سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر هفتاد و یکمین گفتمان هنر و معماری - بم، بعد از 10 سال

خبر

هفتاد و یکمین گفتمان هنر و معماری - بم، بعد از 10 سال

ده سال از زمانی که زلزله بم را لرزاند می‌گذرد اما تلفات بالای پس از حوادث بعدی گواه آن است که راهکاری جدی برای مقابله ارائه نشده است. کاهش این تلفات از یک سو نیازمند مشارکت متخصصان شهری و معماری در ارتقا سیستم ساختمان‌سازی و توسعه‌ی شهری و از سوی دیگر مستلزم آگاه‌سازی مردم است.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike shoes with zoomx black friday night

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ در حالی کشور، دهمین سال تجربه زلزله بم را پشت سر می‌گذارد که هنوز یافتن راهکارهای مناسب برای مقابله با این نوع حوادث و در همه ابعاد آن، جدی گرفته نشده و هر از چندگاه، شاهد ایراد خسارات جانی و مالی وسیع در گوشه‌ای از سرزمین، در اثر زلزله هستیم.
 
تجربه بم می‌توانست ما را در دهه گذشته نسبت به حوادث بعدی، هشیارتر، مجرب‌تر و آماده‌تر کرده باشد. اما زمانی که زلزله اتفاق می‌افتد، هنوز هم شنیدن میزان تلفات جانی و البته مالی، امری عادی و غیرقابل اجتناب است. آمار نشان می‌دهد که اکثر زلزله‌ها در ایران، در عمقی نزدیک به سطح زمین اتفاق می‌افتد و از قدرت تخریبی بالایی برخوردار است. در حال حاضر در حدود 4 میلیون خانه روستایی و نیمه شهری وجود دارد که به لحاظ بافت فرسوده خشت و گلی در مقابل زلزله ایمن و مقاوم نیست و در اکثر شهرهای میانی و بزرگ هم به دلیل عدم نظارت صحیح و فقدان دانش فنی، ساخت و سازهای جدید چندان قابل اطمینان نیستند. به این رقم، بافت‌های فرسوده درون شهری و ساخت و سازهای بدون کنترل و کیفیت حاشیه شهرها را نیز باید اضافه کرد.
 
جامعه متخصص کشور، علاوه بر کارگزاران، در مقابل این پدیده، مسئولیت سنگین دارند. مردم بدون اتکا به قشر متخصص در امر ساخت و ساز، قادر به داشتن سرپناه ایمن نیستند. امروز ساختمان‌هایی که بدون نظارت و کنترل فنی و با استفاده از مصالح نامناسب توسط افراد غیرمتخصص ساخته می‌شوند، فاقد ضریب ایمنی لازم در برابر زلزله هستند. رسیدن به این ضریب، مستلزم مشارکت واقعی دستگاه‌های نظارتی و مردم است. زیرا موضوع زلزله مقوله‌ای فراگیر بوده و طیف وسیعی از مجموعه مدیریت‌ها و تخصص‌ها در حوزه‌های مختلف را شامل می‌شود. همراهی مراکز علمی، دانشگاهی، حرفه‌مندان، مردم و مسئولان می‌تواند در کاهش خطرپذیری شهرها موثر باشد. اعمال اقدامات پیشگیرانه موثر، نه تنها به منزله هدر رفتن سرمایه‌های مالی نیست، بلکه حفظ جان هزاران انسان را به نحو مطلوب تضمین می‌کند.
 
در هفتاد و یکمین گفتمان هنر و معماری به بهانه دهمین سال حادثه زلزله بم، مواردی چون توسعه مناسب شهرها، تقویت عناصر شهری موجود و ارتقای آگاهی و فرهنگ همگانی، سامان‌دهی تولید و مصرف مصالح و فرآورده‌ها، الزام به استفاده از نیروی کار ماهر در فرایند ساخت و ساز، ارتقای فناوری، ترویج و گسترش صنعتی‌سازی، ارتقای مدیریت ساخت در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، سامان‌دهی نظام کنترل در مراحل طراحی، اجرا و بهره‌برداری مطرح می‌شود.
 
موضوعات فوق را انوشه منصوری، افشین اخلاص‌پور، جلال صادقی و بابک نوبهار مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.
 
این برنامه که با نمایش فیلم همراه است روز چهارشنبه 6 دی ماه 1391، از ساعت 16 تا 19 در محل موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نشانی خیابان ولیعصر، چهارراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره 35 برگزار می‌‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه