سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قاچاقچیان اموال فرهنگی تحت هر شرایطی مورد تعقیب قرار می گیرند

یادمان

قاچاقچیان اموال فرهنگی تحت هر شرایطی مورد تعقیب قرار می گیرند

مدیر برنامه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد گفت: اگر قاچاقچیان اموال تاریخی به این باور برسند که تحت هر شرایطی مورد تعقیب و مجازات قرار می گیرند و نمی توانند از کشوری به کشور دیگر برای مواجه نشدن با قانون فرار کنند در بحث مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی بسیار موثر است.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش خبرنگار مهر، صفت الله شمیرانی طاهری هماهنگ کننده و مدیر برنامه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد در نشست نقش جامعه مدنیت مقابله با قاچاق اموال فرهنگی تاریخی که ظهر روز سه شنبه در کاخ نیاوران برگزار شد گفت: آمار سال گذشته درباره تولید مواد مخدر در افغانستان نشان می دهد که با 49 درصد افزایش تولید مواد افیونی مواجه بودیم. در کنار فعالیت های قانونی فعالیت های غیر قانونی نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته است. شاید جالب باشد که بدانید مجرمان برای کسب منافع مادی به مراتب اتحاد زیادی دارند اما تشکیل اراده های سیاسی و نتیجه دادن همکاری ها برای مبارزه با جرایم بسیار زمان می برد در حالی که متخلفان به راحتی کار خود را انجام می دهند. گروههای مافیایی همیشه وجود داشته است.

طاهری افزود: می توان گفت بسط و گسترش جرایم سازمان یافته فراملی از تبعات جهانی شدن است. تسهیل ارتباطات باعث شده گروههای جرایم سازمان یافته بهره زیادی ببرند. فعالیت های گروههای مافیایی گستردگی و فرامرز بودن فعالیت آنها نشان می دهد که با یکدیگر برای ارتقای توانمندی هایشان متحد هستند. اکنون سر مرزها بدون رشوه و بدون فساد مملکتی امکان قاچاق انسان وجود ندارد. در ایران افرادی که به کار قاچاق مشغول هستند فعالیت های دیگری را هم انجام می دهند و در گروههای تروریستی عضو هستند و از آن برای تامین منابع مالی استفاده می کنند پس اگر بخواهم با یک جرم مبارزه کنیم باید کلی به آن نگاه کنیم. اکنون تولید کالاهای تقلبی سالانه 200 میلیارد دلار به تولیدات مشروع آسیب وارد می کند.

وی ادامه داد: حمایت از اموال تاریخی و فرهنگی به عهده یونسکو است و درگیری ما صرفا از جنبه جرم قاچاق این اشیاء است.

مدیر برنامه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد درباره ویژگی های کنوانسیون پالرمو گفت: این کنوانسیون سند اجرایی منعطف و جهانی برای مقابله موثر با جرایم سازمان یافته فراملی است. در حال حاضر 180 کشور عضو آن شده اند. یکی از مزیت های آن تبدیل این سند به یک معاهده جهان شمول است که هدفش ارتقاء همکاری ها برای پیشگیری و مبارزه موثر با جرایم سازمان یافته بوده و هست. در این کنوانسیون راهکارهایی برای جلوگیری از ارتکاب به جرم آمده یکی از آنها مبارزه با پولشویی مطرح شده است چرا که مبارزه با پولشویی باعث می شود افراد از درآمدهای ناشی از این جرایم متضرر شوند اگر به این افراد این باور را بدهیم که مورد تعقیب و مجازات قرار می گیرند و نمی توانند از کشوری به کشور دیگر برای مواجه نشدن با قانون فرار کنند بسیار تاثیر گذار است در آن صورت می توان دولت ها را مکلف کرد که برای این قاچاقچیان مجازات تعیین کنند چه در کشورخودشان باشند و چه در کشور دیگر. اکنون بیشتر مشکل در حوزه قاچاق اشیای تاریخی به حفاری های غیر قانونی بر می گردد.

گزارشی که یونسکو تهیه کرده نشان می دهد کشورهای آفریقایی 95 درصد اموال خود را در 5 قرن گذشته از دست داده اند با این حال برخی از کشورها پلیس ویژه ای تشکیل داده اند. مصر در سال 2002 موفق شد 5 هزار شی تاریخی خود را پس بگیرد. موفق ترین کشور در حوزه استرداد اموال تاریخی ترکیه بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه