سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قاچاقچیان اشیاء عتیقه، دزدان جنتلمنی هستند

یادمان

قاچاقچیان اشیاء عتیقه، دزدان جنتلمنی هستند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ضمن تشریح چگونگی عملیات کشف و ضبط آثار تاریخی و دستگیری قاچاقچیان عتیقه، درباره تفاوت قاچاقچیان اشیاء عتیقه با دیگر دزدان صحبت کرد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | DQ5091 - nike jordan 1 retro high purple hair color ideas - 041 - Jordan 1 High Zoom Air CMFT Celestine Blue (W)

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی ایسنا، سرهنگ قسمتی که صبح امروز (سه شنبه 1 مهرماه) در مراسم رونمایی از حدود 4 هزار اثر تاریخی کشف شده از قاچاقچیان صحبت می کرد، درباره روند انجام یک عملیات برای کشف و ضبط آثار تاریخی گفت: براساس اطلاعاتی که به دست‌ ما می‌رسد و البته بیشتر اطلاعاتی که ما می‌گیریم از دوستداران میراث فرهنگی است، تحقیقاتی صورت می‌گیرد و به مقام قضایی گزارش داده می‌شود.


وی توضیح داد: بعد از اینکه یک‌سری دستورالعمل‌ها از طرف مقام قضایی به دستمان رسید، طبق آن دستورات عملیات را پیگیری می‌کنیم و بعد از آنکه آثار کشف و ضبط شده کارشناسی شدند، به شکل صورت جلسه آن را به رویت قاضی می‌رسانیم. بعد از آن بازپرسی از متهم به عمل می‌آید و دستور مقام قضایی صادر می‌شود.


فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ادامه داد: روال یگان حفاظت در این چند سال به این شکل بوده که اشیاء کشف شده به اداره کل میراث فرهنگی برده شده تا اشیاء کارشناسی شود، اما برای اولین‌بار در طول تاریخ یگان ویژه کارشناس از معاونت میراث فرهنگی استان تهران همراه تیم یگان ویژه در علمیات کشف آثار حضور داشت تا فقط اشیایی که قدمت تاریخی دارند از مخفیگاه خارج شوند.


این مقام مسوول درباره قانون‌گذاری و احکامی که برای قاچاقچیان صادر می‌شود، اظهار کرد:‌ معمولا برای قاچاقچیان این حوزه زندان و جریمه تعیین می‌شود. حداقل محکومیت هم از 6 ماه تا دو سال است که البته کسانی را هم داشتیم که هفت الی هشت سال محکوم شده‌اند. جریمه نقدی نیز براساس قدمت شیء و ارزش‌گذاری آن صورت می‌گیرد.


«قسمتی» همچنین درباره جرایمی که برای این دسته از قاچاقچیان در نظر گرفته می‌شود، اذعان کرد: مطمئنا جرایمی که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود، کافی نیست زیرا اگر کافی بود کمتر با این قضایا مواجه می‌شدیم.


او با اشاره به اینکه قاچاقچیان اشیاء عتیقه با دیگر دزدان متفاوت هستند، بیان کرد: تفاوت قاچاقچیان اشیا عتیقه با دیگر قاچاقچیان این است که دزدان جنتلمنی هستند و ممکن است بابت یک شیء 25 میلیون تومان هزینه کنند و حتی برخی از آن‌ها بعد از آنکه شیء را می‌خرند، آن را ترمیم می‌کنند.

این فرمانده ادامه داد: در بازجویی‌های انجام شده هیچکدام از قاچاقچیان ادعا نکردند که حفار هم هستند، زیرا جرم آن‌ها مضاعف می‌شود.


فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین درباره ضعف‌های موجود در قانون‌گذاری بیان کرد: قانون، عامل بازدارنده در قاچاق اشیا است. البته هماهنگی‌هایی صورت گرفته که شعبه‌ای خاص برای رسیدگی به قاچاق اشیا عتیقه در نظر گرفته شود. تشدید مجازات موجب بازدارندگی می‌شود.


او با اشاره به کمبود ابزاری که یگان حفاظت میراث فرهنگی در اختیار دارد، گفت: فکر می‌کنیم ابزار در اختیار ما، کمتر از وسعت اختیارات این یگان است. البته ما از دوستان در استانداری هم خواستیم برای اینکه بتوانیم استانی غنی مثل تهران را پوشش دهیم به تجهیزات بیشتری نیاز داریم.


به گزارش ایسنا، سرهنگ قسمتی از شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی درخواست کرد، برای گزارش موارد مشکوک به قاچاق آثار تاریخی با شماره‌های 4-88342883 تماس بگیرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه