سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دکتر محمد دبیر سیاقی در بازدید از مدرسه و مسجد حیدریه قزوین اعلام کرد: کسانی که بافت‌های تاریخی را تخریب می‌کنند درک درستی از مفهوم شهر ندارند

یادمان

دکتر محمد دبیر سیاقی در بازدید از مدرسه و مسجد حیدریه قزوین اعلام کرد: کسانی که بافت‌های تاریخی را تخریب می‌کنند درک درستی از مفهوم شهر ندارند

سید محمد دبیر سیاقی به همراه جمعی از دانشوران و فرهیختگان قزوین ضمن بازدید از مسجد-مدرسه تاریخی حیدریه از نتایج کاوشهای باستان شناسی اخیر در این مدرسه حمایت کرد. او گفت:« کسانی که بافت‌های تاریخی را تخریب می‌کنند درک درستی از مفهوم شهر ندارند».

shock drop air force 1 full uv reactive | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ این چهره ماندگار زبان فارسی و فرهنگ ایرانی که از وی با عنوان "وصی علامه علی اکبر دهخدا" یاد می‌شود و تنها بازمانده از جمع نخستین دستیاران دهخدا به شمار می رود بافت تاریخی قزوین را یکی از نشانه های برجسته و مهم هویت فرهنگی شهر دانست.
 
به‌گفته سید محمد دبیر سیاقی، باید برای دفاع از این هویت ارزشمند، همه دلسوزان و دوستداران قزوین در کنار مردم شهر همت کنند و نگذارند بولدوزرهای جهل و بی فرهنگی، میراث ماندگار گذشتگان ما را از بین ببرند.
 
دکتر دبیر سیاقی توجه به عنصر"انسان" در برنامه ریزی شهری را پیش نیاز تمام رویکردهای مدیریتی عنوان کرد و افزود:«متاسفانه در شهر قزوین "ماشین" بر همه عناصر شهری غلبه کرده و گویی مدیران شهری هیچ وظیفه ای جز خیابان کشی و افزودن بر سرعت خودروهای عبوری نداند؛ در حالی که باید شهروندان و پیاده راه ها محور اصلی برنامه ریزی شهری تلقی شوند».
 
این مدرس دانشگاه، برج سازی‌های بی رویه در حریم بناهای تاریخی را یکی از آفات بزرگ شهر قزوین در سال های اخیر خواند و با تشبیه پل روگذر خیابان نادری به "غول خوابیده" و برج تجارت به "غول ایستاده" گفت:« این
وصله های ناجور چه نسبتی با هویت تاریخی و فرهنگی قزوین دارند و چرا مسئولان چنین آثاری را در خارج از عرصه و حریم بافت تاریخی نمی سازند»
 
مولف بیش از صد و بیست عنوان کتاب در حوزه های لغت، ادب، تاریخ و دین بی اعتنایی به موازین زیست محیطی و اصول شهرسازی را مانعی بزرگ برای رفاه حال مردم قزوین دانست و اظهار داشت:« نباید این رفتارهای مخرب با نام توسعه به مردم شهر تحمیل شود».
 
وی با اشاره به تاریخچه مدرسه حیدریه در سال های آغازین سده حاضر گفت:«این مدرسه نخست با نام فردوسی فعالیت می کرد و کسانی همچون خانم "رزامنتظمی" تا کلاس چهارم ابتدایی در همین مکان درس خوانده اند».
 
استاد دبیرسیاقی با تاکید بر سردر بلند و باشکوه مدرسه که در خط پروژه خیابان انصاری شرقی قرار دارد یادآور شد:« این سردر بسیار محتشم و زیبا بود و در داخل و خارج آن سکوهایی برای نشستن تعبیه شده و ورودی مدرسه بهدرخت توت کهنسالی می رسید که نشان از قدمت این محل داشت».
 
مولف کتاب "سیر تاریخی بنای شهر قزوین و بناهای آن" که به چاپ مکرر رسیده است از تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفاظت از بافت تاریخی و بازشناسی مسجد و مدرسه حیدریه تقدیر کرد و افزود: کاوش های باستان شناسانه دکتر چگینی نقش بسزایی در این حرکت دارد و باید با ادامه کاوش ها، ناشناخته های بشتری از این اثر ارزنده مذهبی و علمی کشف و شناخته شود.
 
وی شیشه ها و سفال های گرد آمده در کاوش اخیر مدرسه حیدریه از سده سوم هجری تا پایان دوره قاجار را همچون اسناد گرانبهایی خواند که هر یک گواهی بر زندگی مردم قزوین در بیش از هزار سال گذشته در این نقطه از شهر است و باید با اطلاع رسانی وسیع و آگاه سازی مردم، آنان را به حفظ و حراست این میراث بزرگ فرهنگی ترغیب کرد.
 
دکتر دبیرسیاقی و هیات همراه در پایان با حضور در مدرسه امید که اینک به عنوان "مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی قزوین" تجهیز شده و به ارائه خدمات به دانشجویان و پژوهشگران می پردازد، یاد و خاطره موسسان و معلمان کهن ترین مدرسه قزوین با روش نوین آموزشی را گرامی داشتند.
 
گفتنی است: این کتابخانه به نام دکتر دبیر سیاقی نامگذاری شده و دارای ده‌ها هزار سند، کتاب و تصویر مربوط به تاریخ و فرهنگ قزوین است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه