اسلامی از پخش این برنامه عذرخواهی کرد.

در همین راستا می توان گفت که شبکه های محلّی در آذربایجان از همان دقایق اولیه اقدام به پخش خبر و گزارش زنده از محلّ وقوع زمین لرزه کردند. شایان ذکر است که برنامه های شبکه های محلّی از راه ماهواره برای افرادی که در داخل کشور و خارج از آن به این شبکه ها دست رسی دارند قابل پیگیری است.

یکی دیگر از محورهای شایعه پراکنی که بازار بسیار داغی داشت « مقایسه زمین لرزه بم و زمین لرزه ی آذربایجان » بود. زمین لرزه بم بیش از 27 هزار قربانی و 30 هزار زخمی و صدهزار بی خانمان به جا گذاشت. هر چند زمین لرزه ورزقان و اهر به درستی همه مردم را داغدار و متاسف نمود و « موج ملّی وحدت » را برانگیخت اما به هیچ روی با فاجعه بم قابل مقایسه به نظر نمی رسد و مقایسه این دو بی پایه است و تنها پوششی برای اهداف سیاسی ست.

زمین لرزه آذربایجان هم برای جریانات قوم گرا تجربه ای  شد تا بدانند که نه در زمان وقوع بلایای طبیعی و نه در شرایط عادی نمی توانند احساسات مردم را دست مایه ی سیاست ورزی های خود قرار دهند. مانند همه ی جریان های فرقه ای، ماهیت به اصطلاح حرکت قومی آذربایجان چنین اقتضا می کند که مخاطبان آن همان کنش گران آن باشند و نتوانند یک بستر عمومی برای ظهور و بروز پیدا کنند.

یکپارچگی مردم ایران در زمین لرزه ی آذربایجان کلاس درس بزرگی برای جریانات قوم گراست. باشد که در این کلاس درس بیاموزند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


بیانیه دانشجویان دانشگاه تبریز پیرامون سواستفاده برخی از زمین لرزه؛ “گوناذ تی وی” گرگی در لباس گوسفند 


پنجشنبه ۲۶م مرداد ۱۳۹۱

 

ایران از غم از دست دادن فرزندان غیورش در زمین لرزه شهرها و روستاهای تابعه هریس ، ورزقان و اهر خون می گرید. ایرانیان در انسان دوستی و رقت قلب شهره عالمند و بار دیگر ثابت کردند که اعضا یک پیکرند.

زلزله برگ دیگری از تاریخ زرین آیین مهر و انسان دوستی و آزمون بزرگ ایرانیان رقم زد به طوری‌که جهان از این احساس غریب در حیرت است.

به عنوان نمونه ای بسیار کوچک و فارغ از صف های چند صد کیلومتری اتومبیل و کامیون های کمک های مردمی ، صف های طویل مردم در پایگاه های انتقال خون از غرب تا شرق ، از شمال تا جنوب ایران ، نشان داد که ایرانیان با احساس ترین های این کره سرد و خاکی اند و تسکین درد مشترکمان مشاهده تصاویر یاری رسانی و همدلی مردم و مسئولین این سرزمین با مصیبت دیدگان از زلزله بود و بس.

اما همه همچون ایرانیان، صادقانه و یک دل و یک صدا به فکر آسیب دیدگان از این بلای طبیعی نبودند .

زوزه گرگ‌های تجزیه‌طلب و تلویزیون وابسته به سیا در آمریکا (گوناذ تی وی) که در این روزها دایه مهربان‌تر از مادر شده اند به خیال خود در تلاشند تا با سو استفاده از پیامد های خشم طبیعی زمین ، خشمگینانه موقعیت از دست رفته و فناشده خود را باز یابند.

گرداننده اصلی این شبکه “احمد یوسفی سادات” نام داشته و شناخته شده ترین عنصر وابسته ، آلوده به رذایل اخلاقی و بازیچه دولت مستبد باکو می باشد که همچون گرگ درنده و تنها اسیر بیایان است تلاش می کند با احساسات مردم بازی کرده و افکار نژاد پرستانه و تفرقه افکنانه را رواج دهد غافل از این که ایرانیان میهن دوست‌ترین و با احساس‌ترین های این گیتی هستند.

همچنین دولتمردانی از سویی پیام تسلیت می فرستند و از سویی دیگر دلار های کثیف را به لانه گرگ‌های خاکستری و بویژه تلویزیون ضد مردمی “گوناذ تی وی”، روانه می کنند تا عده ای انگشت شمار ، بیفکر ، بیسواد و احساساتی را تحت تاثیر قرار داده و تشویق به آشوب طلبی و بی نظمی کنند.

اما ایرانیان که مرتب دوست و دشمن را در ورطه گذر زمان می‌آزمایند عناصر وابسته‌ای از این دست را نیز آزموده اند . اینان می بینند که چگونه افرادی فاسد حتی به خانواده های درگذشتگان و مجروحین آنان در یک بلای طبیعی نیز رحم نکرده و سعی در استفاده ابزاری از مردگانشان هستند که البته “اوبالی مرده خوار” روز جزای سختی در پیش خواهد داشت.

جالب آن که تجزیه طلب ها و گرگ‌های تنهای بیابان که به دنبال تکه گوشتی برای ادامه زندگی خود هستند حتی از جسم خون آلود و تکه تکه شده سو استفاده می کنند و دم از انسانیت و حقوق انسان ها و روستاییان آواره می زنند و چون قبلا در دعوت به آشوب طلبی مرتبا شکست خورده و مردم میهن دوست آذربایجان در تبریز و ارومیه دست رد به سینه این عنصر لاقید و وابسته زده اند اینبار نیز قصد دارند با موج آفرینی کذایی مجددا دستور اربابان فاسد خود را در مورد آشوب آفرینی و ایجاد بی نظمی خیابانی را اجرا کنند.

در خبری که امروز از طریق رقبای تجزیه طلبان در شبکه های اجتماعی پخش شد است ظاهرا ” احمد اوبالی ” به همراه تنی چند از دوستان قصد دارند با اعلام شماره حسابی کمک های مردمی ! برای زلزله زدگان جمع آوری نمایند که به دلیل عدم اعتماد حتی جمع سه نفره به همدیگر این امر به تعویق افتاده و یکی از افراد حاضر در جمع در صفحه فیس بوکی خود نوشته : “چون من دیدم اوبالی تیغ زن که جیب دوستاش و نزدیکانش رو هم می زنه و به هیچ کس رحم نمی کنه قصد داره با سو استفاده از احساسات مردم شماره حسابی اعلام و از مرده ها هم سو استفاده کنه”.

تجزیه‌طلبان در حالی برنامه خنده بازار صدا و سیمای جمهوری اسلامی را که عملی کاملا ناصواب است پیراهن عثمان کرده اند که هم مسلکانشان از اولین ساعات زلزله تا به امروز در شبکه های تلویزیونی در بادکوبه و آنکارا مشغول پخش برنامه های رقص و آواز بودند.

به یاد داریم که در زلزله ارجیش و وان ، ایرانیان سریعتر و حتی با مسئولیت‌تر از شهروندان ترکیه به یاری آسیب دیدگان شتافتند . آیا غارت اتومبیل های حاوی کمک ها به زلزله زدگان وان توسط ترک ها را از یاد برده اید ؟ آیا نتیجه گزارش نظر سنجی یک موسسه معتبر افکار سنجی اروپایی در مورد زلزله ارجیش و وان را مشاهده فرمودید که سایر شهروندان نژاد‌پرست ترک در سایر شهرها مثل استانبول چگونه به سرنوشت کردها در گوشه ی دیگر کشورشان بی‌اهمیت بودند؟ و دریغ از یک لیر کمک.

آیا مجری های خوش آب و رنگ بادکوبه ای و آنکارایی حتی برای لحظه ای هم که شده به احترام خون زنان و کودکان سرزمین ما دست از مطرب نوازی برداشتند.

متاسفانه عوامل حکومتی همسایگانی که پس از جدایی از ایران بزرگ، خود را بی ریشه و هویت یافتند ، خود تاریخ ساخته و دوست دشمنان این ملک و ملت بوده و دایه مهربان تر از مادرند و خود را در ظاهر کشوری آزاد! و مدافع حقوق بشر می نامند اما کافیست سری به زندان های مخوف دولت باکو بزنید تا صدای ضجه ها و شکنجه های شیعیان ، آزادی خواهان ، منتقدان و روزنامه نگاران بی پناه را بشنوید یا از سویی دیگر اگر باور ندارید سری به دفاتر مدافع حقوق رسانه ها بزنید تا لیست ۷۰ نفره از روزنامه نگاران منتقد زندانی در ترکیه را که بزرگترین زندان روزنامه نگاران در خاورمیانه است را دریافت کنید.

حال عوامل وابسته و دست چندم این کشورها در رسانه‌هایشان به زعم خود می خواهند برای مردم و مسئولین ایرانی درس مسئولیت‌پذیری و انسان دوستی بدهند.

اما ایرانیان باهوشترین انسان‌های کره زمین هستند و سره را از ناسره به خوبی تشخیص می دهند و با دارا بودن ظرفیت‌های بالایی از تخصص و مهارت توام با تعهد و بدون نیاز به دشمنان ملک و ملت، بر بسیاری از مشکلات و ضعف ها فائق خواهند آمد و روستا ها و شهرهای سرسبز ترین و زیباترین منطقه از ایران عزیزمان را زیباتر از گذشته خواهند ساخت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پیام تسلیت دولت ارمنستان به مناسبت زلزله آذربایجان 
استانداری های استان های " آرماویر" و " وایوتس دزور" ارمنستان برای اعزام نیروهای امدادی و کمک به آسیب دیدگان زلزله زدگان ورزقان، طی نامه و تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی آعلام آمادگی کردند.به گزارش خبرگزاری مهر در اورمیه " قهرمانیان " ، استاندار " آرماویر" و معاون وی و نیز " ادگار قازاریان " استاندار " وایوتس دزور" ارمنستان در تماس های جداگانه ، ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از سکنه آذربایجان شرقی، با حادثه دیدگان زلزله ابراز همدردی کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان نیز با ارسال پیامی ، با خانواده‌های قربانیان زمین‌‌لرزه‌ آذربایجان شرقی ابراز همدردی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، " تیگران سارکسیان" ، نخست وزیر ارمنستان ، در پیامی به محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور ایران ، همدردی صمیمانه خود با دولت و ملت ایران را در پی وقوع زمین‌لرزه‌‌های ویرانگری که بیش از 300 کشته بر جای گذاشت،‌ ابراز کرد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه