سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آثار باستانی در توهم یافتن گنج، تخریب می‌شوند

یادمان

آثار باستانی در توهم یافتن گنج، تخریب می‌شوند

دوستداران میراث فرهنگی کشور از تخریب گرز بهرام در این نقش برجسته ابراز تأسف کردند و سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که قطعات تخریب شده این نقش برجسته را مرمت خواهد کرد.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - best glue for nike shoes for boys kids

برگرفته از همشهری آنلاین

محمد باریکانی

نقش برجسته بهرام گور در تنگ چوگان شهرستان کازرون چندماه پیش توسط گروهی ناشناس مورد تخریب قرار گرفت.

دوستداران میراث فرهنگی کشور از تخریب گرز بهرام در این نقش برجسته ابراز تأسف کردند و سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که قطعات تخریب شده این نقش برجسته را مرمت خواهد کرد.

اگرچه مرمت گرز بهرام در این کتیبه باستانی به سرعت انجام شد ولی ناشناس ماندن تخریب‌کنندگان این اثر ثبت ملی‌شده کشور و انگیزه آنها از این تخریب همچنان در ابهام مانده بود تا آنکه دیروز اعلام شد تخریب‌کنندگان نقش برجسته ساسانی بهرام در تنگ چوگان دستگیرشده‌اند و انگیزه آنها از تخریب این اثر نیز روشن شده است.

خبرگزاری مهر و خبرگزاری میراث فرهنگی همزمان با انتشار این خبر اعلام کردند تخریب‌کنندگان گرز بهرام در شهرستان کازرون با تخریب نقش برجسته و جداکردن گرز بهرام در این نقش برجسته به‌دنبال گنج در میان این اثر کم‌نظیر تاریخی بودند.

براساس گزارش خبرگزاری مهر، نقش گرز بهرام یکی از نفیس‌ترین نقش برجسته‌های موجود در مجموعه ساسانی تنگ چوگان در شهرستان کازرون استان فارس است که سال گذشته از سوی دستگیرشدگان تخریب شد. تخریب‌کنندگان نقش گرز در نقش برجسته ساسانی تنگ چوگان با این تصور که داخل نقش برجسته گرز گنجینه‌ای نهفته است این اثر باستانی را تخریب کرده‌اند.

 

تصویری از گرز بهرام گور قبل از تخریب و بعد از تخریب و مرمت

در تحقیقات به عمل آمده از تخریب‌کنندگان این اثر باستانی که به‌تازگی دستگیر شده‌اند مشخص‌شده که آنها با این تصور غلط که درون گرز گنجی نهفته است با هدف سرقت گنج نفیس‌ترین نقش برجسته کشور را تخریب کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان به خبرگزاری مهر گفت: پس از تخریب نقش برجسته بهرام در تنگ چوگان شهرستان کازرون که در اواخر سال 90 به‌وقوع پیوست حدس و گمان‌های فراوانی درخصوص علل احتمالی وقوع این تخریب مطرح شد و وقتی این تخریب‌ها به‌گونه‌های مشابه در سال‌جاری برای نقش قندیل نیز تکرار شد بیش از هر چیز احتمال سریالی‌بودن این تخریب‌ها قوت گرفت.

محسن عباس‌پور افزود: فقدان حداقل‌های حفاظت فیزیکی از نقوش برجسته، عرصه مناسبی برای این تخریب‌ها در مقابل تخریبگران به‌وجود آورده به‌گونه‌ای که این اشخاص پس از ناکام ماندن تخریب نقش بهرام، با خیالی آسوده از فقدان امنیت در محوطه نقش قندیل نیز استفاده کردند و صدماتی را به آن نقش وارد کردند.

به گفته وی، پیش‌تر هشدارهای مکرری به‌منظور حفاظت بهتر از سوی فعالان میراث فرهنگی به مسئولان داده شده بود که متأسفانه همچنان شاهد آن هستیم که چند نقش برجسته دیگر در کازرون و بسیاری دیگر از نقاط کشور همچنان بدون حفاظت مانده‌اند که با توجه به تجربه تخریب‌ها زمینه تکرار تخریب‌هایی از این دست همچنان وجود دارد.

 

آنطور که عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان می‌گوید، با توجه به دلایل و اغراض مطرح‌شده از سوی تخریبگران نقوش تاریخی کازرون می‌توان دریافت که این آثار پرارزش به‌دلیل نبود آگاهی و عدم‌اطلاع‌رسانی تخریب شده‌اند چون گفته می‌شود هدف اصلی تخریبگران یافتن گنج از دل نقوش و نقش برجسته‌های باستانی است.

به‌نظر می‌رسد آنطور که عباسپور نیز گفته است افزایش آگاهی عمومی برای اصلاح این تفکر اشتباه که متأسفانه هنوز در میان برخی از عموم مردم رواج دارد و به میراث ملی و تاریخی یک کشور به چشم گنج نگاه می‌کنند باید جزو اصلی‌ترین محورهای آموزشی سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد. به گفته او، تا زمانی که عده‌ای به میراث ملی کشور به چشم گنج و نه هویت نگاه کنند شاهد بروز و تکرار تخریب‌های مشابه دیگری خواهیم بود.

همزمان با اعلام این نظرات خبرگزاری مهر در گفت‌وگویی با دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کازرون اعلام کرد که تخریب‌کنندگان این نقش برجسته توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در شهرستان کازرون دستگیر شده‌اند.

به گفته نصرالله ایزدی دو متهم در بازجویی‌ها مدعی شدند به گمان اینکه درون گرز بهرام گنج است اقدام به تخریب این نقش برجسته کرده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه