سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف سه میلیاردی آثار تاریخی در تهران

یادمان

کشف سه میلیاردی آثار تاریخی در تهران

یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران طی هفته کذشته مجموعه ای از آثار عتیقه را کشف کردند که ارزش آن 3میلیارد تومان بود.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی- یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران طی هفته گذشته با اجرای 3 عملیات موفق به کشف و ضبط 288شی تاریخی شد که صبح امروز در اداره کل میراث فرهنگی تهران در معرض دید اصحاب رسانه گذاشته شد.
 
به گزارش CHN، این مجموعه شامل 172 سکه نقره دوره اشکانی و 52 پیکره آدمک آهنی از عصر آهن و اشیای فلزی و طلایی دوره ساسانی و سنگ‌های تزیینی است. 10 اثر از این مجموعه تقلبی هستند که توسط کارشناسان میراث فرهنگی شناسایی شده‌اند.
 
اعضای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در این عملیات خود را به عنوان خریدار معرفی کردند و به گفته "امینی" رییس یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این معامله با قیمت 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.
 
این درحالی است که دادگستری تهران برای مجموعه طلاهای موجود در این اشیا، ارزشی در حدود 400 میلیون تومان در نظر گرفته است.
 
به گفته او، قاچاقچیان در گالری در شمال تهران این معامله را انجام دادند که توسط اعضای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران دستگیر شدند. طی این عملیات 6 نفر از صاحبان اجناس بازداشت شدند و برای انجام این عملیات یک ماه زمان نیاز بود.
 
"محمدرضا نعمتی" کارشناس مسئول حوزه باستانشناسی اداره کل میراث تهران درباره محل بدست آمدن این اشیا گفت: «با توجه به آنکه این آثار از قاچاقچیان در تهران کشف شده اطلاعی از محل بدست آمدن آنها نداریم. در عین حال باید توجه داشت که اشیایی مانند سکه‌های نقره ساسانی می‌تواند در همه جا بدست آید و محل دقیقی برای پیدا شدن آنها وجود ندارد.»
 
او درباره آثار تقلبی کشف شده در این مجموعه گفت: «چند پیکره که مربوط به عصر آهن هستند، ظروف بزرگ همچون ظرف سه پایه و لوح مفرغی، تقلبی هستند.»
 
"رجبعلی خسروآبادی"رییس اداره کل میراث فرهنگی تهران نیز ادامه داد: «با توجه به آنکه تهران پایتخت است و به تبع این موقعیت معاملات تجاری واداری بسیاری در آن انجام می شود. از این رو تعداد معاملات و فروش کالای قاچاق و عتیقه نیز در تهران بسیار زیاد است. چنانکه تهران رتبه نخست قاچاق عتیقه در کشور را داراست و به تبع آن انجام عملیات‌های یگان حفاظت نیز بسیار زیاد است.»
 
به گفته او، طی هشت ماه گذشته 10 عملیات توسط یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران انجام شده است که منجر به کشف 5250 اثر شد.
 
 رییس اداره کل میراث فرهنگی تهران معتقد است، اگر بتوانیم عرصه را برای خریداران تنگ کنیم و ریسک انجام این کار را بالا بریم و از دیگر سو فرهنگسازی لازم برای حفط میراث فرهنگی و اشیای

عتیقه را در عموم جامعه بالا ببریم خواهیم توانست جو را برای انجام معاملات اینچنینی سخت کنیم. با این وجود شاهد تبلیغات دستگاه‌های گنج یاب در روزنامه ها و رسانه ها هستیم.
 
خسروآبادی درباره وضعیت این آثار گفت: «آنچه مشخص است این است که این آثار توسط کارشناسان بررسی شده اند و اصل و فرع آن مشخص شده است و همانند سایر آثار کشف شده به موزه‌های آبگینه و موزه رضا عباسی تحویل داده می شود.»
 
او در پاسخ به سوال خبرنگار CHN مبنی بر پر بودن ظرفیت موزه آبگینه و رضا عباسی برای نمایش آثار گفت: «درست است که این موزه‌ها به دلیل ظرفیتی که دارند آثار را دوره‌ای نمایش می‌دهند اما در سال گذشته مخزن جدیدی برای موزه رضا عباسی در نظر گرفته شد تا بتوانیم آثار جدید را به آنجا انتقال دهیم چنانکه تا آن زمان جایی برای نگهداری اشیای پیدا شده نداشتیم. البته هنوز زمان نمایش آثار تازه کشف شده مشخص نیست ولی به صورت دوره‌ای نمایش داده خواهند شد.»
 
تمام این بحث ها در حالی مطرح می شود که چندی پیش راه اندازی بورس خرید و فروش اشیای عتیقه در سازمان میراث و گردشگری مطرح شده بود اما تاکنون بی نتیجه مانده است. خسروآبادی در پاسخ به این سئوال خبرنگار CHN گفت: «هرچند ما نیز با این امر موافق هستیم اما موانع قانونی برای این بحث وجود دارد. از یک سو مجموعه‌داری و موزه‌های شخصی در برنامه توسعه قید شده و امور قانونی آن وجود دارد اما برخی اتفاقات و مباحث همچون حساسیت‌هایی که درباره چگونگی بدست آمدن اشیا و چگونگی کشف آن و چگونگی رسیدن آن به مجموعه دار وجود دارد مطرح می شود.»
 
او معتقد است؛ اگر سالم سازی در این راه انجام نشود راه سختی را در پیش خواهیم داشت این درحالی است که اگر فرد نتواند در جای خوبی اثر خود را ارائه دهد در صدد آب کردن آن به راه‌های دیگر بر می‌آید پس نباید زمینه را برای چنین اموری ایجاد کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه